Solceller som takyta

Thomas
Hej!

Jag ska byta tak till sommaren och funderar på att installera solceller då jag har precis rätt förutsättning med taklutning och söderläge.

Min fråga är om någon har erfarenhet av att installera ett s.k. integrerat system där solcellerna ersätter den normala takbeläggning?

Mvh

Thomas

Re: Solceller som takyta

filip71
Jag har kollat läget kring detta tidigare, och i princip så avråder de flesta från en sådan lösning. Den främsta nackdelen är värme och verkningsgrad ty med ett stativ ovanför taket så kyls solcellen av luften under. Integrering i taket så får du tvärtom isolering under så egentligen är solfångare en mycket bättre idé när det gäller takintegrering för där vill du ju ha så varmt som möjligt.
Men kanske om några år så har det kommit solcellsteknologi som inte tappar lika mycket verkningsgrad när värmen stiger.
Ett annat problem kan vara underhåll -  om en panel (mot förmodan) pajjar så måste du få tag på en motsvarande panel och jag tror ingen lagerhåller paneler som reservdelar i ens 5-10 år. Du kan nog inte få tag på samma panel ens efter 2 år. Och utbudet för de takintegrerade panelerna är ännu mindre.
Den ende som jag vet har sålt takintegrerade paneler är ppam.se

Re: Solceller som takyta

Solceller som takbeläggning är ett intressant idé, här är några länkar:

https://www.schueco.com/web/se/architekten/solarstrom_und_waerme/products/montagesysteme_solar/premium-serien/takinfaellning_heltak

http://www.ecokraft.se/kompletta-solcellspaket/complete-system-integration/63

http://www.solelprogrammet.se/Projekteringsverktyg/Gestaltning/

http://egenel.etc.se/nyhet/kolla-ogers-nya-fina-carport

Det finns även "solpannor":
http://nordicsunpower.se/index.php?route=product/category&path=46

Men jag är nog lite tveksam till att använda små pannor på ett stort tak, det blir väldigt mycket att koppla in.
Och frågan är hur man gör på norrsidan, det blir ju olika takbeläggning på söder- och norrsidan.

Men för små tak kan det nog fungera bra, en busskur med belysning exempelvis.