Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

magneten
Ta en kik på ETC solelspark "kullen" i Katrineholm, där har de en massa olika varianter på snygga och inspirerande markmontage!

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Per-Erik Kristensson
Det ser ut som ett kul ställe :-) Lite sugen blir man på att göra ett besök. Tydligen har de kurs i hur man installerar solpaneler, hade varit skönt att skruva lite där innan man gör något dumt någon annanstans :-) Tråkigt nog är det redan på fredag :-/

https://varuhuset.etc.se/product.html/kurs-allt-om-dina-solceller?category_id=143

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Per-Erik Kristensson
Det här projektet rann ut lite i sanden förra året, vilket kanske inte var så dumt nu när bidraget har höjts :-)

Nu är planen att sätta upp solpaneler på en ladugård istället. Stor takyta på ca 45 grader i riktning sydöst eller något sådant. Vissa delar av året är det lite skugga på kvällen och morgonen.

Sitter med två offerter som jag klurar på, båda med installation:

Ecokraft:
50 paneler, Solarwatt Vision 60 p (280 Wp)
Växelriktare: SMA STP15000TL-30
Pris med installation: 265 000 kr
Effektgaranti: 30 år, 87 %
Beräknad årsproduktion: 13 900 kWh

EON:
40 paneler, Trina Solar Mono Black á 295 W.
Växelriktare: Fronius Växelriktare 12,5 kW
Pris med installation 199 000 kr
Effektgaranti: 25 år, 80 %
Beräknad årsproduktion: 11 800 kWh

EON:s offert ser bättre ut tycker jag. Vill kanske ha med 4-5 paneler till för att göra den ännu bättre.

Är det någon som har någon tanke eller synpunkt om detta?

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

magneten
Har precis köpt mina första trina mono 275 full Black och var ej helt nöjd med detaljkvaliten på flera av panelerna såsom snett placerade BB (busbars) och några "missed print" på kontaktytorna under BB
Mina paneler var tillverkade i Vietnam.
 Har ännu ej fått svar från deras reklamationsavd om detta anses ok?

Paneler med svart baksida full Black blir även varmare och ger något mindre el jämfört med standard white backsheet..

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Per-Erik Kristensson
Det var tråkigt att panelerna såg ut på det sättet :-( Jag hoppas du får några bättre. Har kollat runt lite snabbt och får uppfattningen att de flesta är nöjda med sina paneler. Är det något som syns på avstånd? Vet du om det är något som påverkar prestandan?

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

magneten, är det där på bilderna verkligen full black?
Det är ju ingen svart färg på kontaktbanorna(busbararna)?
De är fortfarande silverfärgade.

Vi köpte tysktillverkade moduler för vi tror att produkterna kontrolleras bättre av en tysk tillverkare när tillverkningen helt sker i Tyskland, än långt bort i fjärran land med annan kvalitetsuppfattning och annan efterlevnad av standarder. Visst kostar det aningen mer, men man sover troligen säkrare och modulerna håller troligen längre. Det kan bli dyrt att köpa billigt, som det heter.

Jag tror också att stora kinesiska märken som Trina, låter underleverantörer utföra tillverkningen och då är det säkert också mindre nogräknade fabriker som tillverkar, och där de fabriker som gör det allra billigast får uppdragen.

Jag tror inte det är EON som monterar solcellsanläggningar de försöker sälja, utan det är annat företag.
Kanske ska du kontakta det företaget direkt och bli av med den fördyrande mellanhand EON, som inte tillför något alls, utan endast fördyrar.
EON byter inte ens själva deras egna elmätare, utan det gör annat företag.

Ännu lägre investeringskostnad får du om du själv monterar anläggningen.
Vad har du för takbeklädnad på ladan där du tänker ha panelerna?
Har du trapetsbleckplåt är det väldigt lätt att montera paneler.

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Per-Erik Kristensson
Nu skulle jag uppskatta lite hjälp med att kontrollera att mina beräkningar är korrekta :-)

En offert är på 40 paneler, Trina Solar Mono Black á 295 W. Detta ger en maxeffekt på 11 800 W.

Jag vill höja den till 45 paneler. Det skulle gå ge en maxeffekt på 13 275 W.

