Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Nätägaren bryr sig endast om att den stänger av om nätet faller bort, nätet "håller fast" sin frekvens, likadant som med tex vattenkraften, så håller nätet sina 50Hz, och svårt att öka frekvensen att höja hela nätet.

Men ska ställa in min SMA..

/A

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Har totalt installerad effekt 3,6kWp+ 3,825kWp + 0,255kWp alltså 7,68kWp i dag azimut 300grd 25grd. lutning lång i från optimalt.

Läste i nelos projekt i inlägget om minimal sol under februari.
Runt Lund var januari sol fattigast (8 tim) endast 38% av fjolårets produktion.
Total produktion under februari i år 203kWh ger 26,5kWh/kWp för denna period.

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

nelos
Med 26,5 kWh/kW ligger du bland de högsta utbytena för februari.

De två närliggande anläggningarna i Skåne jag har tittat på fick 21 respektive 35 kWh/kW:

http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=8a9fdbd3-66e2-4483-a828-eb2a1cabf67e

http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=b8fbc7c5-f9ac-4883-9505-8da096862702

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Kollade hur fördelningen var per anläggning i min anl. för februari. (obs samma vinkel mot solen).

SMA 3000HF 3,6kWp gav 28,8kWh/kWp. Mindre skugg problem
SMA 3000HF 3,825kWp gav 24,0kWh/kWp. Morronsol skyms
RENSOLA       0,255kWp gav 25,6kWh/kWp. Inga skugg problem

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

DrivMedEl
Första produktions dagen i år som gav en kurva utan "krusningar" på kurvan från direkta moln.
Här går det att följa produktionen, då jag har igång Androiden.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=31512&sid=28863&gs=0&dt=20140429

Bara anl. I (3,6kWp) upplagd än så länge, anl. II kommer så småningom, letar efter en egen Android för båda anl.

Med mina 7,68kWp och azimut 300grd gav min högsta produktion per dygn hittills drygt 44kWh.
Då inklusive microinvertern som nu tycks ligga på 89% av vad anläggning I producerar.

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Norrlandssol.
Alltså ger Microinvertern 11% mindre än anläggningen med central växelriktare? Jag är med skeptisk till dessa, men har ändå producerat ok i vår, trots att husets nock skymmer på morgonen, och lite skugga i Västerläge senare på em, men detta är lite..så har den 2.205kw producerat om jag ej missminner mig 13.5kw/dag, och skall man då lägga på 11% på detta så måste nya anläggningen bli bra..!

Lite orolig över framtiden med microväxelriktarna, just pga av väldigt dåligt läge för dem, under panelerna, kallt/varmt/kondens mm, samt snudd på serviceomöjligt, och svårt att se om nån av de nio ej fungerar..

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Svar ja på din fråga.

Anläggning I  SMA SUNNY BOY 3000HF med verkningsgrad 96,3%, EU 95,3% och matas från 3,6kWp.
Soluppgång skymd vinterhalvåret.

Anläggning II SMA SUNNY BOY 3000HF med verkningsgrad 96,3%, EU 95,3% och matas från 3,825kWp. Soluppgång skymd lite mera än anl. I vinterhalvåret och en skorsten.

Anläggning III MicroPlus med verknings grad 96,3%, EU 95,0% och matas från 0,255kWp.
Ina skymnings problem.

Alla anläggningar samma vinkel mot solen vid samma tidpunkt.
Alla beräkningarna görs per installerad kWp.
Sedan i oktober har anläggning III bara producerat 89% energi av vad anläggning I producerat.
Enligt data bladen borde det varit över 100% då inga skymningsproblem råder.
Testade först INVOLAR MAC 250, med mindre uppskattade resultat. Köpte en MicroPlus från Renesola, denna tycks gå lite bättre, men de håller inte vad som lovas i databladen.
Skall bli intressant och se när det gått ett helt år.

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

nelos
Snyggt!

