Solkollen_Solenergi kalkylator

Mojgan
 Hej!

Jag skriver till er för att jag vill uppmärksamma er på helt ny applikation för villaägare. Solkollen visar solenergin som träffar alla villatak i Sverige, samt vilken ekonomisk effekt det har för den som väljer att fånga solenergin.  Solenergi har idag, förutom positiva klimateffekter, blivit en lönsam affär för villaägare.  Allmänheten har dock uppfattningen att det inte är en lönsam affär i kalla Sverige.

Därför har vi utvecklat ett interaktivt verktyg som ger alla husägare i Sverige möjligheten att se solenergivärdet av deras hustak. Man får reda på hur mycket kWh man kan producera under årets månader, beroende på yta, takvinkel och husets läge. Solkollen levererar produktions-estimatet i ett kalkylark som enkelt visar vilken ekonomisk effekt solpaneler på taket kan ha för respektive hus. Att räkna fram solenergivärdet, samt att få kalkylarket är gratis och vill gå vidare och få offerter från solpanels leverantörer är det också en tjänst solkollen tillhanda håller gratis.

Jag tror att Solkollen kan vara av intresse på dig och hoppas att ni också tror det och skriver något om vår tjänst. Ni är varmt välkomna att testa vårt verktyg här
www.solkollen.nu/test

Här hittar ni vår pressrelease som Ideon News publicerade idag :
http://www.anpdm.com/newsletterweb/44425E407444455A4370464559/444051467747415F4A7146445A43

Vänliga hälsningar
Mojgan Zareinejad

----------------------------
Applied Geomatics International
Mojgan Zareinejad, Phd, Doc
Telefon: +46(0)72 001 7476
E-post: mojgan@solkollen.nu
Hemsida: www.solkollen.nu

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Ert företag och de anställda har troligen lagt mycket arbetstid på att göra beräkningsprogrammet.
Ni tillhandahåller det tydligen gratis till intresserade. Det verkar ambitiöst.

Det verkar ingen vidare bra affärsidé för företaget.
Ni kan ju inte tjäna pengar på att tillhandahålla gratis.
Vad tjänar ert företag pengar på då, kan man undra?
Vad säger aktieägarna till ert företag, om de inte får någon aktieutdelning?

Ni borde klart låta den som använder ert beräkningsprogram
betala till er ca 200 kr per gång, eller så.

Hur bra och duktiga ett företags anställda än är,
så måste företaget ha intäkter.

Detta är ingen kritik mot ert beräkningsprogram.
Det kan nog vara bra och användbart.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Jag tycker spontant att den räknar för högt.
Vi får utfall i januari och februari, det tvivlar jag starkt på. Jag vet inte än för vi har inte haft panelerna igång då, men om solen skulle visa sig ens lite, så täcks panelerna ändå av snö.

Annars är sidan lik den som Vattenfall har (https://solcellsguiden.vattenfall.se/) är det ni som gjort den också? Vattenfall ger iofs inte utfall per månad, bara per år.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Mojgan
Tack för din återkoppling!
Ja det stämmer att vi inte tar hänsyn till om panelerna är täckta av snö eller ej.
Det är baserat på 5 års solstrålningsdata från SMHI, varje år varierar och vi tar ett genomsnitt. Tror dock att produktionen är marginell i januari- december om du tittar på andelen av din totala årsprodution. Alltså ingen grov felberäkning och du kan ju enkelt korrigera ner värdet till noll om du tror att du har snö i två månader på dina paneler.
Det gör du i excelfilen du får på slutet av beräkningen.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

TommyE
Oki, det kan jag förstå.

Lite mer ingående vad jag tycker då.
1.
Jag gillar att det går att rita en ram runt taket så att jag får ut en ca area. Jag gillar än mer att det finns ett textfält där jag kan ange arean. Mest för att där vi bor så är kartorna inte så zoombara, så det är svårt att få ramen rätt. Den visar oftast att vi har ca 40m2 när vi eg har 70-80m2. Men som sagt det beror på kartan. Funkar bättre i kartbild än sattelitbild, men då är det svårt att se nocken.

