Stockholm 9kWp överdimensionerad

Perwis
Vi överväger att köra på en överdimensionerad anläggning, både i förhållande till förbrukning idag och i förhållande till växelriktaren. Vi är nära att beställa men skulle gärna höra om någon har något att invända innan vi trycker på knappen. Tänker vi rätt?

Orsaken till att vi vill överdimensionera i förhållande till förbrukning idag är

Några skäl:
- Man får ju bara 30% i bidrag en gång.
- Tillkommer extra kostnader vid utbyggnad senare.
- Vi kommer troligen skaffa elbil inom några år, och då kommer elförbrukningen öka avsevärt. (ca 2000kWh/år verkar rimligt).
- Verkar som folk som skaffar solceller vill bygga ut dem maximal. Lika bra att göra det på en gång.
- Vi är intresserade av att undersöka vad man kan göra med överproduktion - det finns en massa spännande tekniker där ute som t.ex "Solarcoin", peer-to-peer energy trading.
- Vi tycker det verkar slöseri att inte utnyttja en användbar takyta man har tillgång till även om skatte-regler och annat just nu motverkar incitament att installera överproduktion.

Mer specifikt om projektet:
Vi har idag ca 5000kWh förbrukning per år.
Vi har ett tak som smidigt rymmer 34 paneler i standardsstorlek = 9180kWp vid 270Wp paneler. Vi skulle kunna få in 4 till men då blir det lite skugga på dessa).
Taket är inte i optimalt i lutningen (ca 5 grader i riktning nordväst).
Olika beräkningar ger ca 0,76-0,86 i effektiv energiproduktion kWh/år per installerad kWp-effekt.
Om vi räknar på 0,8*9180 så ger det ca 7400kWh/år.
Det är en överproduktion idag på 2400kWh/år, men med en elbil i framtiden så blir det ungefär som egenförbrukning.

Jag har kontrollerat med elnätsbolaget (Ellevio) att med dylik anläggning kommer vi fortfarande räknas som mikroproducent. Minst ett elbolag kan tänkas köpa ev. överproduktion.

Vad gäller dimensioneringen av växelriktare så har jag kört simuleringar i PVSyst med Fronius växelriktare, och det visar sig att det i princip inte blir någon skillnad i årsproduktioner med en kraftigt överdimensionerad "Array to inverter ratio" (IR). Konstigt nog har ingen av de leverantörer av nyckelfärdiga system jag tagit in offerter från erbjudit en sådan lösning. Jag förstår dock inte varför. Fronius själva pratar om fördelen med överdimensionering och det finns en hel del diskussioner om detta på nätet även bland andra växelriktartillverkare, t.ex SMA.

Jag är inne på att köra på en Fronius Symo 6.0-3M, som alltså ger en IR på 150% (9180/6000).
Jag har fått bekräftat från Fronius att växelriktaren klarar en IR på max 200% bara man uppfyller de övriga kraven. Även en Symo 5.0-3M verkar fungera, men prisskillnaden blir inte så stor.

Jag kommer nog köpa delarna från olika håll för att få ned priset. Jag överväger också att montera anläggningen själv. Jag har dock förstått att det numera finns krav på att även högspännings-likströmsanläggningar som solcellspaneler måste vara installerade av behörigt elbolag.

Mina frågor:
1. Tycker ni att det verkar vettigt? Eller bör jag köpa en mindre anläggning idag och sen bygga ut i efterhand?

2. Visst borde jag kunna installera panelerna själv, och sen ta in en solcells-van elektriker/elinstallatör som kontrollerar att panelerna är korrekt installerade vad gäller elreglementet, drar likspänningskablar och installerar växelriktare och kopplar upp mot elnätet?

3. Har jag missat något?
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Stockholm 9kWp överdimensionerad

Det är kanske lika bra för dig att bygga fullt med en gång.

Förresten vad har du för taktyp? Om du ska montera själv menar jag.
Med den svaga taklutningen på endast 5 grader, gissar jag på ståfals-plåttak.

Är det ett enda takfall du vill lägga paneler på?

Om man väljer mellan Fronius Symo 5.0 och 6.0, välj då 6.0. Prisskillnaden är kanske bara någon hundralapp.
På Fronius datablad för växelriktaren i fråga står hur mycket solcellsmoduler(kWp) du får max koppla in på växelriktaren.  Köper du en för liten växelriktare för den installerade solcellsmoduleffekten, riskerar du att effekt klipps bort på sommaren vid lunchtid, då solcellerna producerar som högst effekt. Fronius har väl Symo 8.2 kW växelriktare, varför inte en sådan?

Om du riskerar att överproducera, dvs sälja fler kWh än du köper, då kan du till nöds stänga av anläggningen viss tid. Bekanten gör faktiskt så.

