Solcellsanläggning 13,75kwp

Gizmo007se
This post was updated on .
Jag har nu haft min anläggning i drift sedan den 15:e juni-16.
Igår 3:e Juli hade jag producerat min första Mwh. :)

Anläggningen är köpt av NordenSolar i Täby.
El-utrustning är köpt av mig själv från olika el-butiker på nätet.

Solcellerna är monterade på boningshuset som har en på Taklutning 12° och Azimut 225°.

Solcellerna är uppdelade i två strängar, en med 27 och en med 28 paneler.

Anläggningen består av
55st Solceller poly CSUN 250w
55st Solaredge P300 optimerare, moterade i ramen på panelen.
1st Solaredge SE12.5k Växelriktare
monteringssystemet heter K2

DC sidan är bestyckad enligt följande.
2st 4-pol DC brytare 1000VDC
2st 3-pol Överspänningsskydd 1000VDC

AC sidan är bestyckad enligt följande
1st elmätare för elcertifikat + 1st raspberry pie för rapportering.
1st arbetsbrytare ABB 32A monterad ute på fasad
1st huvudbrytare 40A
1st 3-pol säkring C20A Automatsäkring.
1st 1-pol säkring C2 A för PLC´n Automatsäkring

Sedan så kompletterade jag med en 3-pol C20A automatsäkring för ledningsskydd internt i huset.
Då det teoretiskt skulle kunna mata fastigheten med 32A. 16A från solcellerna och 16A från elnätet.

Bifogar några bilder på anläggningen:
Snö vid montering
Montering
Växelriktare
Färdigmonterat
Elcertifikat, AC Central
DC-brytare, Överspänningsskydd
Uppdaterad bild på Kablarna

13,5kWp: 55 st CSUN 250W + 55st Solaredge P300 Optimerare. Solaredge SE12,5k. Taklutning 12°. Azimut 225°.
http://pvoutput.org/list.jsp?id=51397&sid=46742

Re: Solcellsanläggning 13,75kwp

Gratulerar till första MW:en!

Det ser fint ut på taket. Som en snygg keps.

Hur fick du fast SolarEdge-effektoptimerarna?
Du har ju inga långa alu-profiler att fästa dem i?

Solcellsmodulerna ligger ganska tätt mot taket.
Det är nästan man undrar om en effektoptimerare får plats där under.

Det verkar vara ett smidigt system för att fästa i taket, med korta plåtfästen.
Säkert billigare än att använda aluminiumprofiler, som dessutom är dyra att frakta.
Jag har sett att det finns ett system som heter K2, men jag tycker jag har aldrig sett hur detaljerna ser ut eller kostar. Det verkar vara hemlighetsmakeri. För trapetsplåttak finns andra system t.ex.  http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/montagetillbehor--monteringssystem--montagesystem-c-668-1.aspx
som är snarlikt ditt system, men kanske dyrare pryttlar? Alu-bitarna är där längre 180 mm.

Jag tyckte själv på vår anläggning att det ser fult ut att ha se sladdriga solarkablarna (plus och minus) från DC-brytare till växelriktaren. Ungar kan dra i dem. Tipps. Det finns plastspiral 16 mm som man med specialplastmanik(medföljer) kan köra över solarkablarna, och det blir snyggare.

Re: Solcellsanläggning 13,75kwp

Gizmo007se
Optimerarna monterade jag fast på solcellerna.
Det fanns 8st 6,5mm och 8,5mm hål på alu-ramen, jag skruvade fast jordkabeln i M6 hålet och optimeraren i M8 hålet.
Då fungerar aluminiumramen som en liten extra kylfläns samt att luften cirkulerar fritt under.

Montagesystemet heter K2.
Det är 100mm långa alu profiler som skruvas direkt på åsen på plåttaket.
Dom var smidiga och snabba att montera.
Panelerna ligger ca 30mm från plåttaket. med 20mm glipa mellan panelerna runtom.

Jag har också funderat hur man skall få DC kablarna lite snyggare.
Har funderat på att skruva upp en trådstege och bunta kablarna där.
Trådstege
13,5kWp: 55 st CSUN 250W + 55st Solaredge P300 Optimerare. Solaredge SE12,5k. Taklutning 12°. Azimut 225°.
http://pvoutput.org/list.jsp?id=51397&sid=46742

Re: Solcellsanläggning 13,75kwp

En grå 16 mm spiral har jag lagt runt plus- och minus solarkablarna från DC-brytaren till växelriktaren,
och sedan satt kabelklammer på spiralen och spikade fast i gipsskivan. En spiral för 2 st solarkablar.
Det blev bra. Endast ca 15 cm i början och slutet av solarkabeln hänger då löst.
Spiralen fanns på Bauhaus, ligger på 2 meter, men kanske även på annat byggvaruhus.

Ser ut såhär(den blå maniken är verktyget):

Hur har du vänt effektoptimerarna? Man kan vända dem på 2 sätt, nämligen så att de ligger nästan emot solcellerna eller vända neråt mot taket (men kommer i ditt fall väldigt nära taket då, gissar jag).
Enligt solarEdge skall de ligga med ca minst 25 mm luftspalt till närmaste yta.
För kylningens skull, antar jag.

En annan sak:
Hur har du dragit solarkabeln från solcellsmodulfältet till DC-boxen?
Har du borrat igenom trapetsblecktaket? Eller kanske dragit dem på utsidan av huset?
Diagonalt går det ett vitt rör, kanske diam. 50 mm från taket längs ytterväggen. Kan det månde vara
solarkablar inuti det röret,  t.ex. 4 st och en gulgrön jordningskabel?

Nu ser jag på bilden att du har en rejäl potentialutjämningsskena, grov koppar.
Vilken grovlek (mm2) valde du på de gröngula kablarna?

Har du kopplat gröngul jordkabel i varenda solcellsmodul?

Och grovlek på solarkablarna mm2 ?

Hur tjock är trapetsplåten på taket? Är den aluminium eller stålplåt?
Vad hade du för skruv? rostfri? Hur grov? Det måste ju hålla för storm.
Sådant är intressant för de som skall göra samma montage.

Vissa av dina foto har vridit sig 90 grader. Om jag välter bildskärmen,
så får jag dem rätt. Ni har inte haft jordbävning?

Jag ser ingen byggställning. Men ni kanske hade välfodrade toppluvor
när ni jobbade på det höga taket.

Solarkabelkontakterna krimpade du på dem på solarkablarna eller använde du krimpfria kontakter.
Sådant är intressant för de som skall göra solcellsanläggnings-montage.

Är det Emulsionen "Elcertifikatmätare" du har?
Också  intressant för de som skall göra solcellsanläggnings-montage.

Hur fick ni upp modulerna på taket?

Har solcellsmodulerna antireflexionsskikt på täckglaset?
Bra för att ljus inte skall reflekteras bort och istället gå in till solcellerna, och där göra ström.
Speciellt bra vid snett infallade ljus, dvs morgon och kväll

Modulerna du har valt CSUN 250 Wp är de tillverkade i Turkiet vid fabriken Tuzla/Istanbul?
Jag hittar modulen på photovoltaikforum.com  databank.
Den heter mer exakt China Sunenergy Co Ltd.
Varför valde du just dessa moduler? Vad var det som fällde avgörandet?

Varför valde du inte en SolarEdge SE16k eller SE17k?
De är nämligen litet billigare än SE12,5k och du kan dessutom på dem ansluta alla SolarEdges effektoptimerare, även P600 och P700. Och man har stor utbyggnadsmöjlighet.

Använde du buntband för att binda fast solarkablarna under solcellsmodulerna?
Eller ligger de lösa där under?