Solceller i en stuga

1 meddelande Alternativ

Solceller i en stuga

madamada
Hej alla och ursäkta för den upprepande rubriken. 20210225_084715.jpg

Skulle behöva lite (mycket) hjälp med detta solcellsprojekt.

Fakta;
~60kvm
Extremt (!) bra solläge
Användning av stugan i princip varje helg från maj till slutet på september, såklart med högre frekvens på semestern.
Stugan är belägen på en Ö i Västerbotten och att dra el är inte ekonomiskt försvarsbart.

Ja, om det gick bra att ladda upp min bild så ser ni en bild på vad jag hade tänkt mig.

Jag är helt grön när det kommer till energi och skulle behöva alla råd jag kan få tag på, har ingen koll på kabeldimensionering, panel-dimensionering, 1/2 batterier, hur funkar inverters i praktiken, hur pass nära skall man ha batterier, regulator, inverter i relation till panelerna? Tar man in batterierna på vintern?

Energianvändningen skulle vara måttlig, TV vissa kvällar vid sämre väder såklart, lite laddning av verktyg och diverse utrustning också.

Priserna för hela systemet skulle börja göra ont över 30.000.

Tusen tack på förhand,
Adam