Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Timmy
Hej
Har börjat kika på solceller.. det är ju en djungel o nu är det 2017 så borde finnas moderna o prisvärdiga paneler.. men vad ska man ha?
Håller på o bygger garage och utsidan e klar med takpapp.. om man börjar med ena taket 5x7.5m vad behöver jag? Vart importerar jag bästa o billigaste panelerna/kitet?
Det är pulpett tak o kommer säkert sätta andra sidan framöver oxå (kanske). Andra sidan är 4x7.5m. Så framtidssäkra vore bra.

Räcker det med att dra en 20mm flex slang från elcentralen till taket?(för att förbereda kablaget)

Framåt kommer jag säkert sätta paneler på hustaket oxå men det e framtida projekt..

Vill ha tips på bra paneler o smart teknologi. Svart ram är att föredra. Prisvärdigt ska det vara med 😁

Mvh Timmy från Jönköping

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

magneten
Prisvärda monopaneler med svart ram  finns på www.solcellsgrossen.se

Lika bra att dra 2 eller 3 slangar om man vill lägga plus och minus separat, blir det flera strängar/modulfält så blir det snabbt trångt i en slang...

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Timmy
Ok.. du kan inte ge lite mer specifika tips på vad jag behöver då jag e rätt grön på detta.. o så om det kommer lite moln (skugga) så det inte sabbar effekten på de andra panelerna..
Har läst om att importera från tyskland o kina oxå? Är det värt det?

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Välkommen till forumet.
Du kan läsa om olika genomförda solcellsprojekt under fliken "Solcellsanläggningar-projekt" i detta forum. Många är bra beskrivna med många foton och detaljer. Det går bra att läsa och lära. I alla fall en bra början om du ännu inte vet så mycket.

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

magneten
Moln är inget du behöver känna oro för. Panelerna producerar bra med el även vid diffust ljus,  dagsljus räcker..

Däremot vill man inte ha skugga från ventilatinser skorstenar träd.flaggstång osv under stora delar av dagen

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Arne
timmy,

Är det verkligen ett pulpettak du har?
Inte ett sadeltak?

Ett pulpettak har nämligen ingen "andra sida".
Kanske förväxlar du dem?

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Timmy
Kanske heter dubbelt pulpettak?
Alltså 2 pulpettak mot varandra då ena ligger högre upp än det andra

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Timmy
Hur är det med lutning på panelerna? Måste dom luta en viss grader?
Garagetaket har typ 10-15grader lutning mot väst.. sol hela morgon o dagen tills solen går ner.. måste jag öka lutningen lr bara smälla upp paneler?
Jag har papptak oxå.. fästa är o använda de fästmaterial för papp som finns lr finns det nåt nytt sätt?

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

magneten
Inga problem med lutningen på ditt garagetaket!  Har mina paneler på carport mot Sydvöst med endastma 8° lutning och de producerar helt enligt designplanen! Der är även fullt tillräcklig lutning för att de ska regna rena, så tycker absolut att du skall montera dom dikt an mot taket med samma lutning.

 angående infästning på papptak är jag osäker på vilka olika alternativ som finns..

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Timmy
Ok. Låter väldigt bra det 👍
Men säg nu att jag vill importera 90st solpaneler typ 275w svarta mono.. vart hittar jag detta billigast? Annars blir det 25st hos solcellsgrossen.. men om man slår på stort direkt :)
Garaget med egen elcentral 25st o hustaket 65st. Hustaket vore bra om de fanns mikroväxlare iomed skorsten o dylikt.. måste alla ha det där lr bara de som riskerar skugga? Sen behöver jag väl 2st växelriktare? 1 för huset o 1 för garaget (fristående)
Import har alltid bättre priser lr?
Kollat på aliexpresd men hittar inget bra.. o evpower i tysklaänd har nästan samma som solcellsgrossisten.. som jag skrev i första inlägget.. det är en djungel :/

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Timmy
Nuså.. efter att studerat solen så blir det bara ena taket som får solceller.. det har i regel SOL hela dagen.. men nu dök det oxå upp en Ny modern grej "Tesla" lanserar nya pannor med solceller... vänta på detta lr köra stora paneler?
Mvh

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

magneten
Teslatakey är betydligt mycket dyrare än en normal installation med utanpåliggande solcellspaneler.

Jag har köpt alla mina paneler från www.tstphotovoltaik-shop.com i Tyskland.
Vissa firmor i Tyskland rear ibland ut paneler av mindre kända märken till ett lågt pris, men det är ju en avvägning du får göra om du vill/vågar köpa paneler från någon mindre och okänd tillverkare?

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Timmy
Jo räknade fel när jag kollade square feet 😂
Aja paneler blir det då o bygglov måste skickas in.. verkar inte finnas bra pris nånstans på 90st så får väl börja med 25st på solcellsgrossisten
Nu till inkopplingsfråga.. huset o garaget är fristående men går via samma inkommande el kabel som sitter i huset. Tänkte sätta en elcentral i garaget.

Växelriktaren ska jag anpassa för de 25 panelerna? O sitta i garaget?
Sen när jag vill sätta på hustaket ca 65st så ska det sitta en till växelriktare vid elcentralen där oxå lr hur? (Som täcker dessa 65st)

När behöver man mikroväxelriktare/optimerare? Måste man ha det på alla lr bara de paneler som riskerar skugga utav skorsten osv?

Något mer jag behöver tänka på innan man skickar in bygglovet på garaget?
Vilken växelriktare rekomenderas för dessa 25x275wp som garaget ska ha? Vill gärna koppla upp allt o se i mobilen/datorn..

Re: Sugen på solceller o behöver tips/ideer till projektet

Är mest ekonomiskt om du kan ansluta alla paneler till en och samma växelriktare som ju har ingångar för 2 olika panelfält.
Är det väldigt mycket skugga så kan du ju välja en solar edge lösning för hela systemet. Man sätter då en optimerare på varje eller en optimerare/2 paneler beroende på vilken växelriktare man väljer. Vet att några har köpt solaredge anläggningar från www.rofoto.se så kolla med dom då de verkar ha bra support och koll på läget!

Är det bara måttligt med skugga så kan du lika gärna välja en vanlig SMA eller Fronius växelriktare.

Mikroväxelriktare är inget jag kan rekommendera! (Däremot är solaredge optimerare en bra lösning vid svår skugga)

Vill du ändå sätta två separata växelriktare  (dyrare alternativ) då blir det bra med en SMA eller Fronius på 6kW till de 25 panelerna på ditt garagera med lå lutning.