Solcellsanläggning till föräldrarna

sol77
Mina föräldrar är väldigt sugna på att skaffa en anläggning till deras hem. Tänkte då att det var bäst att fråga lite grann här innan köpet så att dom inte behöver spendera för mycket pengar i onödan.

De har tänkt köpa ett paket via det lokala energibolaget. Energibolaget anlitar ett företag "solkompaniet" som ska sätta upp och hjälpa till på den biten. Sedan dessa komponenter.
       "De viktigaste beståndsdelarna i systemet är:
        Högeffektiva solcellsmoduler från Yingli, byggda för att hålla för Sveriges höga snölaster
        Växelriktare är från SMA, Europas ledande leverantör av växelriktare för solceller
        Alla komponenter är av hög kvalitet och har valts för att hålla i minst 25 år
        Samtliga komponenter följer gällande Europeisk standarder och regelverk"

Är detta bra företag? Extremt dyra överlag?
Där dom bor så får de enbart köpa en anläggning som producerar samma som de gör av med, alltså kan dom inte köpa en stor anläggning. Om detta är ett stort minus, det vet jag inte.

Familjen känner elektriker som troligen kan hjälpa till med detta för en billigare summa, så jag antar att de kan köpa solceller och sätta upp det mycket billigare än detta paket.

Hur skulle ni ha gjort vid samma situation?
Och är det några större framgångar inom solcellstekniken som är på gång som man kan vänta på och inte köpa något som blir utdaterat inom 2 år?

Re: Solcellsanläggning till föräldrarna

nelos
Hur mycket energi förbrukar huset per år ungefär, och vilken märkeffekt för solpanelerna hade du tänkt montera?

Sätt upp anläggningen nu, det finns inte något större skäl att vänta.
Komponenterna blir sakta bättre och billigare, men den stora prisminskningen var för något/några år sedan, det blir nog inte någon lika stor nedgång inom de närmsta åren.

Det finns en liten möjligheten att få statligt bidrag för anläggningen om man söker nu, men då måste nästa regering skjuta till mer pengar.

Beskrivningen låter bra, men det är nog ändå mest säljfraser som inte skiljer ut anläggningen från andra.

Att den följer europeiska standarder och regelverk är en självklarhet.
Alla paneler som säljs i Sverige ska mig veterligen hålla för den svenska snön etc.

Vet inget om just solkompaniet: http://solkompaniet.se/ men jag skulle definitivt ta in fler än en offert.
Ju fler desto bättre.

Här är några att börja med:

http://www.swedensol.se
http://soleldalby.se/
http://www.ppam.se/
http://www.upplandsenergi.se/
http://www.tenstarsolar.se/

Se även denna tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Prisutveckling-solceller-td5003062.html

Jag kan även rekommendera att bygga själv, du hittar det du behöver här på forumet.

Re: Solcellsanläggning till föräldrarna

Norrlandssol.
Har de ett äldre hus som förbrukar 20-25000kwh får de har en Stoor anläggning, men för vår del förbrukar huset 7200-7500kwh/år, och sol elen kommer förhoppningsvis producera 6500-7000kwh/år, så kommer att täcka upp.

Är jag stor miljövän, och vill ha solel så Ok, men är man ekonomisk och räknar slantar (som jag) så bär det sig aldrig att köpa färdig anläggning, ska vara om man för Solcellsbidraget kanske det räddar upp lite..

Men klart bäst att bygga själv, inte avancerat.., samt att plocka ihop prisvärda delar utan mellanhänder..

/A

Re: Solcellsanläggning till föräldrarna

Din konfiguration låter bra, inget fel på den.
Jag känner inte till installatören, men det borde inte vara något problem.
Jag använde mig av http://www.nordhenergy.se och dom fungerade väldigt bra.
Solcellsstödet är slut... Inget annat, däremot kan ni få ROT-bidrag på installationskostnaden.
Ersättning kan ni få av nätbolaget, nätnytta ca 7-8 öre/kwh samt elcertifikat ca 25 öre/kwh
Åtebetalningen för ett sådant system är ca 20-25 år.
En annan variant är att lägga det i ett bolag och dra av momsen samt alla andra omkostnader ss hyra av tak, skattefritt under 50.000:-, dra av datorer etc.
Lycka till
Personligen gillar jag att ni väljer högprestandamoduler

Re: Solcellsanläggning till föräldrarna

nelos
Bygger man själv kan återbetalningstiden utan stöd bli under 10 år förutsatt ett bra solläge.

Det går att få ett färdigt system för ca 17 kr/W, se följande annons från PPAM (tidningen Villaliv):
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5002302/solkraftverk.png

Återbetalningstiden för ett sådant system blir ca 14 år.

Se listan med vad de olika elbolagen idag betalar för solel:
http://www.nyteknik.se/incoming/article3830844.ece/BINARY/original/elbolagen-1200.jpg

Själv rekommenderar jag Falkenberg energi:
http://www.falkenberg-energi.se/elforsaljning/mikroproduktion

Ni ska inte räkna med solcellstödet på 35%, men helt slut behöver det inte vara:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Solenergi_H002N332/?text=true

Re: Solcellsanläggning till föräldrarna

Norrlandssol.
Om återbetalningstiden är 20-25år så kanske inte så lönt, OM jag inte gör det för jag är miljövän, men tveksam att allt håller i 20-25år, växelriktaren går förmodligen sönder före.

Jag hoppas att anläggningen skall vara återbetald på strax över 6år.

Re: Solcellsanläggning till föräldrarna

Solkompaniet är före detta Direct Energy och har avseende villakunder samarbete med Vattenfall, så Vattenfall paketen gäller.