Strängoptimering

Björne
Hej.
Har beställt hårdvara till min första solcellsanläggning;
25 st Heckert NeMo 60M 280
SMA Sunny Tripower STP-8000-TL20

Har två takdelar att montera på: 14 paneler på sydtak, 11 på östtak.
Min tanke var förstås att använda 1 MPPT-ingång per tak.
Men så hittade jag manualen till SMA:n i en annan tråd:
http://files.sma.de/dl/17781/STP5-12TL-20-BE-en-14.pdf
I den läser jag:
The same number of series-connected PV modules must be connected to each string.

Varför då? Taken har olika förutsättningar och kommer att ha olika output ändå.

Re: Strängoptimering

Arne
Välkommen till forumet!

Vad säger firman där du köpte din solcellsutrustning om dina frågor?
De är nog glada att bistå och hjälpa dig, ska du se. De som säljer de fabrikaten måste kunna något om det de säljer kan man tycka. Bäst du först vänder dig dit, annars kanske du sabbar garantierna.

Re: Strängoptimering

Björne
This post was updated on .
De har inte sagt något av den enkla anledningen att jag inte frågat dem ;)

Fronius Symo var med i listan på alternativ och i deras konfigurator är det inga problem med olika antal paneler per sträng. Där kan man koppla 19+6 eller 2x8+9 om man vill.

Nu blev det en SMA och just den raden i manualen gjorde mig konfunderad.

Själva poängen med olika MPPT-slingor är ju just att kunna hantera variationer i produktionen.

Sen läser jag den tekniska specen:
Number of independent MPP inputs: 2
Strings per MPP input: 2

Så man kan ju läsa det som att antalet paneler per sträng, på samma MPPT ska vara samma.

Men det är väl säkrast att få det bekräftat innan något brinner upp.

Re: Strängoptimering

magneten
På min SMA 3600 tl 21 har jag olika antal panler samt även olika typer av paneler på de olika strängarna vilket iaf går bra på min modell.

Har du inte gjort en körning med dina paneler och din växelriktare i SMA Sunny design Web? för att se om din tänkta konfiguration är ok vilket jag iofs tror att den är...

Prova att göra denna enkla gratis körning på webben och se vad du får för resultat!

Re: Strängoptimering

magneten
Har du plats för ytterligare paneler på dina två takytor? Med tanke på att du/försäljaren valt en 8kW växelriktare till endast 7kw paneleffekt..

Re: Strängoptimering

Uffe
Begränsningen gäller då man har fler än en sträng till en MPPT input (A eller B), alltså inte i detta fallet där en sträng med 14 seriekopplade paneler ansluts till ingång A och en sträng med 11 seriekopplade paneler ansluts till ingång B.

SunnyDesign har inga problem med denna konfigurationen.

Dock föreslår den en 6000TL-20 som mest passande.

Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Strängoptimering

Björne
Jo, jag hittade till slut SMA:s verktyg och fick bekräftat att det ska funka. Kul verktyg förresten där man tom kan se skillnaden på olika kabelareor.
Jag hängde nog upp mig lite på bruksanvisningens ordval och blandade ihop sträng- och MPPT-begreppen.

Att det blev en 8000 är för att jag vill kunna bygga ut och prisskillnaden var blygsam. Skulle nog kunna få plats med 8-10 paneler till utan vidare, men fick sätta gränsen nånstans. Betänk att jag från början tänkt bygga 5kWp på ett av taken...

Härligt engagemang på det här forumet :)

Re: Strängoptimering

magneten
Kan nästan lova dig att du har köpt och monterat dessa 8-10 extra paneler inom 3år,  så en 8kW växelriktare var ett klokt val!

Själv köpte jag med facit i hand en något för liten riktare, kör nu med 5700w paneleffekt på min 3700w riktare....