2.
Takvinkel och azimut = enkelt att förstå och ändra. Ev skulle det kunna gå att skriva in värden även här, om värdena är kända. Men å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll?

Resultatet från vårt tak ser ut så här i Er beräkning (jag beställde inte Excelfilen).

Den ser helt ok ut, jag själv tror iofs inte att jag kommer få ut någonting alls under november, december, januari och februari.
Men å andra sidan så ska vi kunna få ut 10.200kWh enligt min egen beräkning (vid fullt utbyggt). Men det beror nog en hel del på vilken verkningsgrad % som anges innan beräkningen och hur mkt kWh/kWp som används i beräkningen. Jag lyckades inte hitta vilken verkningsgrad mina paneler har.
Går det att räkna på paneleffekt? De flesta nog vet vilken paneleffekt dom funderar på att köpa. Problemet blir då såklart att olika paneler har olika fysiska storlek och det ryms olika mängd kWp på taket pga det.

Det var det hela.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Kirunasol,

Om en satelitbildsutvärderare ser ert tak från ovan, så ser den endast projicerad takyta.
Den kan säkert inte bestämma vilken takvinkel ni har. Är nog en felkälla.
Skulle ni ha haft platt-tak, då ser den hela verkliga takytan.

Angående verkningsgrad på en solcellsmodul:
Den kan du lätt räkna ut, nämligen:
Vid bestäming av en solcellsmoduls märkeffekt, dvs Wp, belyses den med ett blixtljus med bestrålningsstyrkan 1000 W/m2.  Har nu modulenen måttet 1,64 m x 0,992 m, är dess yta 1,63 m2.
Den får då ta emot 1,63 x 1000 = 1630 W.
Ger modulen då ut, 260 W, ja då är dess verkningsgrad = 260/1630 = 0,1595, dvs 15,95 %
Modulens aluminiumram skall räknas in i modulens yta.

Men det finns annan verkningsgrad, som gäller hela solcellsanläggningen, så kallad performance ratio PR.
Man tar då hänsyn till:

-verkningsgradsminskning pga moduluppvärmning.
-verkningsgradsminskning pga dellast.
-mismatch pga sammankoppling olika moduler och celler.
-reflektionsförluster pga snett infallade solljus.
-verkningsgradsändring vid annan spektralsammansättning.
-förluster pga försmutsning och snö.
-förluster pga skuggning.
-lednings- och diodförluster.
-MPP-anpassningsfel för MPP-tracker.
-spänningsomvandlingsförluster och egenförbrukning växelriktare.
-modul- och växelriktaravbrott.

När jag räknar sätter jag PR till 0,80.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

TommyE
Hej Arne.

Jag försökte se mig som en som precis har börjat fundera på solceller (som mig själv för ett år sedan). I det läget hade iaf jag väldigt dålig koll på verkningsgrad och sånt. Men hur många W en panel ger är mkt lätt att få fram. Helt ärligt, så har jag inte spec bra koll nu heller.
För våra paneler borde det då bli: 290/1630 = 0,1779, dvs 17,8 %

Ang rita ytan, så har dom en liten fördel. Jag ritar in den yta som avses, sedan anger jag vilken lutning ytan har, så det borde gå att använda den parametern (och det kanske görs? taket blev 80m2 när jag stängde av sattelitbilden). Men som sagt sattelitbilden är inte bra på vårt hus och zoomfaktorn är för låg. Det är inte den här tjänstens fel utan karttjänstens. Det ser ut som om det är Googles kartor?

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

TommyE
Tänkte räkna om med min verkningsgrad (18%), men nu måste man ange mailadress för att få reda på uträkningen, som då kommer som Excelfil.
Kan bara säga inte en chans på den här sidan om ekvatorn. Jag får nog med spam som det är. Dessutom så innehåller Excelfiler möjlighet att köra kod, vilket då ger ett visst virus hot.

