Tips på montagesystem

John K
Står inför att ev. göra jobbet själv och undrar vilka montagesystem ni rekommenderar och om det är något att hålla sig ifrån? En säljare menade att det finns olika bra montagesystem utan att specificera mer. De ska ju sitta i minst 25 år så jag tänkte köra på något som är i övre skalan. Går man in på t.ex. Solelgrossisten.se finns det 6 olika att välja på...
Det gäller standard tegelpannor på läkt/råspont.

Vet ni vad ni själva har och varför ni/firman valt det märket?

Tacksam för all input!

Re: Tips på montagesystem

magneten
Schletter MAX montagesystem är väl lämpad för Svenska förhållanden, skall skruvas i takstolarna!

 Alla varianter ab så kallade läktfästen blr unvikas pga sämre hållfasthet samt att all ttngd hamnar på de underliggande betongpannorna som riskerar att knäckas!

Brukar alltid beställa montagesytemet samt övrigt material direkt feån Tyskland där jag handlat från sedan 2013 och alltid varit mycket nöjd! Bra kvalitetsprylar till rätt pris för alla oss självbyggare.

Re: Tips på montagesystem

Sjöhorvan
Finns det rapporter på att läktfästen ska undvikas och att de knäcker pannor eller har du egna erfarenheter på detta område?
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Tips på montagesystem

Tintin

Jag köpte alla montagedelar av Weland stål. Kraftiga gejor som är på riktigt rostfria.
Jag skickade en skiss på vad jag tänkte bygga och fick snabbt en lista på vad jag behövde.
Leveransen gick snabbt och smidigt. Rekommenderas!

https://www.welandstal.se/?ID=SOLPANELSFAESTE&sLang=sv-se

I mitt fall ska panelerna monteras på vanliga tvåkupiga betongpannor på strö/bärläkt.