Solcell för att driva maskin

Cecilia
Hej!
Jobbar med miljöprodukter som mestadels säljs i södra europa. de efterfrågar om de kan få våra maskiner med egen solcellsdrift. Jag undrar om det går? Vart kan jag vända med för att få hjälp och pris på en sån lösning.

Maskinerna som ska drivas med solcell - behöver idag 400V, 3 fas, 10A eller 16A. De drar mellan 1,1-2,25 kWh per dygn.

Cecilia

Re: Solcell för att driva maskin

TommyE
Nu är jag långt ifrån någon expert, men det borde gå mer en batterilösning. Är anläggningen ansluten till elnätet eller kommer den gå helt utan backup ström?
Om den är ansluten till elnätet så borde valfri batterilösning fungera, det finns många olika lösningar men ett exempel skulle kunna vara den här (Fronius pga jag har en sådan växelriktare och tittar därför på deras lösningar).
Nu blir storleksberäkningen svår, du säger att den går på 400V * 10A = nästan 7kW, eller 400V * 16A = 11kW, men ändå klarar sig med så lite som 2kWh / dygn. 7kW i en timma blir 7kWh.
Någon annan har säkert bättre koll på det än vad jag har.
Nå i vilket fall en 5kW Fronius växelriktare som fungerar med batterier. Dessa kräver som sagt att anläggningen är nätansluten.
http://www.solcellsgrossen.se/vaxelriktare/fronius-vaxelriktare/Fronius-Symo-Hybrid-5
Och ett batteri till den, säg 6Wh
http://www.solcellsgrossen.se/Batterilosningar/Fronius-Solar-Battery-6

Är den inte ansluten till elnätet så kan jag än mindre :-)

SV: Solcell för att driva maskin

Cecilia

Tack för ditt svar ger mig liten grund att stå på.

Dock vill de nog helst att den inte ska vara ansluten till nätet.

Med vänlig hälsning / Kind Regards

Cecilia Ek

Sales Director

__________________________

Susteco AB

Fabriksstråket 28, 433 76 Jonsered, Sweden

Phone: +46 (0)31 69 41 03  Direct: +46 (0)31 723 59 62  Mb: +46 (0)705 69 41 08

Email: [hidden email]

www.bighanna.com

UK: Phone: +44 (0)20 8638 0500. E-mail: [hidden email]

US: Phone: +1 740.365-4140

Skype: susteco_cecilia_ek

Like us on Facebook: www.facebook.com/BigHannaComposter

[...]

6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna.
Produktionsdata: SolarWeb, PVOutput

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcell-for-att-driva-maskin-tp5014936p5014938.html

To unsubscribe from Solcell för att driva maskin, click here.

Re: SV: Solcell för att driva maskin

TommyE
Ok, lycka till. Jag vet att det finns, dock vet jag inte vilka invertrar som klarar "island mode". Men det finns det säkert andra här som vet.

Re: Solcell för att driva maskin

tor_fransson
SMA har en produkt som heter "SMA Sunny Island 6.0H", tre sådana skall gå att trefaskoppla. Det blir ingalunda billigt när man också lägger på solpanelerna som krävs, och batteribanken. Googlar lite snabbt på priserna på en batteribank som kan leverera 7kW, och tre st Sunny island - det ser ut som cirka 120.000SEK och uppåt beroende på hur mycket solpaneler man behöver.