Solceller till jetpump

Carl
Jag har en en damm på ca 3000 m2 som tappar mycket vatten på sommarhalvåret. Har en vattenbrunn ca 100 meter från dammen som jag har tänkt pumpa vatten från till dammen. Problemet är att jag inte har någon elanslutning vid dammen och funderar därför på att använda solceller för att driva pumpen.

Jag har tänkt använda mig av en jetpump på ca 1300 W (www.vidaxl.se/p/141598/jetpump-1300-w-5100-littimme-bla).

Några frågor som jag är tacksam om någon skulle vilja besvara då jag är total nybörjare på området:

1. Hur stort solcellspaket behöver jag i Watt räknat? Tanken är att pumpen ska jobba när solen lyser och cellerna producerar el. Är det möjligt att göra som jag beskriver eller måste det kopplas in batterier också?

2. Vilket solcellsföretag rekommenderar ni?

Re: Solceller till jetpump

Jag har sett att man använder vindsnurror för att driva en liten vattenpump. Det kanske är bättre?
I de gamla Cowboy-filmerna hade de alltid på gården en vindsnurra som drev en vattenpump.
Sådana finns fortfarande att köpa, men nog bra mycket effektivare.

Dina förutsättningar är att det inte finns någon elnät i närheten, eller hur.
Skall du då ha solceller som producerar ström, så måste du nog ha batterier, som laddas av solcellerna. Sedan driver solcellerna din vattenpump.

Det går nog inte att driva vattenpumpen direkt med solcellerna. Beroende på den varierande ögonblickliga bestrålning av solcellerna, så varierar också spänning och ström ut från solcellerna. Kanske finns mycket tåliga elmotorer?

Men kanske du skall börja med vindsnurra som driver din vattenpump. Det finns böcker om detta, så man kan läsa om det. Troligen hur man själv bygger en också.

Varför skall det tvungetvis vara solceller som drivkälla för din vattenpump?
Vad du vill är att flytta vatten från en punkt till en annan som ligger litet högre upp.

Re: Solceller till jetpump

Hur många timmars drift av en sådan pump per dag har du behov av?

Re: Solceller till jetpump

Arne
Denna hemsidan är från en Molzan Windkraftanlagen, ligger i närheten av staden Münster,  en tysk tillverkare av vattenpumpar som drivs av vinden.
http://www.molzan-windkraftanlagen.de/

Det finns prislista också på vad det kostar.

Re: Solceller till jetpump

magneten
Varför vill du använda en jetpump? Eller är det väldigt stor höjdskillnad från brunnen upp till dammen? En jetpump Ger ju ett relativt lågt flöde och drar mycket ström pga hög tryckuppsättning!

Är det ingen stor höjdskillnad så torde en vanlig dränkpump vara ett bättre alternativ (bäst vore förstås att ha en pump som drivs av 12v direkt från batteriet)

Du behöver ha ett batteri med en enkel laddregulator att koppla solpanelen till. Skall du använda en 230v pump så behöver du även ha en inverter som gör om 12v likspänning från batteriet till 230v växelspänning.