Solceller på pannplåt.

Tommy
Hej!
Jag funderar på att sätta upp en anläggning på min ladugård som fick nytt fint tak förra året.
Men har inte hittat någon infästning i plåten som känns stabil.
är det någon här som har satt upp på Pannplåt och har lust att dela med sig?

Mvh

Re: Solceller på pannplåt.

Johan Fält
Hej.
Är "pannplåt"= TP-plåt?
Jag kan rekommendera Singelfix från Schletter.
Var mycket enkelt att bygga med, samt att konstruktionen blir stabil och robust.

Med vänlig hälsning Johan
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Solceller på pannplåt.

Tommy
Nej, det är inte samma plåt.

Re: Solceller på pannplåt.

JonasS
Lite sent svar men...
Köpte AmbiNano från Ambivolt. Hålen passar till Plannja pannplåt men det kändes lite klent med bara två skruvar 6x19. Köpte aluprofil 40x40 och kapade 90mm bitar som skruvades med 6mm rostfria skruvar och sedan limmades och skruvades på taket. Blev till slut bra men mycket extra jobb så detta rekommenderas ej :)

Re: Solceller på pannplåt.

NickoSol
Hej, fick du tag i något fäste?

Jag funderar själv på att ta fram något liknande denna i 1.5mm Magnelis.

1560276615661.jpg