Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE
Enligt allt jag läser så ska solpanelerna ge lika lite som den panel som ger minst på en sträng ger. Ex har du skugga på en panel så kommer alla paneler att gå ner i produktion så att dom ger lika lite som den som är skuggad.
I dag fick jag anledning att tvivla på den sanningen.
Vi har idag producerat 2,3kWh, det mesta jag såg den göra var precis under 1000W.

På taket så är 6st paneler helt rena, en är framme lite och den längst till vänster är helt under snön. Hur kan den producera såpass bra med tanke på hur det ser ut?

Någon som har en ide?
Lite mer info.
Jag var hem under lunchen, vid ca 11:00, då var alla paneler helt under snön, produktionen låg på 1-10W, efter det så steg produktionen ganska snabbt - antar att snön gled ner strax efter att jag åkte hemifrån. Men att den ska ge nästan 43% av kWp när en panel är helt under snö känns lite konstigt. Eller?

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

magneten
Kan det vara så att panelens bypassdioder helt enkelt släpper förbi strömmen över den snötäckta panelen?

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE-mobil
Jag har ingen aning, just nu (10.45) ger dom 959W och det ser likadant ut som på bilden. Tror att det kommer gå över 1kW idag.
Inte för att jag klagar 😁 jag tar alla Wh som bjuds. Men kanske, kanske behöver en liten skuggning inte oroa så mycket ändå?

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE
Produktionen stannade på 6,87kWh Max som vi fått ut är ca 18kWh, det gled ner lite mer snö vid 12:45, men en panel är fortf delvis under snö. Max fick vi ut 1,16kW  när det såg ut som på bilden. Jag tycker fortf att det är konstigt - men roligt såklart.

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

callec
Jag får produktion med panelerna helt täckta av snö upp till ca 2cm tjocklek

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

Arne
TommyE,

På solcellsmodulernas barndom hade de inte några by-passdioder, och då var det så att strömmen i hela strängen gick ner till vad den mest skuggade gav.

Men nu har ju solcellsmoduler by-passdioder och de leder strömmen förbi en skuggad modul. Skulle dock by-passdioderna i en skuggad modul var defekta t.ex. avbrott i dem, ja då drar den skuggade modulen ner hela strängens ström. Men det från solcellsmodulernas barndom lever kvar i huvudet på mången solcellsägare.

Jag skrev litet om det i kunskapsbanken.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Skugga-solcell-modul-en-betraktelse-tp5009209.html

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

callec: jag får också lite även när det ligger snö, kan vara någon/några cm och dom ger ändå en 20-40W.

Hm, det är nog by-passdioder som förklarar beteendet, blev bara så överraskad när alla paneler under snö gav säg 5W, men 6 rena och 2 under snö gav ~900W. Men då har jag by-passdioder som fungerar bra . Jag har ju läst ett antal inlägg här om att skugga är "anläggnings-skräcken", men det kanske inte är så illa som jag tolkat det - perfekt.
Det i sin tur gör att jag nog ska tänka om hur jag kopplar in mina nya paneler när dom kommer. Jag har ju tänkt att ha dom på 2 strängar pga 2st kommer skuggas av skorstenen under em/kväll - men det kommer antagligen inte påverka så mycket iom att by-passdioderna släpper igenom det mesta. Kanske påverkar det mer att jag kan ha en högre spänning när det är ljussvagt (ex snö, midnattssol, mulet osv).

Från om med idag spelar det ingen roll längre för nu ser taket ut så här och i morgon ska jag göra +10kWh

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE
Kan jag slänga in en fråga till här? På tal om inkoppling av panelerna.
Jag har som bekant 8st idag, dom har som mest gett 309V, eller 38,6V / st (taget från växelriktarens logg).
Jag ska sätta upp så det totalt blir 21 paneler, V bör då kunna komma upp till 21*38,6 = 810,6V.
I databladet för Fronius står det DC input range 150-1000V, men samtidigt står det Usable MPP voltage range 150-800V.
Går det att montera alla 21 på en sträng?

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

callec
Det bör du kunna göra, och samtidig få en väldigt hög verkningsgrad

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

Vad betyder Usable MPP voltage range?

Jag märkte något annat idag. Panelerna har varit helt rena idag och solen har fått skina från en klar himmel. Det gav oss 11,5kWh. När en och en halv panel var under snön fick vi ut 9,6kWh.
 En snabb räkning 11,5kWh / 8 paneler ger 1,44kWh / panel. 9,6kWh / 6,5 paneler ger 1,48kWh. lustigt sammanträffande eller har jag fått ut nära full effekt ur de 6,5 paneler som var fria från snö och bara en liten aning ur den som var helt under?
Momentant, blir kanske lite svårare då tidpunknten inte är exakt samma, men..
Med 6 paneler så fick jag ut 1,5kW, när snön gled av panel 7 och delvis 8 steg den till 1,6kW. Med 8 paneler fck vi ut 1,8kW.
1,8kW / 8    = 225W per panel.
1,6kW / 6,5 = 246W per panel.
1,5kW / 6    = 250W per panel
Just nu hade det varit mycket intressant att ha loggning ala SolarEdge.

