Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

solcellsintresserad
Hej

Blev glad att det finns ett forum ang solceller, men snabbt besviken över dessa två buggar.

Har inte varit här länge men upptäckte direkt två buggar som jag inte kan förstå varför dom inte åtgärdats redan.
På mobiler går det inte alls att använda siten, man ser bara vänstra delen av t.ex. trådar och det går inte att varken zooma eller scrolla i sidled för att se det andra, det klipps rakt av mitt i ett ord eller mening efter bara några få ord.

När man använder webbläsarens "bakåt funktion" så blir sidan tom och vit, dvs ingenting visas. Trycker man på "ladda om" knappen så visas sidan som man bör komma till direkt när man klickar på "bakåt knappen"

Detta ligger säkert i weebly som systemet verkar heta som webbsidan är skapad på, men den som har hand om detta forum borde verkligen jobba väldigt intensivt på att få dom på weebly att fixa dessa buggar snabbt, alternativt byta till ett annat forumsystem som inte har dessa problem!
Det finns många andra forumsystem, även gratis, som inte har dessa buggar.

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

filip71
Jag använder min Samsung Galaxy S3 telefon allt som oftast för att läsa på detta forum och kände inte igen mig i de problem som tas upp. Så jag var tvungen att prova för att se om det stämde.

Så genom att vrida på telefonen och läsa sidorna i panoramaläge så går det utmärkt att läsa alla sidorna i alla webbläsare; Chrome, Firefox och den medföljande Samsungvarianten. Läser jag sidorna i porträttläge så tar visserligen vänsterkolumnen på trådsidorna mycket plats men avhuggna meningar har jag aldrig upplevt. Bläddrar man på förstasidan och underforum så huggs sidan och man får då sidoscrolla i Firefox på underforumen men inte i Samsung/Androids webbläsare (som jag i princip alltid använder). Misstänker att tabellerna måste ha en minsta bredd i vissa webbläsare... Men som sagt i vissa webbläsare måste man scrolla (vilket fungerar) och slipper man sidoscroll. Kan inte hitta någonstans att det inte går sidoscrolla om man vill/måste.

När det kommer "bakåtknappen" på "webbläsaren" hänger jag inte riktigt med; I Chrome och Firefox har jag ingen bakåtknapp utan använder telefonens hård bakåtknapp utan problem. I Samsung/Android webbläsare så finns det en bakåtknapp och den fungerar felfritt och likaså telefonens "hårda knapp".

Ville bara ge min upplevelse av hur jag tycker forumet funkar från min telefon; så vissa nivåer av forumet kräver sidoscroll, men det är bara att vrida på telefonen vilket jag i princip alltid gör när jag surfar på telefonen. Bakåtfunktionen har jag inga problem med. Ur min synvinkel så känns det inte som att forumet har några väldigt allvarliga buggar som gör den svåranvänd. Tvärtom tycker jag den är föredömligt enkel, snabbladdad och har innehållsmässigt mycket att erbjuda tack vare den höga kompetens som finns här.

Trådskaparen kanske kan återkomma med vilken webbläsare som används för det verkar ha viss inverkan på hur saker fungerar.

--Filip (vanlig användare/inte admin på detta forum)

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Funkar klockrent i min galaxy s4 active med Chrome.

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Norrlandssol.
Ja samma här, kör allltid IPad och IPhone 6, funkar perfekt...

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Ingemargavle
Jag har inte upplevt några problem som trådskaparen beskriver, använder ofta min Sony Z och vanlig dator.
9.6kW Solceller: 30st 250w, typ ECS250M60 och 7st 300w, typ ECS300M72 monokristallina (helsvarta)
Växelriktare Fronius SYMO 10.0-3-M Azimut 340
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemId=29a61108-e292-4aca-af30-a3d700fcec97

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Jag kör forumet på allting
Har dock haft problem med min Ipad
Det berodde på felaktiga inställningar i Ipaden
I övrigt inga problem
Alls

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Gomma
Använder Nexus 10 och Galaxy S3 med Chrome utan problem.

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Solcellsintresserad

Oavsett vad man har för webbläsare så ska det fungera på en seriös site.
Denna dator till används till många olika sidor på nätet, både nyhetssidor och forumsiter mm och det är ALDRIG problem med någon annan sida så det har inget med webbläsaren att göra.

