Tibber bra eller dåligt?

Westcoast
This post was updated on .
Vad tror ni om det här? Jag här bara fått länken, men det verkar ju intressant att veta mer.

http://sverige.tibber.com

Kort verkar det som 1 krona för såld el och timpris på inköp, men jag har inte tagit reda på mer, så stor risk för missförstånd och eftersom jag själv bundit mig till februari har jag ju lite tid på mig... :-)

Re: Tibber bra eller dåligt?

Tobias
Har själv frågat de. Enligt konversation så betalar de 1 krona för upp till 10000 kwh per år i utlånad el. Så att man blir av med skattereduktionen för att man har för stor anläggning är ju då inget man behöver tänka på. Jag har varit i kontakt med flera säljare av solceller och fått olika bud när det gäller just skattereduktionen. En sa du blir av med all reduktion om du producerar mer än du själv använder. En annan sa att det är bara det du producerar mer än det du använder du förlorar reduktionen på, vad är korrekt?

Re: Tibber bra eller dåligt?

callec
Jag har ju råkat ut för detta.
Så här fungerar det.
Du får skattereduktion på den del du köper in om den är mindre än vad du producerar.
Så blev det för mig.
Ingenting annat hände.

Re: Tibber bra eller dåligt?

nyfiken
Så om man är ok med timmätning på el så får man bra betalt för såld el hos dem?
Hur räknar de köppriset då? Spotpris eller smetar de ut "överpriset" de köper solel för också?

Re: Tibber bra eller dåligt?

Tobias
Du får alltid 1 kr/kwh på de du överproducerar från solcellerna. Sen köper du el för inköpspris från elproducent. Vad priset där är vet jag inte, om det varierar beroende på var de köper elen ifrån. Men borde vara samma som alla andra elbolag som köper el till inköpspris.