Testa skyddsfunktionerna??

Filip
Ska precis skicka in föranmälan till elbolaget och sista raden att fylla i är frågan "Enligt tillverkarens anvisning skall skyddsfunktionerna testas vart _____ år"
Hittar inget om detta i manualen för växelriktaren (Kostal Piko 4.2) och undrar vad ni andra har skrivit?
Känns svårt att testa skyddsfunktionerna för övrigt?

Re: Testa skyddsfunktionerna??

callec
Det borde vara nätbolaget som frågar
Hur som helst, jag har aldrig fått den frågan

Re: Testa skyddsfunktionerna??

Filip
Ja, nätbolaget, helt riktigt.
Har sökt på föranmälan mikroproduktion och denna frågan finns på de flesta blanketter från nätbolagen, Eon, Jämtkraft, Öresundskraft osv.

Re: Testa skyddsfunktionerna??

callec
Ställ frågan till din inverterleverantör

Re: Testa skyddsfunktionerna??

Uffe
Jag har Öresundskraft och min installatör lämnade det blankt då Fronius inte har nägon sådan anvisning, mig veterligen.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Testa skyddsfunktionerna??

Ingemargavle
Till min Fronius Symo fick jag uppgift på att skyddsfunktionerna ska testas med två års intervall.
Min erfarenhet är tyvärr att pappersarbetet i samband med solceller kan vara onödigt krångliga pga bristande samordning av rutiner mellan leverantörer och nätbolagen.
9.6kW Solceller: 30st 250w, typ ECS250M60 och 7st 300w, typ ECS300M72 monokristallina (helsvarta)
Växelriktare Fronius SYMO 10.0-3-M Azimut 340
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemId=29a61108-e292-4aca-af30-a3d700fcec97

Re: Testa skyddsfunktionerna??

Jag försökte skicka in en föranmälan, men fick inte tillåtelse att göra det av Vattenfall.
Det var bara behörig elinstallatör som kunde göra det för deras del.

Re: Testa skyddsfunktionerna??

haltaolof
Man måste vara behörig installatör för att kunna göra föranmälan.
Även registrerad som installatör hos nätägaren.
Gäller alla nätbolag.

Re: Testa skyddsfunktionerna??

Filip
Har skickat till Kostal och frågat, får se om det blir något svar, annars får det bli blankt här med.