Stalltaksvideo

Anders J
This post was updated on .
Jag roade mig med att göra en liten Time Lapse-video från stalltaket.

http://s-solel.se/2014/04/27/stalltaksvideo/

Jag får upp den i Firefox men inte i Chromium, jag har inte provat med Windoze...

Här är en vimeo-variant också:

https://vimeo.com/93081832

Första bilden kl 14.35 och sedan var 10:e minut.

Maximalt så skulle jag få plats med 3 rader med 7 + 7 + 6 paneler (en "överhoppad" av ventilationsröret), dvs 20 x 250 Wp, dvs 5 kW, även om jag är tveksam till att fylla taket så att man inte kan klättra upp om det händer något.

Ni ser att taket är ganska mycket åt väster, så eftermiddags/kvällssolen är ju ganska viktig och frågan är ju hur man ska optimera. Bara några få paneler högst upp?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Stalltaksvideo

jansimon
Har oxå funderat detta med att fylla taket och tänkte oxå i typ av att kunna komma upp om det häner något MEN..... Kom på en så enkel sak som att man alltid kommer upp på andra sidan :) Svårare än så är det inte  Så mitt mål blir att fylla på med fler paneler!

Re: Stalltaksvideo

Anders J
Oops, min avsikt var ju att inlägget skulle ligga under projekt, visste inte ens att man kunde lägga den under roten på detta viset, ursäkta webmaster!

Men hmm, andra sidan. Jag var just uppe i mörkret på stegen med långa måttbandet. Även om jag förskjuter hela raden till "ena sidan" så biir det bara knappt 40 cm att klättra opp och att ens få fram en skylift till norra gaveln är helt ogörligt. Om jag däremot sätter 6 paneler i varje rad så får jag ju 70 cm att klättra på, på båda gavlarna, det är läskigt högt men inte ogörligt.

Det blir dock litet tokigt, jag skulle då få 17 paneler och 4,25 kWp och det känns som man hamnar i något slags ingenmansland, för mycket ström för enfasinverter och litet för få paneler för trefas.

Med bilderna som underlag ska jag försöka avgöra hur mycket jag förlorar på skuggning, det är ju inte alldeles lätt att avgöra hur växelriktaren(-na) skulle hantera det och jag tror inte något av de tjusiga simulerigsprgrammen riktigt hanterar det.

En variant vore ju Solaredge med sina "Leistungsoptimierer" (fast de är ju inte tyska utan israeliska), de är säkert bra, men bara optimerarmodulerna kostar ju i stort sett hälften mot en mikroinverter och jag undrar om inte jag med alla träd litet är dömd till en framtid i "mikroträsket" ;-)
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Stalltaksvideo

nelos
En effekt på 4,25 kW skulle fungera med en Piko 4.2:

http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=66&ass=70&al=en&mp=70&kat=6

20 paneler på 5 kW skulle passa utmärkt med en 4,2 kW växelriktare, det skulle ge 19% underdimensionering.

Går det inte att flytta ventilationsröret till andra sidan så att hela taket blir fritt?
Ska anläggningen sitta uppe i 30 år så är det inte så mycket extrajobb i det perspektivet, och då slipper du även skuggning från röret.

Skuggningen är besvärlig, går det inte att få bort något träd?
Jag fick bort ett skymmande träd som stod på grannarnas tomt.

Re: Stalltaksvideo

4.25 kwp går fint med en sma 3600 som ger max 3680w och och 16A ut på en fas vioket inte torde vara några problem såvida du inte bor i lägenhet med 10A huvudsäkring...

Re: Stalltaksvideo

Anders J
Nej, 4,25 kW på en fas skulle min nätägare inte acceptera. Jag ligger längst bort på matningen och ligger precis på gränsen för utlösningsvillkoret med 16 A Diazed. Fast det är ju klart, annan last samtidigt minskar ju strömmen, man är ju mer van att tänka åt andra hållet och i så fall skulle jag ju sätta de 9 paneler jag redan har på de två andra faserna.

Men skuggningen gör mig bekymrad, tror att paneler spridda över taket (oavsett om det är 15 eller 20 st) i två strängar skulle ge otillräcklig MPPT-spänning litet för stor andel av tiden.

Men jag gör om Time Lapse-videon om ett par veckor och ska också försöka analysera vad som händer om jag får bort granarna, som ju är de som är värst. I princip så borde jag ju kunna pricka in granarnas koordinater och uppskatta höjden och sedan räkna ut exakt hur de skuggar.

Att flytta ventilationen är väl i och för sig möjligt, men skuggningen av röret är väl ändå mitt minsta skuggningsproblem... Det är så att det är högre takhöjd i den "södra" halvan av stallet. Jag menar nog bestämt att det ändå ska finnas en väg att ta sig upp på taket, men om man tänker till så kan jag ska göra tvärtom och göra "klättervägen" i mitten, den tar ju upp mindre bredd då om det bara är en väg att klättra upp och i så fall blir det plats för 3 x 6 = 18 paneler och då kan man ju ha en trefasomvandlare eller kanske två mindre enfasomvandlare. Det skulle ju ge en möjlighet att bygga ut i två etapper.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/