Tänker jag fel om takkrokar?

Jons
Det lutar nu åt porträtt-placering av modulerna på betongpanne-taket men när jag försöker rita in panelerna på ritning så stöter jag på problem som jag inte ser att andra verkar drabbas av, så jag börjar misstänka att jag tänker fel.

Jag vill gärna vara så fri som möjligt i valet av panel, men de olika tillverkarna verkar inte ha någon särskild standard med var de sätter fästpunkterna för skenorna.
Jag tittar till exempel på en panel som är 1640mm och har fästpunkter på långsidorna vid 200mm och 500mm (dvs fyra hål på varje långsida, 200mm, 500mm, 1140 mm och 1440mm).

Takkrokarna som jag valt verkar ge en viss justeringsmån på ca 0-300mm i vertikalled efter takpannans nedre kant. Dvs jag kan flytta kroken en aning så att skenan i slutändan hamnar 1,5 cm norr eller söderut.

Men eftersom jag har 350 mm mellan varje panna så verkar det inte räcka som justeringsmån.
Jag kan ju justera första hålet så att det kommer exakt rätt, men sedan måste blir det knepigare.
Jag antar att det teoretiskt är möjligt att borra nya hål i panelramen men då ryker väl garantier all världens väg.

Här är en bild på problematiken:

Så är det bara att bita i det sura äpplet och välja annan panel, eller finns det någon smart lösning som undgår mig?

Sedan en bonusfråga, leverantören av takkrok säger att det inte behöver finnas en glipa mellan pannorna vilket gör att den övre pannan vilar på takkroken. Kan det stämma? Eller är det ändå bäst att fräsa ur?
Tacksam för alla idéer och tankar.

/Jons

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Jons
Ah det verkar som att jag missförstått.
Kan det vara så att man inte skall ha skruv från fästpunkterna ned i skenan utan att det bara är ett glidskydd ifall den vanliga infästningen fallerar?

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Arne
Som föreslogs i dina andra trådar med frågor, kontakta om inte redan gjorts,  leverantörer för solcellsmaterial och montagesystem som hjälper självbyggare t.ex. rofoto   http://www.rofoto.se/solcellsprodukter/
Då får du troligen god hjälp. Men rofoto monterar inga anläggningar.

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Jons
Hej Arne,

Tack men jag kommer troligtvis att beställa från Europa och det känns ju lite ojuste om jag använder dem som bollplank trots att jag med största sannolikhet inte kommer att använda deras produkter.
Sedan är det väl lite tanken med den här typen av forum att bygga upp en kunskapsdatabas som andra med liknande frågeställning kan använda i framtiden. (förutsatt att min slutsats var riktig såklart).
Jag har redan fått svar på ett ganska stort antal undringar genom att gå igenom gamla trådar så jag tycker att det uppfyller den funktionen väldigt väl.

Mvh
Jons

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Zyberdude
Universalt så fäst inte 1/8 av panelens längd från båda ändorna, utan mellan 2/8 så ska det vara ok. Mina paneler är 1,7m långa. Fäste dem då mellan 21-42cm från ändan.

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

jons,
jag tänkte att som så att står man inför att bygga en första solcellsanläggning, då vet man inte vad det finns för möjligheter. Man riskerar då att göra felbedömningar och totalkostnaden blir önödigt hög. Däremot de som dagligen jobbar med utarbetning av förslag för anläggningar, de vet vad det finns möjligheter till lämpligt material, m.m. för att det ska bli en prisvärd anläggning. Har man aldrig bygg en anläggning tidigare vet man inte vad det finns för möjligheter för att få en låg investeringskostnad.

Jag själv gjorde onödigt och dyr anläggning för ca 5 år sedan, just pga att jag inte kände till vad det finns för lämpligt material. Trots självinstallation. Man har ingen överblick.

Handlar man i kraft av privatperson på ett företag i medlemsland i Europeiska unionen, då måste man betala svensk moms på 25 % till det utländska företaget, istället för den utländska momsen, vilket är högst besynnerligt, sedan ska det utländska företaget betala den svenska momsen till svenska skatteverket. Många känner inte till det. För ca 3 à 4 år sedan, var det inte så då räckte det att betala det utländska landets moms. För att enbart betala den utländska momsen och komma undan svensk moms och inte riskera att i efterhand punga ut med svensk moms, när svenska skatteverket ska driva in momsen, måste man själv hämta materialet hos det utländska företaget, och det kan bli väldigt dyrt. Då blir det bara den utländska momsen. Svenska skatteverket är inte känt för att visa någon som helst nåd, och kommer obönhörligen att driva in sin moms av importören, dvs av svenska köparen. Utländska företag känner inte till egenheterna med svenska tak och man kan få olämpligt material och passar dåligt och besvärligt att montera.

Ett svenskt företag som importerar från ett land som är medlem i europeiska unionen betalar däremot ingen moms alls till det utländska företaget. Det finns då ingen moms alls på fakturan. Men svenska företaget måste lägga på svensk moms när sedan säljs till kund i Sverige.

