Sunny Boy SB 3300

Lack
Håller på att projektera en anläggning på ca 3-4kW och hitta denna växelriktare som verka intressant..   http://www.ebay.de/itm/Wechselrichter-SMA-Sunny-Boy-SB-3300-ESS-Inverter-SB3300-ESS-/291411979589?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item43d981ed45

Hur tar man reda på om den är godkänd för svenskt bruk den verkar ha EN 50438 märkning..

Tacksam för tips av alla de slag..

Mvh
Mats

Re: Sunny Boy SB 3300

Lack
Förstår att den inte är godkänd i Tyskland och inte har den bästa verkningsgraden men väldans billig och skulle passa mitt blivande budget projekt som handen i handsken..

Re: Sunny Boy SB 3300

Norrlandssol.
Hur kan den vara så billig?? SMA Brukar ej vara billiga, eller är det nåt annat skumt?

Re: Sunny Boy SB 3300

Har du handlat på ebay förrut?
Buden kommer den sista minuten oftast med hjälp av robotar.
Det pris du ser är en bråkdel av slutpriset.

Ta tid på dig och titta runt på normala köpsajter istället, det finns många med bra priser.
Lycka till

Re: Sunny Boy SB 3300

Lack
Jodå handlat en hel del på Ebay den halvan som inte jag köpt på Blocket..
Meen inte såå mkt på Ebay.de å Tyskan e lite rostig trodde de va sofort kaufen men de va bud ju.
De förklarar saken.. kanske.
Men frågan kvarstår om någon vet om den riktarn e godkänd för svenskt bruk eller om någon har tips hur man tar reda på de.

Mvh
Mats

Re: Sunny Boy SB 3300

Lack
http://www.ebay.de/itm/181675163967?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Denna e kanske vettigare inte SMA men ägt av om ja fattat de rätt.

Re: Sunny Boy SB 3300

BengtK
Om du hittar nåt, som verkar vettigt på Ebay kan du ju Googla lite T. ex. :
http://dch-group.de/TL21-54.pdf
eller
http://www.alibaba.com/product-detail/SMA-Sunny-Boy-SB-3300-Inverter_116245296.html
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Sunny Boy SB 3300

Norrlandssol.
Hej..

Annars är ju Fronius ett prisvärt alternativ, ångrar att jag ej köpte en sådan 3 fas, men inte lönt att byta ut SMA´n..

Re: Sunny Boy SB 3300

Lack
Jo just nu ser Fronius Symo 3.0 mkt intressant ut men kvällen e ung, har i alla fall lämnat Ebay träsket för denna gången sen kan de va skönt å ha någon å skälla på när grejorna inte vill som jag vill..