Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Anders J
Just nu och möjligen ett par år framåt (?), när vi i stort sett får dubbelt betalt för det vi säljer jämfört med det vi köper så finns det ju ingen anledning att försöka bli självförsörjande. Men det borde komma en annan tid och då kan det ju bli anledning att ge sig på sådan teknik.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

En intressant produkt. Frågan är om den finns på riktigt. Det verkar vara mest snack och inga riktiga foton på produkten.

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Just nu är det väl mest intressant för fritidshus utan el indragen.

En elanslutning är ofta dyrare än kostnaden för en sådan här stirlingmotor,
så man har mycket att vinna. Sedan kostar ju en elanslutning utan att man ens använder den,
och även där kommer genious-lösningen vara ekonomiskt fördelaktig.

Kombinerar man med solceller har man en riktigt bra lösning utan att behöva anslutning till elnätet.

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

De som värmer kåken med pellets borde ju kunna stoppa in en såndär i pannan och få lite el också.

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Att ta fram en helt ny produkt inklusive produktionslina är ett stort åtagande, speciellt för ett så litet företag,
så jag har förståelse för att det tar tid.

Men det ser ju ut som det skulle kunna gå att beställa, även om det ännu är små produktionsserier det handlar om:
http://www.inresol.se/where-to-buy/

http://www.agera-energi.se/

http://www.agera-energi.se/inresol-2

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Jo, den där stirlingmotorn var ju "på gång" redan för ett år sedan. Vi få väl se om den blir verklighet. Jag skulle gärna ha en och experimentera med.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dimensionering-av-batteribank-tp5003764p5003772.html

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

DrivMedEl
Lyssnar man på videon så minskar förtroendet då personen som talar blandar ihop begreppen, han kallar kiloWatt för kVolt.
Är det bara jag med min dåliga engelske kunskap som reagerat på detta?

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

insider
Dom är på gång nu!
Kontrakt på 11k motorer till Turkiet klart, X- antal till Alaska.
Kontakt är tagen med flertalet länder i Afrika...
Montage linorna ökas på i rasande fart.

Kan bli hur stort som helst.. En komplett motor kostar idag ca: 75000:-

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Finns det några foton på produkten? (Som inte är skapade i en dator)

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

insider
sök på youtube. Finns flera filmer där dom presenterar motorn (även i drift)

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Jag hittade en film där man visade en motor på en arbetsbänk och en annan film där man provkörde något.

Jag är fortfarande skeptisk till att det finns någon färdig produkt. De svenska återförsäljarna har inget om detta på deras hemsidor, om de ens har några hemsidor. Och Inresol har fortfarande inga foton på några produkter på sin hemsida.

Missförstå mig inte, jag tycker att det här är mycket intressant, och skulle gärna ha en egen stirlingmotor, men Inresol har varit på gång i flera år nu, och verkar inte leverera än. Men snart kanske?

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Det finns ett fantastiskt bra kraftverk, enligt uppfinnarna, nämligen flytkraftverk.
En 5 meter hög vattenfylld cylinder med en slags flytkroppar,
som lyfts med komprimerad luft, ger enligt uppfinnarna ca 5 kW.
Se Auftriebkraftwerk Firma Rosch Innovation Deutschland GmbH.

Det verkar dock för en ingenjör litet för bra för att vara sant.

Någon som har hört talas om det?

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

callec
Perpetuum Mobile: GAIA Rosch Auftriebskraftwerk, Kinetic Power Plant
den 5 juni ·
Die nächste Lüge!
Detlef Dohmen, der auf xing als "Dr." Detlef Dohmen firmiert und auch in seinem Facebook Profil angibt an der Rice-Universität/Texas USA studiert zu haben ist weder Doktor noch hat er je dort studiert. Ich hab die Stellungnahme der Rice-Universität schriftlich als e-mail vorliegen "we have not found any academic records for the name you have been provided". Muß man zum Charakter dieses Herrn jetzt noch mehr sagen??

Påminner om en annan "Doktor" som byggde luftslott

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Nu verkar det ju äntligen hända lite  Det snackas om en prislapp på 130 000 kr för ett pelletseldat stirling-elverk. Inte gratis, tyvärr...

http://mittmedia.solidtango.com/video/motortillverkaren-inresol-vaxer-i-ericssons-gamla-lokaler-i-gavle

Här kommer en annan video:

http://vimeo.com/180028149

Edit: Det var lite meckigt att få ordning på länkarna. Det funkar tydligen inte alltid att klippa och klistra in länken. Jag blev tvungen att ändra början på länkarna från "https://" till "http://" för att det skulle fungera.

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

magneten
Spännande,  finns det några siffror på pellets förbrukningen och elproduktionen för 120000:- modellen i filmen?

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

callec
Tycker också att detta är superintressant.
Klippa ledningen helt och sälja till grannarna.
Ett annat alternativ är en gammal hederlig ångmaskin.

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

pelle
This post was updated on .
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

Spännande. Hemsidan verkar fungera dåligt på min iPad, jag får kolla på en riktig dator vid tillfälle. Jag saknar tekniska specifikationer. Broschyren är lite luddig...

Re: Stirlingmotor från Inresol för elproduktion

pelle
This post was updated on .
Strive Energy kommer att ställa ut på Bomässan i för att visa upp GENIOUS™ . Där kommer vi även att ta emot intresseanmälningar för en en komplett nyckelfärdig lösning för hus/villa, BRF och företag.
12