Ring svenska skatteverket och fråga!
Det kan finnas ett bagatell-gränsbelopp kanske 500 kr, där endast utländska momsen betalas, men ofta kostar en solcellsanläggning betydligt mer. Kan röra sig om 100 - 200-tusen.

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Zyberdude
This post was updated on .
Öhh? Svensk moms ytterligare? Du menar om man köper som företagare då? Men då dras ju momsenredan av i inköpslandet och du lägger på svensk moms. Så från tyskland blir det typ 6% dyrare. Eller köp för 1190€ I tyskland blir 1250 € i sverige

Redigerat. Jag är 99% säker på att det utländska företaget ifråga måste ha ett svenskt momsnummer, vilket de bör ha om omsättningen till det utländska landet de Säljer till överskrider 320000kr per år, för att de ska ta ut svensk moms. Men hur många gör det för det? Köpt av många tyska företagare som har finsk momsnummer men inte lägger de på finska 24 % momsen inte. Klagar man då säger de varför man inte uppgav sin momsnummer så de kunde sälja med omvänd moms!!!!!!

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Jons
Zyberdude wrote
Universalt så fäst inte 1/8 av panelens längd från båda ändorna, utan mellan 2/8 så ska det vara ok. Mina paneler är 1,7m långa. Fäste dem då mellan 21-42cm från ändan.
Ah tack ja det låter bra. Jag antar att jag borde kunna räkna ut ett målvärde beroende på längden av panelen och hålla mig så nära det som möjligt.
Men, och bara för att bekräfta, då stämmer det att panelens monteringspunkter (dvs hål på långsidorna) inte används till annat än glidskydd så att panelen inte glider av taket om infästningen i skenan skulle fallera?

Mvh
Jons

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Jons
Arne wrote
[...]

Ja du har helt rätt och det är definitivt ett dilemma. Samtidigt är det ju så att ju fler som är inblandade desto fler behöver ha täckning för sina kostnader. Sedan är min erfarenhet från andra projekt att olika aktörer har sina egna sanningar om hur saker och ting skall göras, och det är lätt att man hamnar i ett kvalitetstänk som är fel eller överdrivet. T.ex. när det gäller panelen. Jag fick en (nyckelfärdig) offert från ett större elbolag för min anläggning på närmare 300.000 kr med lyxpaneler med fantastiska garantier och troligtvis guldkant med tanke på priset och jag tror att utan att räkna alltför exakt skulle jag kunnat ersätta ALLA paneler 3 gånger om jag istället valt en "sämre" panel innan jag skulle komma upp i de summorna. Jag menar inte att panelerna inte är bättre än en noname-panel från Kina, men kanske inte tre gånger bättre. Detta bolag använde endast dessa paneler pga. den fantastiska kvaliteten.
Därför är den här typen av forum oerhört värdefulla för man får flera personers åsikter och erfarenheter för att inte tala om framgångar och bakslag.
Jag är än så länge på ett väldigt tidigt stadium i den här processen, och det kan mycket väl hända att jag i slutändan köper expert-hjälp för att verifiera allt, men mitt mål är att jag skall känna mig så säker på det jag själv tagit fram att jag inte tycker att det behövs.

Arne wrote
[...]

Tack för informationen, jag har visserligen ett företag, men det är (än så länge )  inte i solcellsbranschen.
Jag har sett att en del leverantörer har erfarenhet med handel med Sverige och ger därför redan moms-priser på 25% när man pratar med dem. Men ja jag räknar med att det blir 25% moms oavsett vad de skriver.  Det kan mycket väl hända att frakten från Europa på monteringsutrustningen uppväger det lägre priset och att slutsumman blir ungefär samma, och då blir det naturligtvis köp från Sverige. Men i ärlighetens namn ser det ut som en del solföretag i Sverige har rätt höga fraktkostnader också.

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Arne
jons,

Jag antar du tänker på EON. Så är det troligen att de tar 300000 kr för nyckelfärdig anläggning med dyra fina paneler och annat krussidull. Men EON monterar troligen inte själva anläggningen utan köper allt från en lokal solcellsfirma. EON blir då enbart en fördyrande mellanhand som ska tjäna på dig.

Re: Tänker jag fel om takkrokar?

Zyberdude
Min gissning om hålen är om man fäster dem på väggen eller i någon specialställning. Släpper fästen helt kommer nog panelen ned

[...]

Ja så kan det absolut vara. Jag får mäta lite och se hur jag får ihop det på bästa sätt. Nu kan jag ju i alla fall välja panel helt fritt

[...]

Jag tog en del offerter från firmor som på pappret fokuserar enbart på solceller, men också flera av dessa ville låta installationen skötas av andra firmor. Takläggare och elektriker.
Det kanske ger bäst ekonomiskt resultat om man kan ligga och tjäna på marginalerna vid import och projektering samt köpa en prispressad installation av någon lokal firma.