Temperatur loggning

bengt.a
Är där någon som har loggat temperaturen under solpanelerna?
Igår monterade jag en templogger under mina paneler. Ska tömma den efter någon vecka och då kan jag presentera värden här. Men det är intressantare att se till sommaren då värmen kommer.
Nu loggar jag med 5min intervall.
Tyvärr har jag inte tagit min i drift än pga av nätägaren ej har bytt elmätaren än.
Solax SL-TL 2800 med Wifi överföring.
2,7 kWp, 10st 270W Seraphim mono paneler.
Taklutning 30°, Azimut 340° (i drift 2015-03-09)
SMA 1,5. 8st 340W paneler, Azimut 70° (I drift 2016-12-17)
Totalt 5,42 kW

Re: Temperatur loggning

Uffe
Hej Bengt
Jag loggar modultemperturen med 5 min intervall med en Fronius Module Temperture Sensor. Högsta temperaturen förra året var +67 C. Man kan se live-data i Solar.web-länken nedan. Intressant att jämföra med dina data.

Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Temperatur loggning

Morby
Jag loggar också temperaturen under solpanelerna men då via WebIQ's Logger2020.
Den loggar varje minut och just nu +5 grader under en blå himmel. Men i somras när det var som varmast har jag sett max temperaturer på + 70 grader men normalt maxar det på + 60 grader. Hett m.a.o.

Re: Temperatur loggning

Skulle vara kul om du i sommar vid klart väder kunde vattenspola panelerna några minuter och se hur stor tempskillnad det blir och hur länge.

Mitt tak är för högt upp...

Re: Temperatur loggning

Morby
Visst kan jag göra det men tror inte det blir nån skillnad om man räknar med en dag med ordentligt av regn som sköljer bort all damm och smuts.

Re: Temperatur loggning

callec
Det är så att panelernas verkningsgrad minskar dramatiskt vid högre temperaturer.

Re: Temperatur loggning

Ja det kan vara intressant, blir det stor skillnad så få man bygga mini sprinklersystem som styrs på nåt smart sätt, men är nog inte jättestor besparing direkt..

Re: Temperatur loggning

Morby
Jo detta känner jag till men sätta en sprinkler på taket tvivlar jag på. Blir ju blött även bredvid huset. Min idé är då att höja den förlorade effekten att meka upp en solpanel till .......

Re: Temperatur loggning

callec
Jag får inte plats med fler, men om jag kunde öka verkningsgraden med 20%, då.......

Re: Temperatur loggning

Uffe
Det har jag gjort (spolat bort fågelskit mm) och det ger inget märkbart tillskott till energiproduktionen.
[...]

Meningen med spolning ska vara att kyla ner panelerna när det är väldigt varmt.

Re: Temperatur loggning

magneten
Finns en hel del youtube filmer om detta. Är dock tveksam till ev bieffekter såsom kalkavlagringar och hur bra panelerna mår rent fysiskt av snabba temperaturväxlingar

Re: Temperatur loggning

Det går bra att ta anläggningen i drift utan att nätägaren bytt elmätaren.
Själv körde jag i nästan ett halvår innan mätaren blev bytt.

Du får visserligen inget betalt för det du matar ut på elnätet,
men du tjänar på att koppla in anläggningen eftersom den minskar den el du behöver köpa.

Re: Temperatur loggning

Uffe
OK. Jag gör ett försök med att spola vatten på den panel som har temperatursensorn under 10-15 min under en solig dag. Jag återkommer med resultat.
[...]

För att få en märkbar höjning av effekten så bör nog samtliga paneler vattnas/kylas samtidigt.

Re: Temperatur loggning

Norrlandssol.
Jag hade annars tänkt fukta panelernas ovansida så vattnet rinner ned över panelen och ned i hängrännan

Hade vart kul att ha en lös solpanel med microinverter och en varm solig dag med 70gr varm solpanel och effektmätare, och kyla den till 20gr.

Håller med föregående, har med tänkt i samma banor med att kyla 70gr panel med 5-7gr vatten, men annars får man göra en cirulationskrets med vatten från bevattningstunnan, eller från Spa badet som inte finns än..

Hursom lite intressant..

Re: Temperatur loggning

Anders J
Låter som ett sätt att visa att diodekvationen gäller i verkligheten också;-)
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/