Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Emil
kollade spänningarna under en lampa nu.

vid 1: 7V
2: 6,4V
3:1,4V

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

nelos
Vid 2 borde det vara 5V, inte 6,4V, så där är det något som inte stämmer.

Har du kopplat in/vänt TSR 1-2450 rätt?

(Ska du prova att ladda så är det nog bra att använda dagsljus.)

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Emil
har den röda texten vänt mot mig. + längst till höger, minus i mitten och output längst till vänster är det fel?

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

nelos
Här är pinkonfigurationen:

Och en bild:

Pinne 1 är vid pricken:

1. In
2. Gnd
3. Ut

Så då borde det vara tvärtom mot din koppling.

Men röda texten mot dig (som i bilde) är "ut" längst till höger, "gnd" i mitten och "in" längst till vänster.

"Pricken" är alltid placerad vid pinne 1 när det gäller elektronik, detsamma gäller IC-kretsar etc.

Hoppas komponenten klarat sig så det bara är att vända på den.

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Emil
Tack för svar! Har nu köpt ny regulator och kopplat den rätt men självklart funkar det inte ändå..
Får vid 1: 18,2 v
2: 5,8v
3: 1,35v

Vad kan jag mer gjort för fel??

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

nelos
Spänningen vid (2) är lite hög, borde ligga ganska nära 5,0V.
Polariteten från solpanelerna kan ju vara omkastad, men det finns inte mycket annat att ändra på.

Regulatorn har "Voltage set accuracy" på ±2%, så mer än 5,0*1,02V = 5,1V borde det inte vara.

Tittar man på spänningen och jämför med USB-kabeln inkopplad respektivt urkopplad till en telefon så kanske man kan dra några slutsatser.
5V-spänningen ska ju vara konstant även vid belastning, förutsatt att inspänningen till regulatorn är tillräcklig.

Även om 5,8V är lite hög så borde det iallafall inte vara någon fara för USB-enheten/telefonen.
Men telefonen slår kanske ifrån vid för hög inspänning.

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Emil
Tjena! sorry för alla dumma frågor men jag är verkligen grön på det här.

har försökt att felsöka och det är nått fel runt resistorerna.. plockar jag bort 10 kohm resistorn så får jag 4,97 V vid usb-honan men då blir ju A fel, sätter jag däremot dit 10 kohm resistorn så får jag ut 1,2 V vin honan.. har även kollat med min fysiklärare som tycker det är helmysko att det inte funkar. Dax att ge upp eller? // Emil

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

nelos
Det var märkligt, från 5,8V till 4,97V bara genom att ta bort 10k-resistorn.

Resistorn är så stor att den inte borde påverka alls. Effekten i resistorerna är P = U²/R = 5²/43k = 0,6mW.
Kolla att det verkligen är 10k och 33k, det kanske är 100 och 330 ohm eller något i den stilen?
Eller kortslutning i USB-kontakten?

10k färgkod: brun (1), svart(0) orange (3 nollor) => 10 000

Mät resistansen i kretsen med en ohm-meter utan solpanel ansluten, kolla att det är 10+33 = 43 kohm mellan GND och 5V på USB-kontakten. (Regulatorn bör ha mycket stor resistans)

Ändringar man kan göra för att lokalisera felet:
Koppla bort regulatorn och använd en 5V spänningskälla istället. Kolla att det går att ladda.
Då försvinner felkällor som kortslutning eller glappkontakt vid USB-porten.

Ersätt solpanelen med en spänningskälla, exempelvis 12V, men vad som helst mellan 7 och 20 V fungerar bra.
Kontrollera spänningarna i det fallet.

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Emil
okej, har funderat och kollat lite och tror jag kommit på felkällan, att jag lyckats köpa en solpanel med för låg ampere.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.X10+Watt+12+V+Garden+Fountain+pond+Battery+Charger&_nkw=10+Watt+12+V+Garden+Fountain+pond+Battery+Charger&_sacat=0&_from=R40

ser att det står 0,57 A i specen, kan det vara det som gör att det inte fungerar?

Jag fick med en 1A diode, kan man tvinga upp strömmen till 1A med en sådan?

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

nelos
Strömmen kommer räcka, förutsatt att belysningen är tillräcklig.
Det behövs utomhusljus för att det ska fungera, möjligtvis en ordentlig lampa någon decimeter från solpanelen.

Prova med en annan strömkälla istället för solpanelen, exempelvis ett bilbatteri.

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

nelos
Här är ett batteri som laddas och urladdas via USB, och alltså passar utmärkt till solcellsladdaren.

http://www.ev-power.eu/Special-Products/High-Power-High-Speed-Power-Bank-5V-3A-10400mAh.html

Kapaciteten är 52Wh, som är ett rejält batteri för att ladda mobiltelefoner.

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Beggo
Hej!
Jag tänkte försöka riva liv i den här tråden, då jag själv tänkt försöka mig på att bygga en motsvarande laddare. Innan jag ger mig ut på jakt efter delar så har jag några funderingar:
1. Hur visste du att du skulle ha just 10k ohm och 33k ohm motstånd?
2. Du skrev att det är andra resistorer som gäller för iphone, och länkade några sidor. Jag har varit in på alla sidor, utan att hitta något. Vissa sidor var även otillgängliga (antar att dom är borttagna eller liknande).

/Beggo

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Beggo
Om någon kan förklara HUR jag räknar ut vilka motstånd som ger vilken spänning så vore jag tacksam.

Har hittat följande:
Om D+ har 2 V och D- 2V så ger USB-utgången 500 mA till en iphone.
Om D+ har 2 V och D- 2,8 V så ger USB-utgången 1000 mA till en iphone.

Hur ska jag kunna räkna ut vad D+ och D- har för spänning med olika motstånd?

/Beggo

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

callec

http://24volt.eu/kalkyl_ohmslag.php

Kanske kan vara till hjälp

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Beggo
Okej. Jag kanske är med på banan. Har jag förstått det rätt om D+ och D- får samma spänning över sig? Eftersom att dom går på samma kabel, eller hur man nu säger.

Har även försökt börja leta komponenter. Skulle nedanstående USB-uttag fungera? Det står nominell spänning 30 V, gör det något?
Ska man satsa på USB 2.0 eller 3.0?

https://www.elfa.se/sv/uttag-usb-4p-wuerth-elektronik-629104151021/p/30009162?q=uttag+usb&page=2&origPos=1&origPageSize=50&simi=99.47

Re: Solcellsladdare för mobiltelefoner med USB-anslutning

Beggo
Jag har försökt räkna nu, och det här är vad jag kommer fram till:

Mellan noderna (vet inte om man säger så) för motstånden har vi ett spänningsfall på 5 V. Över första motståndet på 33k ohm får vi ett spänningsfall på 33/(33+10)*5 = 3,83 V. Alltså borde D+ och D- ha en spänning på 5-3,83 = 1,17 V. Korrekt eller inte?

Om ovanstående stämmer, hur skulle jag behöver koppla för att få olika spänningar på D+ och D-, om jag vill ha 2 V på den ena och 2.8 V på den andra.

/Beggo
123