Solceller åt norr

Joakim I
Hej, jag har fått en offert på 22 paneler på sydsidan av mitt falsade plåttak. Taket har 8 graders lutning och ingen skugga så det är inga konstigheter. Jag funderar på nordsidan, samma lutning, det är inte rakt nordlig riktning utan något åt nordöst. Här sticker det upp lite ventilationsrör, men en rad längst ut (12 paneler) borde vara relativt skuggfria, inget som Fronius inte skulle klara av tror jag. Solcellsfirman avrådde, men det var säljaren så mer av ett standardsvar gissar jag. Hon sa att det krävdes direkt solljus, men när jag läser på forumet så ser jag att man inte skall underskatta diffusionsljuset. Vad tror ni, får jag ut t.ex. 60% av kapaciteten så sätter jag nog celler på nordsidan också?

Re: Solceller åt norr

SunToEarth
Spontan gissning, du får mellan 60 och 70%.
Knepet är att sätta så många paneler som möjligt.
Om ventilationsröret är i vägen går det att kapa så det kommer under panelen.
Ett ventilationsrör är nästan alltid ett avloppsrör och då vattenskyddat. Det är inte farligt med vatten i avloppet.

Re: Solceller åt norr

Joakim den 1:a,

Som du ser under fliken "Solcellsanläggningar-projekt" här i forumet har en del forumsmedlemmar redan paneler på norrtak. Man tager vad man haver, sa Cajsa Warg och lade solcellspaneler även på norrtaket.

Se bl.a. där man har ca 13 graders taklutning på norrtaket.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

BengtK här på forumet har paneler på sitt södertak men även norrtak.
Han rapporterar varje månad här på forumet vad södertaket och norrtaket ger.
Se hans tråd
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solceller-t-Norr-tp5014465.html

På helt platt tak får du 88 % av vad en optimalt placerad panel(då rakt mot söder uppvinklad 35 grader) ger per år.  8 graders takvinkel mot norr är bra för att lägga paneler på ett norrtak. Gissningsvis får du 75 % av optimal placerad panel.
Se solcellskrift rev. feb. 2017 sidan 13.
https://www.rofoto.se/solceller-solpaneler/bruksanvisn-nerladdning

Jag skulle gissa att det kan ibland saknas erfarenhet hos säljare av solcellsanläggningar. Man sätter dit den billigaste personalen man har och inte säkert de har tillräcklig erfarenhet.

Re: Solceller åt norr

Det kommer absolut att fungera bra! Har själv några paneler åt nordöst med 8 graders lutning, du kommer att bli positivt överraskad sagt minst ca 70% av vad ett södertak ger, så stå på dig med solcellsfirman som ej verkar så kunnig.

Vid mulet och grått väder kommer alla paneler att producera i stort sett lika mycket oavsett om de sitter på ditt sydtak eller Norrtak, du kommer även att få en jämnare produktionskurva under hela dagen.

Med paneler mot norr så kan du även installera en hel del mer än växelriktaren märkeffekt.

Re: Solceller åt norr

Joakim I
Ja, det får bli på norrsidan också. Ska bara bestämma mig för om jag skall göra det själv eller låta nån annan stå för det.
Tack!

Re: Solceller åt norr

Perwis
Ett tips är att mata in lutningen och orienteringen i något simuleringsprogram så får du en uppskattning över effektiviteten.

Jag rekommenderar följande, i stigande komplexitetsgrad:

1. Solcellskollen.se
2. PVGIS
3. SMA sunny web
Dessa tre är webbsidor. Nästa är ett datorprogram du laddar ned och kör på Windows:
4. PVSyst (du kan testa gratis i 30 dagar tror jag)

Som sagt det ger mer mot norr än man kan tro, särskilt om lutningen är låg.

Och då marginalkostnaden är liten för fler paneler så är det ofta inte så dumt att maximera antalet paneler.

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Solceller åt norr

Joakim I
Tack Perwis! Just nu lutar det åt att låta firma sätta 18 paneler på sydsidan, så sätter jag på norr själv och drar till andra MPP ingången när allt annat är installerat. Mellanmjölkslösning.

Re: Solceller åt norr

Joakim I
Tanken är nu att låta firman sätta 18 paneler åt syd (Luxor mono 300W. Tänker att det ska in på en MPP ingång. Enligt solcellskollen ger det mig:
18 paneler år syd ger mig  4 390 kWh per år
18 paneler åt norr ger mig 3 730 kWh per år, dvs 15% mindre. Det finns lite skuggproblem på norrsidan så det kommer att något sämre utbyte än så.

Jag tänker att jag kompletterar på norrsidan senare (gör det jobbet själv) med 18 paneler. Frågan är vilken växelriktare jag skall välja. I offerten har de en Fronius Symo 4.5-3-M, Jag gissar att jag skall gå upp lite i storlek? Jag kan naturligtvis låta firman räkna på det, men jag tror att de kommer att ta en för stor växelriktare då de säkert räknar med max 120%  inverter ratio (heter det väl+) och frågan är om det är klokt i mitt fall?

Re: Solceller åt norr

Perwis
Jag skulle simulera det. Börja med SMA sunny web. Där tror jag du kan lägga in båda taken så ser du ungefär hur stor växelriktare du behöver.

Sen kan du ju testa PV Syst. Det är lite krångligare men jag fick till det till slut.

IOM att du har paneler både till norr och söder så borde du inte få så mycket max som 2x18x300. Utan kurvan kommer bli mer utplattad så att säga. Det gör att du klarar dig med mindre växelriktare.

Det som händer om du har för liten växelriktare är att den klipper effekten. Det är ingen fara utan tvärtom något som tillverkarna rekommenderar för att öka effektiviteten. Så under några få dagar på året då förhållandena är perfekta (tänk maj soligt men kallt) klipper växelriktaren. Kurvan klipps/maxar alltså ut på växelriktarens max (om du har en 4.5kW så är det ca 4,5kw). Men om detta bara händer några dagar om året så förlorar du ju vara några kWh kanske just då. Resten av året så tjänar du istället kWh. Så summan kWh över året  blir plus minus noll eller kanske något mindre. Jag dimensionerade min så att simuleringen gav ca <2 % eller så av en större växelriktare.

En större växelriktare är dyrare så då tjänar man på att välja en mindre.

Samtidigt så får du förhoppningsvis bidrag. 30% om du har tur och regeringen skjuter till mer pengar. Så kanske förlorar du inte så mycket på att köpa en lite större.

Samma sak gäller ju panelerna. Kanske är det lika bra att låta firman göra allt på en gång så att du får bidraget?

Räkna lite på alternativen och gör några simuleringar.

Ursäkta stavfel. Skriver på mobilen.
[...]

SMA Sunnyweb föreslår en växelriktare på 8kW, låter rimligt.

Re: Solceller åt norr

Perwis
Jo. Men testa att stoppa in en mindre och se vad som händer på simuleringen. Kanske går det med en 7kW utan någon större skillnad.

Problemet är om du köper en 8kW och sen bara installerar 4kW paneler. Då får du väldigt låg effektivitet. Kanske även om du bara kör på en sträng.

Som sagt: kanske värt att göra allt på en gång och få bidraget.

Ett annat tips: köp till en Smart meter för ett par tusen. Då kan du mäta konsumtionen samtidigt som produktionen. Mycket intressant att se.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Solceller åt norr

magneten
SMA ich Fronius ligger på hela 95% verkningsgrad redan vid 10-15% belastning så numera är det inte så "farligt" att välja en för stor växelriktare som det var med äldre modeller.