Takfästen med tryckade träreglar?

Har läst på detta forum nån som byggde skenorna i Trä.., hur funkar? Vanliga takkrokar med tryckade träreglar?

Eftersom solpanelerna kommer ej att rymmas med traditionella fästen.

/Andreas

Re: Takfästen med tryckade träreglar?

Re: Takfästen med tryckade träreglar?

nelos
Jag har experimenterat med att sätta paneler på träreglar.

Det fungerade bra, men det verkar som man behöver efterdra skruvarna efter något halvår.
Skruvarna måste ju vara ganska hårt dragna för att panelerna ska sitta kvar, och trä är ju ett levande material som kan röra lite på sig den första tiden.

Re: Takfästen med tryckade träreglar?

Precis denna var det! Men såg att han hade plåttak, hade tänkt betongkrokar med tryckade reglar, samt stora planbrickor och genomgående rostfria M8 för att hålla panelen, enda chansen att få det att rymmas.

Håller på att leta ett ställe med bra pris på takkrokarna, bäst hittills tror jag är solprofil.se, ser inte på husritningen antal takstolar, ska prata med hustillverkaren.

Vad tror ni? Kan ej ha "riktiga" fästen mellan panelerna, eftersom dessa bygger 20mm.

/A.

Re: Takfästen med tryckade träreglar?

magneten
Mina träreglar har fungerat fint hittills iaf, har dock fått efterdra fästena en gång då reglarna torkade ordentligt och krympte något. Anledningen att det blev träreglar i mitt fall var för att jag hade tänkt mig ett markmontage från början, beställde således inga monteringsskenor då hela anläggningen skulle stå på en träställning.
(monteringsmaterial är mycket billigare i Tyskland) Hade jag gjort anläggningen idag så hade det blivit riktiga skenor o dyl, även om jag tror att det det blir många problemfria år med mina tryckta reglar

Nackdelen med genomgående bult skulle väl vara om den tenderar att "krypa in i träet", och en gonomgående bult kanske blir svårare att efterdra! Men är man medveten om detta så tror jag att det kommer att funka fint för dig. Ett tips är att använda rejäla brickor på undersidan av rgelarna för att förhindra att bulten drar sig in i regeln. Använd även "riktigt/godkänt" rostfritt material i kontakt med träreglarna då kemikalierna i det tryckta virket är ganska aggresiva mot metaller.

Re: Takfästen med tryckade träreglar?

Hej igen

Tack för tipset., men endast i funderingsstadiet än, har funderat litet på L-profil i aluminium med, men frågan är hur jag skall lösa det, tycker 44m aluminiumskena med tillhörande bult och klämmor är hutlöst dyrt, plus frakten till Norrland, kommer att försöka snåla litet här..

Re: Takfästen med tryckade träreglar?

nelos
Solprofil har ju riktigt bra priser ser det ut som:

http://solprofil.se/

En 6-meters aluminiumprofil/Montageskena för 390 kr inkl .moms är prisvärt:
http://solprofil.se/produkter/aluprofiler.html

Jag betalade drygt 700 kr per styck för mina, men då ingick frakten i det priset.

Och det går tydligen även att hämta i Trollhättan:
http://solprofil.se/info.html

Re: Takfästen med tryckade träreglar?

osse99

Dom fästen jag använde byggde knappt 9 mm mellan panelerna, se tråden "Ny anläggning 5.1 KW".

http://www.ebay.de/itm/10x-Alu-Modulklemme-Mittelklemme-35mm-vormontiert-Photovoltaik-PV-Solar-SOLprime/161142879988?_trksid=p2047675.m1850&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D11%26meid%3D4060222627922489293%26pid%3D100011%26prg%3D1005%26rk%3D1%26rkt%3D5%26sd%3D230969574499%26

Jag hade tur och fick tag på billiga alu-profiler men annars är jag också nyfiken på att använda trä istället.

/AO