Jag säger inte att Ni kommer nyttja sidan på så sätt, jag säger att risken finns och jag tar den inte från okända källor.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Arne
Det kanske är så de tjänar sina pengar.
Alltså säljer epostadresses till spam-företag.
Han kan ju inte förklara hur de förtjänar sitt levebröd på det företaget,
och det gör man klart inte genom att ge att gratis.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Tanken slog mig Arne. Men jag vill inte anklaga någon innan jag vet mer.

Nä min rekommendation till den som är intresserad av att köpa en anläggning.
Ta kontakt med en leverantör - gärna en lokal om det finns och be om en offert. Dom ger ofta en mycket detaljerad sådan. I de fall jag fått en beräkning kWh/kWp så har dom varit väldigt lika varandra, så jag antar att dom hämtar värden från någon stor databas någonstans (inte helt otroligt SMHI).

Offerterna är gratis och ej bindande, är dom inte det, så tag kontakt med en annan firma - vilket du bör göra ändå, priserna kan variera kraftigt.

En klar fördel med en offert, spec om det är från en lokal aktör. Är att den tar hänsyn till hinder på taket och skuggningar. Dom kan även ta hänsyn till ex att panelerna är täckta i snö under delar av året.
En skorsten mitt på taket kan göra att ett antal paneler inte går att montera, dessutom så kan den påverka produktionen mycket. En lokal aktör kan ta fram lösningar för detta, vilket ett program inte kan.

Det om detta. Nu vidare ut på nya äventyr, jag ska dricka "gratis" kaffe på altan för första gången :-)

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Mojgan
Oj vad solelsproduktionen drog iväg nu i maj.
Men oj oj oj vad den här tråden drog iväg ännu mer ;-)

Till Arne och TommyE då:

Nej vi säljer inte några epostadress. Allt finns ju faktiskt förklarat på sidan "om Solkollen" både informationspolicy och affärsmodell.
När det gäller excel filen så var vår bedömning att det fanns ett behov bland oinvigda villaägare med tak att på mindre än 1 minut få fram en bra kalkyl som tog hänsyn till alla kända skatteregler, egen elförbrukning, investeringskostnader och årlig avkastning.

På så vis ville vi ta bort trögheten att ta reda på om hur lönsamt det är med solel för varje villa i Sverige.De flesta har liten nytta av bara tabeller med kWh timmar.

Nej vi har inte lag in elak kod i excel filen men däremot ändras kostnaden per kWp i en formel beroende på hur stor anläggning det gäller pga av det finns vissa stordriftsfördelar vid förhandling och installation. Det finns också länkar, helt ofarliga, som går till mer info om varje del av kalkylen.Tanken med excel är att alla som vill kan räkna vidare på egen hand ändra och se hur elräkningen och kalkylen ändras. T ex för att se hur känslig kalkylen är och vad som händer om man bygger vidare på en 30 års kalkyl med olika räntor och priser.

När vi utvecklade applikationen hade vi med många fler valmöjligheter t ex hade vi valet av två ytor på huset då vi tyckte det kunde vara smart. Det var det nog men det slutade med att färre lyckades få fram ett bra resultat. Då valde vi att ta bort den funktionen. Samma sak med azimut, få i Sverige vet vilken azimut som huset man äger har. Därför har vi valt en enkel model.

När det gäller takytan så går det bra att kombinera en platt sattelit bild med andra datakällor och få fram ytan. Se eniro tex som har en helt grym sattelit karta. Det är ofta riktigt dyrt och vi har valt att använda oss av sattelit ytan och takvinkeln för att räkna ut ytan. Blir inte helt 100 men ganska när. Man får ju också tänka på att alla solpaneler "bygger" olika mycket runt om. Så ytan i vårt verktyg är en bra indikation men går inte att jämföra med en laser mätning.

Tanken med solkollen är skapa uppmärksamhet om solenergi, väcka intresset för att vanliga villaägare att investera solenergilösningar.

