Solceller till stuga

Hedman9
Har köpt en stuga utan el (kommer ej dra in det heller) och har läst mkt och det jag kommit fram till är att smartast är att köpa solceller som är kopplade till batterier för belysning, laddning av mobil och diverse jaktutrustning, och även för att se tv.
Gaskyl, vedspis, fotogenlampa och litet elverk för laddning av batterierna under vintertid/ molninga dagar.

Så min fråga är vad ska jag ha för solceller? Är ju en djungel för att hitta rätt märke, storlek, prylar som behövs till osv. Även hitta rätt ställe att köpa detta ifrån som inte kostar skjortan.

Är i stort behov av tips och råd så dela gärna med er av era kundskaper!

Re: Solceller till stuga

Precis, det finns 1000-tals olika tillverkare av solcellsmoduler i världen som varje tillverkar ett 10-tal olika med olika antal celler och olika märkeffekt. Det är en djungel.

En grundfrågan är om du vill ha 230 Volt i stugan eller nöjer dig med 12 eller 24 Volt-system. Fördelen med 230 Volt är att du kan använda vanliga apparater för 230 Volt.
Vill du ha 230-Volts-system i stugan behöver du en omvandlare från lagringsbatteriets spänning( 12 eller 24 Volt) till 230 Volt. Ska du ladda lagringsbatteriet med hjälp av solceller på taket, behöver du en laddningsregulator. Sedan behöver du givetvis solcellspaneler och de ska passa att använda med den laddningsregulator du väljer.

Är det inte bäst du kontaktar en firma som säljer sådana saker. Det finns säker flera sådana i Sverige. Då kan de ställa samman vad du behöver och ge dig offert och du kan snacka med dem.

Vi har inget ö-system som du tänker ha, utan vi har en elnätsansluten solcellsanläggning. Därför kan jag inte särskilt mycket om ö-system. Det är litet speciellt.

En tillverkare av laddregulatorer för ström från solcellspaneler till lagringsbatteri 12 och 24 Volt är Victron energy, bra fabrikat tror jag. Jag tror de har omvandlare 12 V(eller 24 Volt) till 230 Volt också. Leta själv.

Här är en svensk firma i Skåne:
https://24volt.eu
Kanske en början för dig

Här en annan firma i värmland, svår att hitta på internet, som jag tror hållit på länge.
https://info.solexperten.se/solceller/
De hade tidigare webbutik med mycket solcellspaneler för 12 Volt och 24 Volt och laddregulatorer på sin hemsida, men verkar mer eller mindre övergivit det.

Annars säljer nog båtbutiker och husbilsbutiker solcellssystem för ödrift. En fritidsbåtsäagetr och husbilsägare har också intressa, precis som du, att kunna få 230 Volt till diverse apparater.

Re: Solceller till stuga

Tåbro79
Har en Steca växelriktare i vårt solcellssystem och därför känner jag till att Steca även har produkter för off grid https://www.steca.com/index.php?Home-en . Finns också en hel timmes webinar att se på om off grid på den här sidan https://www.steca.com/index.php?Sine_wave_inverter . Inledningsvis om system och dimensionering som verkar vara bra att känna till.

Annars har Victron Energy massor av produkter för off grid och dessutom mängder av nedladdningsbara dokument. På deras blog finns tex det här https://www.victronenergy.com/blog/2020/10/26/new-video-off-grid-lithium-byd/ att se på. Ska man gå helt off grid blir det ett stort system. Men okej i ditt fall så tänker du väl dig ett minimalt system som kan fungera under "sommartid". Som Arne skriver, bestående av solceller, laddningsregulator, batteri och eventuellt en enfas växelriktare.

Re: Solceller till stuga

happe
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.