6,5 paneler gav denna kurva (snön gled av den 7e panelen och nästan hela den 8e där vid 14:30).

8 paneler gav denna kurva.

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

Arne
tommy,
Du bör göra en beräkning med Fronius beräkningsprogram och se om det tycker att din koppling med 21 st seriekopplade moduler är OK.

Det är tomgångsspänningen som man skall titta på för att bedöma högsta spänning som kan uppstå på DC-ingången på växelriktaren. Inte MPPT-spänningen. Ofta multipliceras med en faktor 1,15, tror jag det är, kyla. Med samma bestrålning(W/m2) stiger tomgångsspänningen med minskande temperatur. Det kan nämligen hända att en växelriktaren stängs av sig själv (eller du stänger av den för underhållsarbete) och då har du på strängens fulla tomgångsspänning på växelriktarens DC-ingång.

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE
ok, jag ska be leverantören göra beräkningen så det blir rätt. Jag har inte hittat mina paneler i fronius programmet.
Tänkte att jag kunde gena lite iom att jag vet max DC som växelriktaren har loggat - men det kan kanske vara att den bara loggar medan den producerar.

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

Arne
Titta i Fronius beräkningsprogram efter tillverkare: Shanghai JA Solar Technology Co Ltd.
Då hittar du nog dina moduler.

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE
Tack Arne, ska se om jag lyckas hitta rätt... dom är många :-)

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE wrote
Vad betyder Usable MPP voltage range?
Jag svarar mig själv :-)

Det är den spänning som hanteras av MPP under produktion. I mitt fall blir det "Umpp at STC = 668,85V"

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

Arne
Tommy din undran: Vad betyder Usable MPP voltage range?

Har du hittat det uttrycket i databladet för en Fronius Symo växelriktare?
Nu ser jag, det står i databladet för Fronius Symo, på 1:a sidan på rad 6.

Det tyska databladet kallas samma sak: nutzbare MPPT-Spannungsbereich.

Jag skulle tolka det som: användbart spänningsområde för MPPT(maximalpunktssökaren).
För Fronius Symo 6.0-3-M anges det i databladet till 150 till 800 Volt.

Det är väl så att en MMPT, vaknar först då den får en viss spänning. Är spänningen lägre tycker den väl inte det är värt ansträngningen att börja producera ström, utan väljer att sova vidare.

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE
Se inlägg ovan från Mar 06, 2017; 6:16am där finns en bild från databladet.

Frågan kom sig av att jag kommer ha en tomgångsspänning som är över 800V, men det är ok, siffran avser inom vilken spänning som MPPTn jobbar och jag får en arbetsspänning på nästan 669V iaf enligt Fronius solar configurator.

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

Även om din sträng skulle ha 850 volt som tomgångsspänning vid STP(standard temperatur condition), så behöver MPPn endast belasta strängen litet så sjunker spänning ner under 800 V och strömmen ökar. Alltså hamnar MPPT inom ett område  den kan jobba inom.

Konstigt vore om MPPT smakar på spänningen på DC-ingången och om den känner mer än 800 V att den då skulle vägra fungera. Den behöver ju då bara belasta en aning, så sjunker spänningen under 800 V. Men man vet aldrig hur de har programmerat sina MPPT. Affärshemlighet kanske?

Så stark bestrålningen som vid STC, dvs 1000 W/m2, har man sällan, endast de bästa timmarna på året, kring midsommar och lunchtid.

För övrigt börjar nu en väldigt trevlig till för solcellsanläggningsägare. Nästan varje dag slås rekord för årsbästa 2017.

Detta är vad jag tror. Men du skall klart ställa dina frågor direkt till firman där du köpt din Fronius, de svarar dig säkert gärna. Dröjer kanske ett par dagar att få svar, men vad gör väl det. Och vet inte firman, så får de fråga Fronius, och lär sig något nytt, till gagn för dem själva och deras kunder.

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

TommyE
Det var det här som jag inte förstod, men nu är det glasklart :)

Re: Solpaneler ska ge så lite som den som ger minst...

magneten
Växelriktaren kommer att fungera och producera el även om man hamnar utanför mppt trackers område!
Dock så sjunker verkningsgraden en del vid dessa tillfällen då Ström/spänningskurvan ej optimeras aktivt då man ligger utanför trackerns arbetsområde.. :) så inget att ora sig för såvida man inte ständigt ligger utanför mppt trackerns arbetsområde!