Solceller planering

tim

Solceller planering

tim
Hej!

Jag har just fått mitt stöd beviljat här på Åland, så jag kommer precis just börja handla grejer och ordna mitt projekt. Dock tar jag gärna tips och råd av er som kan detta! (man får inte stort stöd med ändå 26.000 kr ca)

Min plan är att sätta 13 paneler på "väster / söder taket" totalt.
Och 10 st på östertaket.

Varför jag inte kan sätta fler är att vi har max 40m2 man fåt sätta upp utan att begära extra bygglov för fasadändring m.m.

Jag har kikat på LG paneler 360-365W något där i väster/söder läget.
Sedan i österläget kanske jag sätter 10 st runt 300-350W av något billigare märke.

På panelerna i väster/söderläget tänkte jag sätta batteri också. därav Symo Hybrid 4
I österläge en vanlig  Symo 3.

Det är främst panelerna på väster/söderläget som jag funderar på hur man skall få bra... Jag har idag varit upp med drönaren vid 14:45 finsk tid och fotat, och skall fara upp lite senare för att se hur skuggorna faller.

Kom gärna med tips m.m. om hur ni skulle gjort!

husritning
drönarbild taket
planering
symo 3

tim

Re: Solceller planering

tim
This post was updated on .
Här kommer nu drönarbilder hur solen är
14:46
17:01
19:16
20:06

Så efter detta tror jag att denna lösning är bäst?

ver2