Trasig cell?

Tintin
Hej på er!
Kolla bilden och säg vad ni tror. Såg detta en fuktig morgon. Ett par celler
har torkat bort daggen fortare, dvs de är varmare än andra.
Normalt eller inte?
Har just fått igång anläggningen så jag har ingen historik eller övervakning,
men det verkar fungera. Invertern tänder upp och blir varm.

Re: Trasig cell?

magneten
Har oxå noterat detta fenomen på frostiga paneler under tidig morgon isen på några enstaka celler smälter enliten stund före de andra, kan dock inte säga om det gäller samma celler varje gång dock. minapaneler är Trina 275w full black från 2017
.

Re: Trasig cell?

vampyren

Har du redat ut vad detta beror på? lite nyfiken. Om du inte installerat själv så borde leverantören kunna svara kan jag tycka.

Re: Trasig cell?

Tintin
Nix, har inget bra svar på vad "fläckarna" beror på. Installationen har jag gjort själv. Köpte en hel kartong med 260W polypaneler så alla kommer från samma batch. Nu har jag fått igång loggningen på allt, så nästa sommar borde det gå att se hur anläggningen presterar. Återkommer..

Re: Trasig cell?

zebulon

Jag har samma fenomen på ett par celler.  Fick svaret från min installatör att det beror på att en del celler kan kicka igång senare än andra på morgonkvisten o därmed omvandlar de inte solen till el, o solen som absorberas torkar vatten eller tinar is tidigare på denna cell än på andra.

Sant eller falskt...vet inte.

Re: Trasig cell?

Kan man verkligen säga så att vissa enskilda celler kickar igång senare än andra?
Cellerna(60 st) i en panel är alla seriekopplade, och alla får precis lika mycket ljus såvida de är oskuggade. Alltså samma ström flyter genom dem alla.
Cellerna(wafersarna) sorteras på fabriken så att alla 60 st i en panel är väldigt lika effektmässigt( Wp-styrka).
Därför besynnerligt att tala om ingångkickning. Är det en allmän hantverkarjargong som förklaring när man inte har någon riktig förklaring grundad på kunskap?

Ett kondensskikt på glas kan vara ytterst tunt, men gott synligt. Imma på glas kan vara kanske 100-dels mm tjockt men syns likväl väldigt bra.

På 60-cellers paneler på garagetaket har jag sett mystiska ringar diameter ca 150 mm och mindre på ca 50 mm på morgonen innan daggen kommit bort.  Senare på dagen syns inga ringar alls. Det skulle tydligen bero på sugkoppar som används vid lyft av täckglasen och som givit någon liten gnutta talk kvar på insidan av täckglaset. Det påverkar kondenseringen av vattenånga på glaset och skillnader framträder som synes.
Se foto nedan.

Re: Trasig cell?

Budgetsolar
Det kanske som microcracks. Ursak fel produktion eller fel installationsarbete.
Bli forsikt med denna. Detta kommer bara att bli sämre och kommer att påverka hela strängens prestanda om du inte har använt några optimerare. En varm sommardag kan det till och med vara brandrisk.

Härunder en thermofoto