Det kan finnas flera orsaker till att det bakomliggande systemet för detta forum inte fungerar riktigt för alla webbläsare.
För webbläsare finns det flera olika s.k. "standarder" och vissa är större och vissa är mindre, vissa används av alla webbläsare, andra används av endast vissa webbläsare.
Systemet som detta forum är byggt på är förmodligen gjort för länge sen, eller nyligen men ändå med "gammal teknik". Eller så har programmerarna inte ansträngt sig för att ta reda på hur man ska göra för att göra ett system som ska fungera överallt. html, asp, php, flash, java osv, det finns många standarder för att visa information via en webbläsare och det händer mycket och det kan hända fort så det gäller att inte ta den lätta vägen och programmera på ett visst sätt och sen testa på ett par webbläsare i en dator.

Med tanke på vad som är vanligt att surfa på nu så måste man som utvecklare testa så det fungerar felfritt från åtminstone internet explorer, firefox, chrome, safari, iOS och andriod.
Många har åsikter om dom olika läsarna och dom olika systemen. Men verkligheten är så att väldigt väldigt många på jorden använder alla dom systemet så vill man ha en site som fungerar problemfritt så är det bara att testa på dom olika systemen.

Som du skriver så måste du "lägga ner" din samsung för att det ska bli bra, det visar att även du upplever problemet bara att du kan "komma runt" problemet på ett sätt.
Är det riktigt gjort behöver man inte vrida för att få bredare skärm. Är det riktigt gjort från början så fungerar det både i stående och liggande lägga, och i båda lägena ska man kunna zooma och scrolla både i höjd och i sid -ledd.

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

callec
Tråkigt att det inte fungerar för dig.

Hoppas att du på något sätt kan följa vad som skrivs på forumet, för där finns mycket kunskap och bra tips och massor av helt geniala lösningar på div problem.

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Jo, man får ju vad man betalar för  Hemsidan ligger hos Weebly, men själva forumet ligger hos Nabble. Jag betalar några hundralappar per år för forumet, baserat på antalet besökare. Att byta system är inte gjort i en handvändning, eftersom allt innehåll i forumet måste exporteras så att det följer med till det nya forumet, annars är det ingen vits.

Tyvärr har jag inte tillräckligt med kunskap, tid eller motivation just nu, men en vacker dag, kanske...

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

filip71
Med tanke på att det är en hobbysida och ingen av oss som använder oss av den betalar för något så ställer jag inte den typen av krav på att allt måste vara perfekt. Forumet är långt ifrån oanvändbart i betydelsen "allvarliga buggar" och fungerar tillräckligt bra för mig. Forumet är till sitt innehåll väldigt seriöst och jag tycker helt enkelt att innehållet är viktigare än formen. Och när jag tycker att något är fel eller jobbigt så intalar jag mig att en miljard människor på jorden inte har rent vatten och så sätter jag det i proportion till det jag upplever vara ett problem.
Det skulle vara väldigt tyst i skogen om bara de bästa fåglarna fick sjunga... även om alla seriösa fåglar kunde ASP och PHP. ;-)

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Norrlandssol.
Tycker forumet är bra, både till innehåll, användbarhet och all kunskap och bra människor med mycket och bred kunskap..

Det Absoult bästa får jag tacka Filip för, med denna superlösning med att avläsa växelriktaren med en billig Androidtelefon, strulade lite i början, men nu funkat Perfa sen i somras utan minsta problem..

Tackar vi för..!

Trevlig kväll..

/A

Re: Två allvarliga buggar som borde vara fixade sen länge

Morby
Här är en till som tycker forumet är bra med både innehåll, användbarhet och kunskap med bra människor som har mycket bred kunskap. Själv loggar jag min solel via Logger 2020 och en separat 3-fas mätare från Energibutiken och via den kommer jag åt min websida för att kolla elproduktionen och det via min Android mobil. Har funkat galant under alla år jag kör med Logger2020 och Solcellsforumet som var själva kärnan i denna tråd.

Trevlig eftermiddag och helg förresten!

/Lars