Steca 9000 startar ej

Oskar Jakobsson
Hej,

Har precis monterat 16st 250w paneler från Solcellsexperten på taket. Elektrikern har dragit fram trefas till invertern som är en Steca 9000. Nätägaren har inte ännu bytt min elmätare men jag tänkte ändå provköra anläggningen igår för att se att allt fungerar. När jag slår på DC brytaren så blinkar lampan på invertern till och när jag slår på trefasen så klickar det i den men lampan tänds aldrig och den levererar inget.

Från solpanelerna har jag 540-550V och alla tre faserna finns framme. Ger ca 228V mot nollan och 396V mellan faserna med enkel multimeter.

Någon som har tips på vad som kan vara fel? Manualen till invertern innehåller ingen felsökning i princip och det som står är att lampan lyser när den är i drift...

Re: Steca 9000 startar ej

Trevligt att även du skaffat en solcellsanläggning.
Jag hoppas du får en god kWh-skörd.

Firman från vilken du köpt din växelriktare hjälper dig säkert.
Kontakta den firman!

Annars måste väl stå i instruktionsboken hur du skall ställa in växelriktaren.
Bl.a. måste du kanske tala om för växelriktaren att den
är ansluten till det svenska elnätet. Det görs väl med någon inställning i växelriktaren.
Men allt sådan måste stå i instruktionsboken.

På sidan 10 i instruktionsboken vid Punkt 4.8 står det att DC- och AC-brytare måste slutas i korrekt följd.
Om båda är öppna: slut först AC-brytaren, först då slut DC-brytaren.

Har din elnätsägare godkänt att din växelriktare får anslutats till hans elnät?
Det gjorde du väl i föranmälan, och lämnade in datablad över växelriktaren, och intyget att den får kopplas till det svenska elnätet. Intyget brukar vara 1 sida, där tillverkaren intygar att den uppfyller de svenska kraven. Växelriktaren skall nämligen automatiskt och inom viss tid, stänga av sig själv om elnätet avviker från visst frekvensområde och visst spänningområde. Det har med elsäkerhet och  personsäkerhet att göra.

Det kan hända att du måste koppla in de tre faserna L1, L2 och L3 i korrekt fasföljd till växelriktaren.
Det kanske elektrikern inte tänkte på? Men det kanske inte behöver vara korrekt fasföljd på en Steca 9000, jag vet inte.

Re: Steca 9000 startar ej

Oskar Jakobsson
Tack för svaret.

Jag har provat att ansluta DC och AC i olika följd. Säljaren säger att det inte ska spela någon roll. Jag har provat att byta riktning på faserna men utan resultat.

Denna växelriktare är avsedd för Sverige (typnamnet innehåller SE). Man kan liksom inte justera eller ändra några parametrar. Det finns inga knappar på invertern alls. Nätägaren har fått all information från elektrikern och vi väntar nu på mätarbytet.

Ingen som har liknande erfarenhet eller som kan mer om denna inverter? Jag skulle vilja att den kunde tala om vad den är missnöjd över.

Re: Steca 9000 startar ej

Om du har en solcellsanläggning i drift, som producerar växelström, och om du vill stänga av den av något skäl, då skall du först bryta den från elnätet, dvs bryta AC-brytaren.
Det är nämligen så att om du istället först skulle bryta med DC-brytaren, då kan nämligen ljusbåge uppstå  i DC-brytaren, och DC-brytarens livslängd förkortas. Av detta skäl är det viktigt att bryta i rätt ordning.
En högspänd likström är inte lika lätt att bryta som en växelström, som ju som bekant går ner till 0 volt 50 gånger per sekund.

Jag kan inte erindra mig att någon här i forumet har Steca växelriktare. Ganska ovanligt tror jag, men jag vet att det fabrikatet finns. De är väl inte speciellt billiga jämfört med andra växelriktare, så man köper för att de just är billiga. En Steca 10000 på 10 kW kostar tydligen runt 21500 kr, inkl. moms. En 10 kW Fronius Symo kostar ca 22000 kr, inkl. moms, och då har Froniusen inbyggd webserver och WiFi.
Steca 9000 har europeiska verkningraden 95,3 % och alltså sämre verkningsgrad än Fronius Symo 10 kW 97,4 %.

Jag hoppas du får ordning på din växelriktare. Det måste klart gå att få igång den. Annars får du väl höra om de inte kan skicka en som fungerar.

Det är inte så att du har större elmotorer som startar och är igång, som möjligen orsakar störningar på elnätet. Kanske har du din anläggning på landet t.ex. med klena servis-ledningar eller liknande. Växelriktaren smakar konstant på elnätet, och avviker elnätet från acceptabelt  frekvens- och spänningsområde, ja då skall den stänga av sig själv. Och det skall den göra inom ca mindre än 1 sekund. Det finns riktvärde för det.
StecaGrid_8000+10000+_table_of_countries.pdf

Det är faktiskt en här på forumet som år 2015 övervägde att köpa 2 st Steca 9000 växelriktare, se här:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/20kw-markanlaggning-tp5008046.html
Men han köpte 1 st Fronius Symo 17,5 kW istället.  Steca 9000 var år 2015 tydligen en äldre utgången modell, och såldes då inte längre. Men, även om din är en äldre modell, så borde den fungera ändå.
Kolla tillverkningsåret på den! Kan stå på märkskylten eller inne i apparaten.

Du har inte förväxlat plus- och minus-solarkablarna in till växelriktaren?

Det klickande ljudet vid påslag AC-brytaren, är nog säkerhetsreläerna slår till.

Berätta om och hur du får igång den!