Tina med solfångare?

Daniel
Ja jag vet att om det funkade så skulle alla ha det :-)

Jag har bara 20 graders lutning på taket så snön ligger kvar väldigt länge även i blidväder. Hade två snöfria veckor i februari då solcellerna producerade riktigt bra. Sedan kom det mer snöfall så nu ligger det ett lager på någon dm.

Hade en kompis på besök och han gillar att klura... Han funderade på om man skulle kunna få tag på en överbliven solvärmepanel och lägga några slingor vattenslang längs med fästskenorna till panelerna. De sitter ganska tight mot ett tp20-tak. Jag har tre rader m 15 paneler och skulle man lägga slang efter skenorna så skulle det alltså bli sex gånger 15 meter slang. Grejen vore ju att få upp temperaturen något bara så att det kanske släpper lättare och rasar.

Så, tror ni man skulle kunna få någon effekt? Polaren menade att grejen skulle vara att man får tag på allt mer eller mindre gratis.

Varsågod. Diskutera :-)

Re: Tina med solfångare?

M A Numminen
Daniel wrote
[...]

Det var dåligt med svar på din tråd. Jag tror att det saknas bra lösningar på problemet.

Jag börjar med att konstatera att Sverige (för du bor väl i Sverige) är ett långt land. Här i söder vid kusten finns knappast någon snö alls. Det som eventuellt kommer brukar tina bort igen inom någon dag och då är dessutom panelerna skinande rena.

Har du räknat på hur mycket  (i pengar värt) du förlorar per år på att det ligger snö på dina paneler? Om du bor i norra Sverige så är det väl ändå ganska solfattigt under den kalla årstiden. Det som det kostar dig att fixa uppvärmning av panelerna måste ju kunna betala tillbaka sig på en rimlig period (10 år eller så).

Re: Tina med solfångare?

Mikael Liljedahl
Det finns en lösning som innebär att man kör strömmen i motsatt riktning, verkar dock som om tekniken enbart används på kommersiella fastigheter, se artikel:

https://www.solenerginyheter.se/20200313/1546/norsk-uppfinning-raddar-snotyngda-tak-med-solpaneler

Dock har de en mekanism för att mäta snötyngt och jag kan tänka mig att en privatperson skulle kunna bevaka mängden snö och slå på/av smältningen (varför inte använda en enkel timer vid inkoppling).

Någon som vet om man kan åstadkomma något sådant på en privat anläggning?