Tunnfilmsceller under 2:-

osse99
Hej!

Hittat ett ställe i Tyskland som säljer 50W CdTe 60*120 cm tunnfilmsmoduler för Eur 8,50, Abound Solar AB1-50

Nya men har legat i lager 3 år, ingen garanti.

Tänkte komplettera min anläggning för att fånga morgonsolen bättre och behöver nog 36 st, minsta beställning är dock 200 st

Någon/några som är intresserade av resten?

Vi kanske kunde dela ett parti, det är väl billigare än fönsterglas...

/AO

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Har du nån länk? Är klart intresserad..

/A

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

osse99
 Jag tror att tillverkaren Abound-solar har gått i konkurs, det är väl därför det är billigt.

Här kommer en länk till produktbladet.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.secondsol.de%2Findex.php%3Fpage%3Dad_showup%26ID_AD_UPLOAD%3D2711&ei=ya12Up6hI6uc4wTBjoCgAw&usg=AFQjCNHmAYDEMtAQ7lWZd_ND2xQGaT5gGw&sig2=mF0HrRjFMJt3cmbishA-gg

Bypass-diod verkar saknas annars är dom kompletta med anslutningskablar om jag fattar rätt.

Jag har köpt solceller från det tyska företaget tidigare och det funkade bra.

Det var förskottsbetalning som gällde vilket var rätt nervöst, särskilt då saker och ting har en tendens att gå sönder under frakten.

/AO

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Vad innebär denna diod?

Helt klart intressant..!

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Hur fäster man dessa på taket? När ramen saknas, eller hade du tänkt nån form av väggmontage?

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

osse99
A wrote
Hur fäster man dessa på taket? När ramen saknas, eller hade du tänkt nån form av väggmontage?
Tänkte mig en träkonstruktion, en regel under, lagom springa mellan glasskivorna och sedan skruva en täcklist ovanpå. Skruven får gå ner genom springan.

Kanske bra att komplettera med en gummilist som kan ta upp ojämnheter och så att det kan röra sig lite.

/AO

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

osse99
A wrote
Vad innebär denna diod?

Helt klart intressant..!
Det är ett skydd för en panel som skuggas när dom övriga i samma slinga är belysta av solen.

Står bättre beskrivet här:

http://solarprofessional.com/articles/design-installation/q-a-bypass-diodes-improve-system-performance-and-safety

/AO

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

osse99
Hej!

Finns fortfarande billiga solceller (restposter/begagnat) att hitta i Tyskland.

Verkar inte som någon var intresserad av ett gemensamt köp förra gången jag skrev här.

När man investerat i en anläggning blir ju kostnaden för en utbyggnad relativt liten: solceller, monteringsmaterial och kabel.

Förutsättningen är förståss att det finns en ledig ingång på växelriktaren.

Kompletteringen kan ju leda till att toppeffekten kapas, växelriktaren kan inte använda all genererad effekt men i alla andra situationer, för/eftersäsong, morgon/kväll, väldigt varmt eller molnigt kommer ju effekten till nytta!

Priserna på solceller ligger runt 3-4000 per KW frakt inräknad.

Mitt problem är att minsta mängd är hel pall, oftast 40 st för moduler utan ram och 25 med ram.

Jag får nog bara plats med 12 eller möjligtvis 20 moduler, skulle behöva någon som ville ha resten.

Men jag kanske har missat något, det kanske inte är så enkelt att bygga ut?

Tunnfilmsmodulerna kanske inte passar i en anläggning med mono/polykristallina moduler?

/AO

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Jag skulle vara intresserad av kompletta solpaneler, men hade nästan tänkt beställa 22st 290w, vet inte effekten på dessa som du var intresserad av?

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

nelos
Har du någon länk till informationen om försäljningpriset, etc?
Databladet hittar jag ovan, men inte något om  villkor för försäljning etc.

Är det secondsol som säljer?

http://en.secondsol.de/index.htm
http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz,1850,Thin-film-solar-modules.htm

Här är 65W paneler för 20 Euro, ca 3 kr/W eller så om jag förstår rätt:
http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,5696,ab1-65b.htm

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

osse99
Stämmer, köpte mina paneler från secondsol, Siliken, funkade fint.

Priserna varierar, har bara sett så billigt som Eur 8,50 / 50 W någon enstaka gång.

Finns ju en hel del mellan 3-4 kronor/W.

Betalade 270 Eur i frakt för 2 pallar

OBS! 19% moms tillkommer på priserna.

Dom här såg intressanta ut:
Utan ram: http://secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,5391,M-1125-Wp-Duennschichtmodul.htm
Med ram: http://secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,3342,CHIMEI-CS-090-Wp.htm

M.V.H

/AO

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Skulle nog kunna vara intresserad av runt 1kw, vart bor du? vore ju smidigt om man kunde hämta dom för att slippa frakta dom en extra gång i Sverige med allt vad det innebär..

Du får nog bestämma en panel så får vi se vilka som är intresserade!

Såg att det fanns en del paneler i Bremen och dit kan man ju faktiskt ta sig en tur med släpkärra och hämta själv (bor i Uddevalla) kan ju även handla några lådor öl och diverse annat gott på vägen :)

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

osse99
OK, finns visst intresse alltså, skönt att höra, trodde jag tänkt fel någonstans :-)

Enklaste är kanske att jag köper hem en pall av någon sort så är det fritt fram att köpa det som blir över.

Jag bor i Kalmar men har svärföräldrarna på västkusten så eventuellt kan jag leverera där.

Ska fundera lite

/AO

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

magneten
Låter toppen kan absolut tänka mig att köpa 600-1000W beronde på panel och spänning.

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Anders J
Kollade på Secondsolar i tron att där fanns klipp. Men det var ju antingen dyrt eller väldigt tvelsamt om man vill skruva upp dem. Även en sådan plats som Photovoltaik-shop är ju skitdyra på paneler även om de har ganska vassa priser på invertrar.

"Rätt" pris för nya och testade paneler med garanti är ju 0,60 EUR/Watt, det är ju vad det kostar hos våra tjeckiska vänner, Plus moms och frakt och minus mängdrabatt.

Huvva!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Håller lite med, men man vet ju ej riktigt kvalitet mm, men jag tänkte handla från Ev Power snart..

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Var hittar man billiga paneler idag? Är det spottpriser och tillfälligheter som gäller?

/Janne

Re: Tunnfilmsceller under 2:-

Ej så länge ej hittat nåt i närheten av Ev Power..och verkar seriösa..