Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning
Jag tänkte dela med mej lite om mitt solföljarbygge, som jag har färdigställt nu i sommar. Den är på 1,25Kw. Jag har använt mej av Centrosolars vision smart  250w glas-glas paneler. Styrningen har jag byggt själv med ett antal reläer och tidur. Efter en lång inkörningstid är den nu äntligen  i drift.

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning

Re: Solföljarbygge

nelos
Har du byggt mekaniken själv? En- eller två axlar?
Att bygga själv kan nog vara ett bra sätt att komma ner i pris.

Lägg gärna upp några närbilder på själva följ-anordningen.

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning

Jag har byggt hela solföljaren själv, både mekanik och elektriskt. Det är ganska intressant hur stor skillnad det är på effekten på solföljaren och de paneler som jag på taket. Mycket bättre på solföljaren.

Re: Solföljarbygge

Väldigt intressant
Har du några siffror på jämförelse med de 5 paneler du har på taket bakom?
Har du några ritningar på mekanik och det elektriska?

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning
Solföljaren ger ungefär 25% mer. Har lite skuggning på morgonen för huset skymmer 1 panel fram till kl 10.00.

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning
Igår så tillverkade jag 9,13 kw på solföljaren, panelerna åt söder 7,35 kw och väster 6,14 kw. Det visar att solföljaren ger ca 25 % mer än åt söder och ca 48% mer än väster.

Re: Solföljarbygge

magneten
Vad har  följaren kostat ungefär? Utan paneler. Hade varit kul att ha en liten solföljare ☺

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning
Det är svårt att säga vad det kostar att tillverka en solföljare. Min solföljare är byggd av diverse skrot material som jag hittat på skroten, men säg ungefär 13000 kr. Betonggjutningen kostade 9500 kr av de 13000 kr.

Re: Solföljarbygge

Morgan
Du har ingen BOM lista? Stegmotor du kör eller?
31 x 250wp (7,75kwp) Q-CELL PRO3 BLACK
1 x Växelriktare 3-fas Fronius Symo 3.7 (15 paneler i 1 sträng)
16 x Enphase M215 (3-fas array)
1 x Enphase Envoy internet brygga
Eliq online monitoring, SolarWeb Fronius, MyEnlighten Enphase
Elbil Mitsubishi I-Miev 2011 (4500 mil) (remote DLINK D215)
Tesla 3 Reserverad, Tesla Powerwall 2 reserverad

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning
Som sagt hela solföljaren är uppbyggd av diverse delar från olika apparater. Motorn som driver solföljaren fram och tillbaka är en 12 v motor, från en dricksvattenpump till en båt. På den har jag monterat ett 10 kuggar kedjehjul som går vidare till en 78 kuggar på en växel från militären. Det är en växel som radiotelegrafisterna använder för att snurra på en radiomast. Växeln omvandlar 54 varv på 78 kuggarsdrevet till 1 varv ut från växeln. Där har jag monterat ett kugghjul på 9 kuggar till 45 kuggar till ett drev som sitter runt maströret. Det drevet har en diameter på 60 cm. På detta sett har jag fått solföljaren att gå sakta. För att få ner det ytterligare har jag byggt en varvtalstyrning som jag kan få ner hastigheten ytterligare så jag kör den 12 sekunder per timme. Styrningen är uppbyggd med ett antal reläer och tidreläer som styr den på tid. När den kommer till ändläge så har jag en induktiv givare, som stoppar den och som backar tillbaka solföljaren så den står i läge för nästa dag.

Re: Solföljarbygge

kuntri
Mycket intressant bygge! Ska själv bygga i Bua framöver och solceller finns med i tanken. Finns det möjlighet att komma förbi och titta på anläggningen?

mvh,
/Kenneth

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning
Hejsan Kenneth!
Vart har du tänkt att bygga i Bua? Klart att du kan komma och titta. Du är välkommen.

Re: Solföljarbygge

kuntri
Hej!

Tack för det! Jag ska bygga på Kvarndammsvägen 11. Det står en gammal risig sommarstuga på tomten som ska väck. Ska försöka hinna med att gjuta plattan innan årsskiftet.

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning
Hejsan Kenneth!

Du bor i Bua i Halland. Jag bor 12 mil norr om dej, men du är välkommen även om det är lite längre att åka.

Re: Solföljarbygge

kuntri
Hej!
Jaha jag trodde du bodde i Bua pga ditt namn. 😉
Jag bor i Åsa just nu tills bygget är klart. 12 mil. Är det ovanför Göteborg?

Re: Solföljarbygge

Bua-solcellsanläggning
Jag bor i Bua i Stenungsunds kommun.

Re: Solföljarbygge

kuntri
Jaha, det var ju lite humor! ;) Visste inte att det fanns fler Bua! :)

Ja, dit upp är det inte ofta jag har ett ärende, men jag ska minsann lägga det på minnet för din anläggning verkar spännande!

mvh,
/Kenneth

Jag bor i Bua i Stenungsunds kommun.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solfoljarbygge-tp5009003p5009507.html
To unsubscribe from Solföljarbygge, click here.
NAML