Solaredge olika strängar i väst och öst?

Solaredge olika strängar i väst och öst?

Procomprev
Hej,

Jag har beställt 32 paneler a 300w med ett sydväst läge med solaredge med p300 optimerare. För att ytterliggare öka anläggning har jag tankar på att även lägga paneler i öst, tanken att enbart nyttja takkupan. Beräknar att jag får in 10 paneler till a 300w. Behöver dessa paneler ligga i en egen sträng för att starta upp tidig morgon eller kan de starta om sammankopplade med sydväst läget (vilka inte kommer få sol så tidigt)? Förstått på datasheets från solaredge optimerare att det krävs minst 13st för en separat sträng om man använder p400  optimerare. Det borde betyda att jag måste installera minst 13 paneler i öst om jag vill gå den vägen? Vad är era tankar?

Växelrikatre på 15k trefas skall installeras möjligt att större riktare skall användas om jag skall göra östinstallationen.

Mvh
Fredrik

Re: Solaredge olika strängar i väst och öst?

Koste
Jag såg på deras instruktioner att panelerna kan ha olika lutning eller riktning, optimeraren gör väl att all kraft ändå kommer till nytta även om ett par är helt obelysta. Kommer inte ihåg hur många man får ha men jag har 40 i en sträng och 25 i andra strängen där det är 2 lutningar 70 och 40 grader. Lycka till.
19 Kwp, 65 st black 300 w 210 grader syd. 65 Optimerare och solar edge 25 Kw vr. Prodstart 15 januari 2019. Monterar solpaneler på deltid. Vetlanda.
Sol

Re: Solaredge olika strängar i väst och öst?

Sol
Ingen ide. Du kommer aldrig få tillbaka de pengarna. Slingan kommer säkert kicka igång när ni får bra förhållande, men det är knappt.
Om du skall göra detta måste du köra 13 p400 på en egen slinga

Re: Solaredge olika strängar i väst och öst?

Arne
procomprev,

Gör beräkning med SolarEdges program "SolarEdge Sitedesigner 2.0".
Det är dessutom kostnadsfritt.
Då får du månadsskörd, årsskörd av kWh och allt. Dessutom enkelt att använda.
Om programmet inte protesterar mot din koppling, ja då är det OK.

Då ser du också om föregående kommentator Sols så bestämda utsaga stämmer eller ej.

Re: Solaredge olika strängar i väst och öst?

procomprev
Hej,

Tack för input, jag har fått layout och produktionsdata från beräkningar i Solaredge. Produktionen blir lite sämre i öst men takkupan har inte många graders lutning så borde bli ganska ok ändå. Förslaget om jag får plats med 36 paneler på framsidan är att skapa 2 slingor. Slinga 1 med 30 paneler som knyter samman väst med öst och slinga 2 med 16 paneler i väst. Det verkar vara ett vettigt förslag då ej sommartid kommer slinga 1 väst panelerna (20 st ej inräknat öst panelerna) kunna producera oberoende av öst panelerna. Samt att de även sommartid på kvällen är tillräckligt stort antal för att producera.

//Fredrik