Takfäste med Alu L- profil.

A.

Takfäste med Alu L- profil.

A.
Googlade lite igår, och hittade denna.

Men förstår inte riktigt, hur de fäster panelen på L-profilen, behövs tydligen inge vinkeljärn eller dyligt, endast takfästen, de säger att man skall använda panelens hål och borra i L-profilen, panelen ligger ovanpå L- profilen, och hålen på panelen sitter väl på sidan?

http://solarlab.se/solpanel/monteringskrok.html

L- profiler är ganska billiga, och takfästen finns för ganska rätt pris, tror jag ska testa detta.

/A.

Re: Takfäste med Alu L- profil.

nelos
Det var en ny variant av underkonstruktion som jag inte sett förut.

De hål som brukar finnas i solpaneler finns på undersidan, inte på sidorna.

De flesta monteringssatser för solpaneler använder inte dessa hål, även fast de finns där,
jag misstänker att en orsak är att takkrokarna måste sitta i bestämda positioner i förhållande till takpannorna,
och därför är det svårt att få aluminiumprofiler att komma i samma position som hålen.

Enligt instruktionen på sidan ska man "borra hål i ramen":

Det kan ju fungera på ena sidan, men hur gör man på andra sidan när takkroken inte sitter rätt?

Själv skulle jag nog undvika att borra i ramen om det finns alternativ, det sänker hållfastheten om inte annat.

Fyrkantsprofiler hjälper ju till att ta upp belastning, exempelvis vid ymnigt snöfall.