Men huvudsäkringen är på 16 A, och den vill vi inte höja. Så vad händer om man stryper växelriktaren så att den inte skickar ut mer än 16 A (16 x 230 x 3 = 11 040 W)?

Om jag ställt in allting rätt in SMA Sunny Design så blir det 13 980 kWh med en strypt växelriktare, utan begränsning 14 056 kWh. Nästan ingen skillnad alls :-) Verkar det rimligt?

En annan fråga: Vart tar den här energin vägen? Omvandlar växelriktaren den till värme eller händer något annat?

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Gunnar
Ett sätt att kunna producera mer utan att gå upp i säkringsstorlek är att välja en Fronius växelriktare med tillbehöret Smartmeter. Man kan då få en dynamisk reglering så att hänsyn tas till vad du förbrukar i huset för stunden. På köpet fås en mycket fin grafisk bild av hur effekten flyter mellan paneler, förbrukare och elnät. TommyE här på forumet har en sådan och du kan se hans produktion här:  https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=17c0efea-989b-4348-903a-ddb5fbeccbaf

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Arne
När man ställer in en maximal AC-uteffekt på en Fronius Symo, och då solcellsmodulfältet har sådan bestrålning att det förmår att producera mer än AC-uteffektsbegränsningen, då styr helt enkelt växelriktaren bort från optimala punkten på ström-spänningskurvan för modulfältet och producerar precis så mycket så det överensstämmer med inställt AC-uteffektsbegränsning. Alltså, ingen överskottseffekt behöver "brännas bort".

Ditt tilltänkta modulfält kanske inte är riktat optimalt mot syd och uppvinklade ca 35 grader? Är det inte det kanske modulerna under ett år aldrig kommer upp i sin märkeffekt. Därför kanske blir det i beräkningen inte blir någon nämnvärd skillnad med och utan uteffektsbegränsning. Men jag har aldrig gjort beräkningar med SMA-program, så jag vet ej.

I din beräkning står mac DC-power:11,24 kW.
Men räknar du inte med 45 st 295 Wp moduler?
De har då märkeffekten 45 x 295 = 13,275 kWp.

Trina moduler tillverkas tydligen i billiglandet Vietnam, som kanske inte har den kvalitetskontroll som vi är vana vid. De är billiga, men är det den enda parametern vid val av solcellsmoduler? Inga krav på kvaliteten och livslängd, och om tillverkaren kan antas betala ut ersättning vid garantifel? Magneten fick nyligen Trina moduler med synbara tillverkningsfel.

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Beräkningen ser helt korrekt ut! Det kommer att fungera fint, dessutom kommer du i praktiken att kunna ställa begränsningen på upp till 12kW ihop med din 16A säkring utan att den kommer att lösa ut och då kommer förlusterna bli ännu mer minimala!

Har blivit lovad att få nya moduler eller pengarna tillbaka av Trina för de felaktiga modulerna, ärendet är ej avslutat ännu. Hade jag köpt idag så hade det blivit Tyska moduler ex Heckert eller Solar fabrik 300W.

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

Per-Erik Kristensson
Stort tack för alla svar :-) Det är mycket fin service på det här forumet :-)

Då jag tänkt beställa hos E-ON så är det de som valt ut panelerna och jag antar att de också tar hand om alla garantier. Trinar Solar är trots allt en av de största tillverkarna i världen så de borde vara är bra. Har fått in lite offerter från andra håll, vissa med tyska paneler, men det blir klart dyrare. Har försökt uppskatta vad det blir skillnad på sikt och det verkar inte vara någon större skillnad.

Ska försöka se på någon installation de har gjort. Annars är jag lite trött på alla val och beräkningar, vill komma till avslut med det här :-)

Re: Stor takyta mot väst eller flera små mot syd

magneten
Så tänkte jag oxå när jag köpte Trina..ska även sätta upp 920st trina poly på jobbet i Augusti (som vi beställt sedan tidigare)

Nog så viktigt är att installatlren är godkänd och utför ett korrekt och noggrant montage av anläggningen.

Installatlren är bara garantiansvarig i kanske max 2-3 år sedan får man själv driva eventuella garantianspråk mot tillverkaren såsom Trina och Fronius. Olika tillverkare är helt klart olika bra på att hantera garantiärenden.