Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

Trapz
Hej har ansökt om Solcells stöd på 20% av installations kostnaden 2017.
Skickade in min ansökan 20 april.

Hur lång tid tog det för er andra att få bidraget, och vilket län tillhör ni ?

Ringde till länsstyrelsen för att höra hur man låg till och fick besked att min köplats var nr 374 i Stockholm län. Dom hade blivit tilldelade 34 miljoner för i år men skulle få mera bidrag till hösten. Hon sa att ja kunde återkomma om en 2 månader igen så skulle hon kunna ge ett preliminärt besked om tidpunkt för utbetalning.

Jag tycker att det låter ganska hoppfullt.
40 st Trina Solar mono 275W 11,00
40
66,8
 KW Svart monokristallin 275
Solar Edge SE17K
-
1
Solar Edge P600
11kw söderläge solaredge delat på villa tak och garage

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

TommyE
Jag skickade in min ansökan till Norrbotten för 13 månader sedan - förutom bekräftelsen så har jag inte hört något av dom.

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

Vi skickade in ansökan om solcellstöd i maj 2015. Inget beslut beviljat ännu.
Det tar tid.

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

Det kommer snart att börja röra på sig i kön då de får 390 miljoner/år  att dela ut för 2017 2018 & 2019

2016 avsattes det 225 miljoner
2009-2015 endast ca 50 miljoner/år

Så fortfarande borde det inte vara några problem att få ut pengar om man idag skickar in en ansökan :)

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

Trapz
Man hoppas ju att det ska räcka 😀 Hade det bara varit privat personer som är med i kön så borde det vara gott om utrymme ? 50000 kr per person x 374
18 700 000 kr 👍

men kan ju vara med ett gäng jätte anläggning som äter upp alla bidrags pengar
[...]

magneten
Så sant,  har själv skickat in en ansökan i jobbet på 4 miljoner då vi tänkt sätta upp lite paneler :)

(Max bidrag är 1,2 miljoner/anläggning så det är ingen risk att några få stora anläggningar äter upp alla bidragspengarna)

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

magneten
Hade varit mer intressant att veta hur stort belopp som stod i kö istället för hur många asökningar som inkommit.  Har inte hittat denna info tyvärr?!

Sen söker väl de flesta ett lite högre belopp än vad de bygger för

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

callec
Observera
Har ni ändrat emailadress och inte ändrat den till länsstyrelsen så kan det bli väldigt tyst och bidraget fryser in.

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

Trapz
Ringde länsstyrelsens idag och fick reda på att min plats i kön numera är 258 (tidigare 374 i juni) Stockholms län
Dom sa att dom var på ansökningar som inkom juni 2016

Så det tickar på iaf 😀
[...]

Kommer ju mer pengar efter sommaren så då rör det nog på sig en del till i kön!!

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

mattiasc
Fick nyss en bekräftelse på min ansökan (inkom 2017-06-20) hos Blekinge länsstyrelse.

Pengarna är för tillfället slut. Köplats 175.

Sista datum för slutförande av stödberättigande åtgärder är framflyttad till 31 december 2019.

/Mattias Claesson

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

Trapz
nu har jag fått beslut från Länsstyrelsen (2018-01-22)att jag är berättigad solcells stöd och ska inkomma med bekräftelse från nätägare samt kvitton från installations kostnaden.

Härliga tider :-)
[...]

Fick utbetalt ca 50000 kr den 4/3 2018 så mindre än ett år tog det att få solcells stödet

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

Calder
Skickade in ansökan förra året i augusti, innan jag bestämt mig för solceller.
Ansökan blev beviljad 13 mars, anläggningen blev inkopplad 11 maj.
5 juni blev begäran om utbetalning godkänd, och idag 15 juni kom pengarna!

Bra jobbat av Länsstyrelsen i Skåne!

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

Roland
Jag ansökte 2017-04 och har fortf inget beviljat stöd (västra götaland). Bör jag göra något?

Re: Solcells stöd 2017 hur lång kö tid

callec
Om du har en ny emailadress så bör du uppdatera den.