Solcellsanläggning till sommarstuga vid polcirkeln

1 meddelande Alternativ

Solcellsanläggning till sommarstuga vid polcirkeln

rocapeei
Hej.
Jag har fyra stycken 160w (totalt 640w) 12 volts monokristallina solpaneler på taket mot sydost som laddar 4st 240 ah (totalt 960ah)  AGM Batterier. Paneler och batterier är kopplade som ett 24 volts system. Solpanelernas placering mot sydost gör att dom på sommaren är fulladdade vid 09.00 på morgonen, men mindre laddade på eftermiddagen.
Därför planerar jag att placera 2 paneler på väggen mot sydost och 2 på vägen mot mot sydväst. Jag vill ha dom på väggen så jag kan vinkla dom enkelt för bättre laddning på vintern och för att slippa snö på dom.
Funkar detta? Blir funktionen dålig om 2 paneler är i sol och 2 i skugga?
Vilka paneler i kopplingen skall placeras ihop?
Jag vill även ha tips på en bra mppt regulator. Skulle vilja ha en som jag kan läsa av och kanske även styra via internet. Fint att kunna se på vintern om om batterierna har bra laddning.

Tänkte även köpa
En ny kyl/frys. som drar 149 kWh/år:      http://www.test.se/kylskap/testvinnare/
och en 43 tum TV som drar 39W:            http://www.lg.com/se/tv/lg-43LH570V

Vill ha 220v. då det finns i rätt storlek och är mycket billigare. Men räcker sol anläggningen? Har någon tips på strömsnålare produkter?