Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

Malmopåg
Jag undrar om det finns klara solcellspaneler som man enkelt kan stoppa en stickkontakt till för att driva mina ledlampor på balkongen.
Meningen är att jag under förmiddagen ska samla solkraft ( balkong i österläge ) för att sedan använda det på kvällen när jag kommer hem.

Jag tänker på lampor likt de man kan köpa på Ikea fast större.

Re: Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

Hmm, jag har inte sett några färdiga lösningar. Om du gillar att mecka så borde det inte vara så svårt att plocka ihop ett eget system. En solpanel, en laddningsregulator och ett batteri. Sedan behöver du väl någon slags timer eller skymningsrelä om du vill att belysningen skall tändas och släckas automatiskt.

Swexergon har regulatorer med inbyggd timerfunktion som kan tända och släcka belysning under vissa tider när solen inte skiner.

Re: Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

calle

följande regulator har timer för lampstyrning inbyggd. Dessutom så klarar den av att ladda LiFePo4 batterier.

Ladda ner manualen och läs om funktionen.

har sett den säljas i sverige. Kanske det var conrad.se eller 24volt.eu

Sent: Thursday, July 18, 2013 5:35 PM
Subject: Re: Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

Hmm, jag har inte sett några färdiga lösningar. Om du gillar att mecka så botde det inte vara så svårt att plocka ihop ett eget system. En solpanel, en laddningsregulator och ett batteri. Sedan behöver du väl någon slags timer eller skymningsrelä om du vill att belysningen skall tändas och slåckas automatiskt.

Jag har ett svagt minne av att jag har sett en regulator med någon slags utgång som aktiveras när solen inte lyser på panelen.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solsceller-med-vanliga-stickkontakter-for-att-driva-ledlampor-tp5001875p5001876.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

Den där var misstänkt lik Swexergons regulator.

http://www.sunwind.se/produkter/produkter-foer-fritidshuset/energi/regulatorer/peakpower-mppt-10a

På Seasea finns något liknande. Dock står det inget om timer-funktionen.

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70590

Re: Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

calle
Man kan köpa till en display som ger mer information om hur mycket som laddas.

Det finns andra liknande.
Fördelen med den är att den börja ladda redan när solpanelen bara ger 5V.  Finns en tillhörande display:
Den har plats för ett SDkort där den skapar en loggfil som man enkelt kan plocka över till en PC och analysera hur mycket den ger.

Det finns även ett program (freeware) som plockar in datat så det blir enkelt att analysera. Fungerar finfint i båten.
Där behöver man dock inte en av och på funktion.

Däremot så har jag monterar 100W panelen på en solföljare: http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_77&products_id=153
Så den ger 60% mer Ah per dygn.
Har även kastat ut bly batterierna och har numera 2x180Ah LiMgFEPo4 batterier. Har numera inget problem med att strömmen inte räcker.
Ungarna kan titta på hur mycket dator och TV som helt och pappa får is till groggen!

Sent: Thursday, July 18, 2013 6:09 PM

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solsceller-med-vanliga-stickkontakter-for-att-driva-ledlampor-tp5001875p5001878.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

Re: Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

Malmöpåg
Jag är verkligen en nybörjare när det gäller solceller och paneler men vill lära mig mer.

Hur fungerar det sen att få ut energin från batteriet? har sökt runt på sidorna som ni länkat till men ser liksom inta var jag skulle kunna sätta stickkontakten/timern. Finns det något ytterligare än Solpanel+regulator+batteri ?

Såg en kinesisk regulator med hankontakt som stoppas rätt in i uttaget för att föra in ström till huset.
http://www.ebay.com/itm/Grid-Tie-Power-Inverter-1000W-Solar-Panel-10-5V-to-28V-Generator-EU-Plug-/221215497929?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item3381789ec9

Re: Solsceller med vanliga stickkontakter för att driva ledlampor

nelos
Regulatorer med stickpropp som kan mata in ström till elnätet är både olagligt och olämpligt i Sverige.

Använd dem inte.

Till ett system med batteri använder man lämpligen LED-lampor som kan drivas direkt från batteriet, t ex 12V.

Exempelvis dessa:
http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/belysning/smd-led-vit-s8-5-p63985