Thailand, köp av solcellsanläggning

1 meddelande Alternativ

Thailand, köp av solcellsanläggning

corrado95
Jag har hus i thailand och funderar nu på att sätta upp en solcellsanläggning.
Jag har en offert jag funderar på och skulle vilja höra med er experter som finns här om anläggningen verkar vara ok.
Först lite uppgifter om hus och drift. Gör av med max 1000 kWh/månad. Har en 3-fasinstallation. Har Daikon AC som inte lär ge så höga startströmmar. Kör normalt bara kontorets AC till och från dagtid och sovrummet nattid (samma uteenhet med 2 inne-enheter, BTU 25,600). Har en poolpump 1400w som kan ge hög startström, har beställt en mjukstartenhet ska fixa detta.
Angående montering så har jag tänkt mig följande: Carport söder 10 paneler. Öst 8 st, söder 8 st, väst 8 st. Vinkel tak ca 25 grader. Paneler Suntech mono 545 wp. Växelriktare Sofar 20 KWS HYD 20 KTL 3PH.
Batterier Sofar GTX3000 25 kW.
Nu till mina frågor. Jag har tänkt att jag ska köra systemet "off grid", vill komma bort från underhåll och reparationer av den transformator vårt område har. Riktaren är en sk hybridtyp, kan man använda den i ett off-grid system, framgår ej. Riktaren har 2 MPPT med vardera 2 strängar. Min offertgivare säger att det går bra att koppla öst och västpaneler på samma MPPT. En annan "expert" säger att det kan man inte göra, blir helt fel. Vilket är rätt?
Sen har jag en liten undring, hur kopplar man ihop panelerna, serie eller/och parallell?
Hoppas jag har fått med allting som är viktigt. Ska nämna också att en bil MG ZS är på ingående också.
Priset för installationen ska bli ca 200' kr