Solceller - Batteri

SolZilla
Hej på er

Någon här inne som har erfarenhet av batteri för solceller?
Har en solcellsanläggning på 4.5 kW och tycker nu det är dags att börja titta på att lagra elen.
Jag vill själv kunna förbruka den i stället för att pytsa ut överskottet på nätet.

Så alla tips mottages tacksamt

Tillverkare? Pris? Lagringskapacitet?

//Mia

Re: Solceller - Batteri

Offgrid wannabe
Batterier är intressanta om syftet är att minska beroendet till elbolaget och öka självförsörjandegraden.

Rent ekonomiskt så är det en katastrof. Räkna med att du betalar 3kronor och uppåt per kWh för den energin du lagrar i batterier. Batteriernas livslängd är inte bättre än så. Med dom subventionerade priser som elbolagen betalar för att köpa överskottet så finns inga ekonomiska incitament att skaffa batterier.

Re: Solceller - Batteri

SunToEarth
Jag hade en anläggning vid min tidigare sommarstuga med 4 m2 engelska solceller och laddade två begagnade lastbilsbatterier.
Solcellerna räckte till ett litet kylskåp och en elektrisk myggjagare på sommaren.
Verkningsgraden på solcellerna var 5 % och tidpunkten 1986.