Solcellsmodulerna har solarkablar med solarkontakter i ändan, och det är bara att koppla ihop solcellsmodulerna med varandra. Så det är enkelt att koppla ihop solcellsmodulerna. Anlitar du en elektriker varje gång du ska sticka en stickpropp till en elektrisk apparat i ett väggurtag? Man bör ha grundläggande kunskaper om elektricitet och vara medveten om faran och risker med elektricitet.

Du kan säkert hitta en elfirma som hjälper dig att installera växelriktaren och koppla den till din elcentral och kasta ett öga på dina koplingar om OK.
Troligen bästa om du frågar en liten elfirma, kanske enmansfirma. Stora elfirmor vill själva tjäna pengar på att sälja dig en solcellsanläggning, och vill inte gärna endast koppla in växelriktaren.

Re: Stockholm 9kWp överdimensionerad

Gunnar
This post was updated on .
Det går bara att erhålla bidraget en gång så därför är det lämpligt att installera nu för att även täcka det framtida behovet när du köpt elbil.

Jag tror inte att du kommer att få ut riktigt så mycket som du har räknat med. Fronius 6.0 har en max uteffekt på 6000VA och kommer att strypa där om dina paneler lämnar mer en solig dag. Fördelen med att överdimensionera panelerna är att det blir fler timmar som växelriktaren kommer att leverera max output. Om du ser att du kommer att producera för mycket under året så kan du ju alltid stänga av växelriktaren för att inte riskera extra avgifter till elleverantören.

Innan du kör igång så stäm av med en elektriker att han åtar sig att koppla in din anläggning. Efter ändringen av regelverket vid halvårsskiftet så måste panelerna kopplas ihop av en registrerad elfirma då spänningen överstiger 50 volt. Att panelerna har kontakter påverkar inte då det är fråga om en fast installation. Tveksamt om en elfirma skulle tumma på regelverket genom att tillåta dig att koppla panelerna. Ni kanske kan jobba ihop. Du skruvar fast panelerna och elektrikern kopplar och drar kabel.

Kolla även så att elfirman åtar sig att installera material som du köpt från någon annan.

Lycka till med projektet! Återkom gärna med hur projektet fortskrider och lite bilder när du kommer igång.

Re: Stockholm 9kWp överdimensionerad

Perwis
Tack för svar. Ja, det stämmer. Falsat plåttak. Verkar mycket lätt att installera panelerna. Lätt att arbeta på taket också.

Problemet är att Fronius Symo 8.2-3M är ca 6-8000 kr dyrare än 6.0-3M, vilket inte är att förakta.

Jag har som sagt kört simuleringsprogrammet PVSyst och den visar 0,1% skillnad i total produktion över året mellan dessa två växelriktare.

Vad jag förstår så stämmer det att man riskerar att förlora produktion under perfekta dagar på sommaren, men det uppvägs av högre effektivitet vid mindre bra dagar så över året blir inte förlusten så stor med en mindre växelriktare. Dessutom blir ekonomin bättre.

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Stockholm 9kWp överdimensionerad

Gunnar, du skrev " Efter ändringen av regelverket vid halvårsskiftet så måste panelerna kopplas ihop av en registrerad elfirma då spänningen överstiger 50 volt ", är det halvårsskiftet under 2018 du åsyftar eller är ändringen av regelverket redan gällande?
Skensystemet som solcellspanelerna vilar på borde väl ändå vara OK att montera själv?

Re: Stockholm 9kWp överdimensionerad

Perwis
Ja, frågan är vad man får göra själv och inte.
1 Att skruva upp fästen och falsar?
2 Sätta upp paneler på falsarna?
3 Koppla ihop panelerna?
4 Dra likströmskablel från panelerna till växelriktaren?

1 och 2 borde väl vara oproblematiska.
3 möjligen inte godkänt enligt lagens bokstav, men samtidigt hur fel kan man göra där?
4 Här kan det nog bli fel, och gäller att se till att man gör på rätt sätt. tex att kabeln inte kan nötas mm.

Precis som du föreslår så kanske 1&2 kan man göra själv och sen låta en elektriker kolla/göra 3 och göra 4.

[...]

Den nya lagen gäller från 1 juli 2017. Att montera fästen är väl helt ok men att montera alla panelerna innan elfirman kommer kan bli problem då det ej går att komma åt att koppla panelerna utan att lossa dom igen.

Här finns lite text och ett radioinslag om ett stoppat arbete i norra Sverge där Elsäkerhetsverket kräver att arbetet måste göras om från början då byggfirman som monterat anläggningen inte har behörighet. Att de anlitat en elfirma för inkoppling till nätet hjälper inte.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6778914

Re: Stockholm 9kWp överdimensionerad

magneten
Du har tänkt helt rätt kommer att fungera bra med en 6 kW riktare med tanke på ditt montageläge som avviker en del från optimalt!

Har själv 154% Ratio på min installation med bättre lägen men förlorar endast ca 200kwh/år pga detta.