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

DrivMedEl
Mina anläggning I och II finns nu på PVOutput, då mobilen ligger inom räckhåll.

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

filip71
Verkligen kul att du fick till det. Löste du det med "rotation" i Felix eller skaffade du två androider?

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Producerade rekord idag, 16kwh, eller 7.25kwh/kwp, blir kul att se ev skillnad i produktion med central växelriktare..

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Jag lägger in din bild på (den ena?) anläggningen här så man kan tolka graferna rätt.

Men nu är det dubbelt så mycket solpaneler på taket jämfört med bilden om jag förstår rätt?

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Har inte skaffat någon separat Android ännu, får köra så här så länge.
Någon gång i juni kommer anläggningarna att visas som ett Team och då har kanske Androiden kommit på plats.

Ja totalt är det 15+15+1 paneler i dag.

Skall stuva om lite bland panelerna, kommer då att lägga upp en ny gällande bild.
Placeringen blev ju inte optimal då det inte från början fanns några planer på utbyggnad.

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Så har den första negativa fakturan kommit detta för aprilmånad, det blev 41:- över till nästa månad.
Får fakturan elektroniskt, går inte att signera en faktura med summan 0! Men det gör väl detsamma.
Så då går det utan kostnad fram till hösten.

Köp energi 500kWh

Såld energi 618kWh

Producerad solel 863kWh

Enda energi tillförseln till fastigheten är via elabonnemanget och solceller och solfångare.
Energianvändare är huset och min 17år gamla litium konverterade el-Clio, med 250km räckvidd.

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

jansimon
Skall bli intressant och se om du får 6månader med +energi!

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Anders J
Åhå, kör du ThunderSky-celler? Jag har varit på besök hos Julle, men har annars mest mekat med LiFePO-celler i dykbåten:

http://www.jfdefence.com/sealpod/carrier/index.php

Det finns vissa likketer mellan solpanelssträngar och seriekopplade batterier, med skillnaden att solcellerna kan man koppla ihop det sista i mörker i pannlampans sken, men när man kopplar in sista kabeln i batteripacken så vill man gärna ha lugn och ro.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

DrivMedEl
Kör med Sinopoly batterier 200Ah 43 celler i Clion. Tror de motsvarar LiFePO-celler.

http://elbil.forum24.se/elbil-about3735.html&highlight=

Jo jag hade kontakter med Julle innan han flyttade det var väl Nya Zeeland, lagade Clio motorstyrningar till honom.

Betydligt mera riskfyllt med batterier i den dimensionen än solceller om man skulle misslyckas.

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Som du förstår så är jag på gång med en anläggning pga olika orsaker.
En av dem är elbil alternativt laddhybrid,
Har läst om dig och dina elbilar, så därför vill jag ha din åsikt beträffande batterikostnad för bil.
Vad är batterikostnaden för en elbil per mil.
Skiljer sig batterikostnaden per mil sig för en laddhybrid gentemot en ren elbil.
Förutsättningarna är 50 km körning per dag.
Laddhybridtanken är att ca 10% av mina körningar kan vara >150km

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

DrivMedEl
Ursäkta att jag missa att svara dig callec tar det senar!!

Re: Solcellsanl. i drift 3,12-3,6 kWp

Efter första halvåret 2014 ser det ut så här för mina anläggningar.

Anl. I 3,6kWp        1852 kWh
Anl. II 3,825kWp 1768 kWh
Anl. III 0,255kWp 119 kWh
Summa produktion 3739 kWh
Max dygnsproduktion     51kWh 7 juni

Inköpt energi 1144 kWh
Utnyttjad egen produc. 998 kWh
Egen utnyttjandegrad 26% (6m² vakuumrör för värme, varmvatten finns)

Totalt har anl. II producerat 89% av Anl. I och anl. III utan skymmingsproblem bara 90% av anl. I
Så microinvertern ligger dåligt till, den håller inte vad den lovar.