Tack för era återkopplingar på applikationen!

/Mojgan

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

TommyE
Nej ni säljer säkert inte epostadresser och har säkert inte skadlig kod i Excel. Men varför chansa? Jag känner inte Er och jag vet ingenting om Er firma. Ni är helt enkelt för mig okända, det gör att jag är mer försiktig med vad jag tillåter Er att göra med min information och vilken information jag ger bort.
För mig går förfarandet alltså bort. Speciellt som en liknande kalkylator finns hos Vattenfall.se och den ger resultatet på skärmen.
Andra tänker säkert annorlunda, för mer tyckande om Er sida, så överlåter jag åt dom att skriva.

Med att visa Azimut som siffra menade jag att ha kvar det som det är nu (med att vrida huset), lägg till en textkontroll under huset som visar siffran för azimut, textfältet kan sedan vara editerbart om kunden vill finjustera, de flesta har nog ingen aning om vad det är - men några har det och vill räkna mer exakt. Sen om det påverkar resultatet är jag inte man nog att säga.

Hoppas att Ni lockar/hjälper många att investera i solceller, det är faktiskt riktigt roligt att göra sin egen el :-) Men just idag hade det varit bättre med vindkraft och det ser ut som om regnkraft snart kommer.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Björn Färestad
Bra, enkel metod som har ett behov, få verkar veta hur ekonomin för solceller ser ut. affärsupplägget är väl inte så svårt att förstå, ni har tre utvalda leverantörer som kan lämna offerter, inget konstigt.
Tack för en bra produkt!
Med vänlig hälsning,
Björn Färestad

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Ok, sorry jag hade inte läst om solkollen.nu. Fastnade på det här:
"För att levererar kalkylarket behöver vi din tillåtelse att skicka information och marknadsföring till din epost."

Som sagt jag får spam så jag klarar mig utan att frivilligt ansluta mig till en maillista. Men som jag också sagt, det är bara jag det. Andra får göra som dom vill.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Björn Färestad
De behöver din tillåtelse för att kunna skicka kalkylarket till dig. Sedan kan man säga ifrån sig, det framgår av texten.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Nå Ni bad om tankar runt detta, nu har Ni fått mina. Ledsen om dom inte var sådana som Ni önskade. Jag är iaf nöjd att jag inte beställde Excel filen.

Och åter, varför ska jag inte använda mig av https://solcellsguiden.vattenfall.se/ där får jag ett utfall direkt på skärmen, istället för en begäran om att ge bort min epost. När jag väl fått fram mitt "tänkta utfall", så kan jag ta beslut om hur jag ska gå vidare. Jag är rätt säker på att flera elbolag har en liknande räknare som också ger svar direkt. Även den här sidan gjorde det ett tag.

Ang Excelfilen så antar jag att den baseras på de värden som matas in i formulären och uppdateras automatiskt från dom. Jag har mkt svårt att se någon sitta och handmata Excellerna iaf. Om den automatgenereras så är det mkt enkelt att göra en nedladdningslänk till den filen, den måste alltså inte skickas med epost. Ju mer jag tänker på det, ju mer skeptisk blir jag.

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Björn Färestad

Enligt Solkollen så skulle min anläggning leverera 1435 kWh i maj månad. Verkligt utfall blev 1440 kWh.

:-)

Re: Solkollen_Solenergi kalkylator

Mojgan
Hej Björn!

Tack för din återkoppling.
Kul att Solkollen kom så pass nära det verkliga utfallet. Vilken tur! :)
Dock tror jag att man får räkna med en något större felmarginal än så då vår tjänst är väderbaserad med 5 års uppgifter från SMHI. Vädret som vi alla vet är något varierande år från år.

Tanken med Solkollen är att ge mycket information på kort tid.
Excel filen är fullpackad med info om alla kända skatteregler som är relevanta till en solpanelsinvestering.
Vi hoppas fler får upp ögonen för möjligheterna med att bli mikroproducenter av solel.

/Mojgan