Större produktion än årsbehov

Re: Större produktion än årsbehov

Bestrålningen på din anläggning kommer att variera från år till år. Det är en naturlig variation. Det finns soliga år och mindre soliga år. Där har du en variation på kanske +/- 5 till 10 % mellan olika kalenderår. Alltså även om du skulle dimensionera din anläggningen perfekt för att precis högst sälja lika många kWh under ett år som då köper, kan det råka bli fler sålda likväl. Det kan man då inte hjälpa, utan skylla på solen som lyst alltför mycket.
Du kan ju stänga av anläggningen under viss tid om du riskerar att "överproducera förnyelsebar energi.

Jag läste någonstans om att elnätsbolagen inte längre har rätt att bestraffa sin kunder som matar in fler kWh än de köper. Tidigare hade de rättighet att kräva att kunden betalade för ett inmatningsabonnemang på kanske 100-lapp i månaden eller så. Jag tror det stod pris i EON-prislista för något år sedan.

Skattemyndigheten ger dig rätt att göra ett direkt skatteavdrag med 0,60 kr/kWh för kWh solström du säljer, men högst upp till så många du köper. Allt räknat per kalenderår.
Om du skulle råka överproducera förnyelsebar energi med säg 1000 kWh/år fler än du köper, går du endast miste om 1000* 0,60 = 600 kr. Inte hela världen. Du förlorar inte all skatteavdragsrätt.

Re: Större produktion än årsbehov

Kristian
Tack Arne.

Låter som att nätbolagen börjar ta sitt förnuft till fånga då.
vad innebär egentligen detta med skatteavdraget?

Om jag överproducerar dvs säljer 1000 kWh mer än vad jag köper. Hur påverkar detta som ni beskriver ang skatten (60 öre / kWh). Är det en cashback på deklarationen från staten?

En av anledningarna(förutom att det är roligt) att eventuellt överdimensionera anläggningen är att kunna få ner mycket effekt till laddning av elbilarna.

Jag ska skriva till vattenfall, återkommer med deras svar.

Re: Större produktion än årsbehov

Skatteavdraget du får göra för att du producerar solström och säljer den, är ett avdrag direkt på skatten. Därför speciellt värdefullt. Det är inget avdrag på beskattningsbar inkomst.
Säg att du ett år ska betala 10000 kr i inkomstskatt till fogden. Men så har du en solcellsanläggning och har sålt 2000 kWh. Då blir din skatt 10000 - 2000 x 0,60 = 8800 kr.

Det står förtryckt på deklarationsblanketten hur många kWh du sålt. Elnätsbolaget är nog skyldiga att inrapportera till storebror(myndigheterna) som flitigt spionerar och övervakar folket i Sverige.

Den som inte har någon inkomst, ej heller aktieutdelning, ej heller ränteinkomst, eller annan beskattningsbar inkomst, får heller ingen skatt, och kan inte utnyttja detta direkta skatteavdraget.
T.ex. en hemmafru eller hemmaman som jobbar oavlönat och inte har lön, eller student utan någon inkomst, kan inte nyttja skatteavdraget.

Om någon överproducerar eller ej, måste bedömas under en längre period, minst 3 år. just pga att solbestrålningen varierar från år till år. Därför kan de inte gärna bestraffa en flitig producent av förnyelsebar energi om denne skulle råka överproducera något år. Nästa år kan ju bli solfattigt.

Vattenfall kommer att säga att man inte ska producera fler kWh än man förbrukar. De måste säga så, som du kanske förstår. De kan ju inte säga att "ja det går bra att överproducera hur mycket du vill". Det skulle styrande regimen i Sverige inte gilla.

Re: Större produktion än årsbehov

genua
Arne wrote
Den som inte har någon inkomst, får heller ingen skatt, och kan inte utnyttja detta direkta skatteavdraget.
T.ex. en hemmafru eller hemmaman som jobbar oavlönat och inte har lön, kan inte nyttja avdraget.
Som jag uppfattat det fungerar skatteavdraget oberoende av vilket inkomstslag som gett dig skatt att betala, avdraget gäller även mot kapitalskatter, fastighetsskatter, fastighetsavgifter och annat trevligt vi är ålagda att betala.

Re: Större produktion än årsbehov

Kristian
Ok, tack för svar.

Så länge det inte kostar mig reella pengar att överproducerat kommer jag inte banta ner min anläggning.
Man kan ju hoppas att microproducenter i en framtid faktiskt kan få betalt för överskott oavsett inköp.

Re: Större produktion än årsbehov

Det är många parter som du tecknar avtal med för din solström.

Ett avtal med ditt elnätsbolag(du måste avtala med dem, de har monopol på elnätet).
Sedan avtal om att något elhandelsföretag köper din överskottsström, vilket kan vara ditt elnätsbolag om de även säljer ström. Men du är fri att välja till vem du säljer din överskottström, ofta väljer man det elhandelsbolag som betalar bäst.

Under t.ex. kalenderår 2018,
köpte vi ca 6800 kWh ström
sålde vi ca 12000 kWh
Överproducerade alltså ca 5200 kWh.

och överproducerade ca 3000 kWh under kalenderår 2019. Med elbil ökar köpt ström, märker vi.

Vi har alltid fått betalt för varenda såld kWh av elhandelsbolag, först 1,15 kr/kWh sedan ca 0,60 kr/kWh, exkl. moms. Kalenderår 2018 vad gäller skattereduktionen, endast skattereduktionen(0,60 kr/kWh) för 6800 kWh såld ström. Vi behöll då elcertifikaten och ursprungsgarantierna. Elcertifikaten kan man samla på hög under 15 år och sälja när man behagar, tänk då priset är högt. Ursprungsgarantierna förfaller efter 1 år, men har i stort inget värde, ca 1 öre/kWh. Det verkar alltså inte som att man tvingas skänka bort gratis den alltför myckna solströmmen. Varför skulle den förnyelsebara förmyckna strömmen vara så dålig att den inte hade något värde?  Ett elhandelsbolag är icke tvingade av någon lag att stjäla din överproduktion och inte ge dig ersättning, utan kan välja att betala dig för den.

Vad någon säger behöver inta vara samma som vad denne gör. Därför ingen mening att fråga elbolag skriftligen och få skriftligt svar, då de bara kommer att citera vad en mikroproducent är.
12