SolarEdge brandbekämpningsgateway SE1000-CCG-F

SolarEdge brandbekämpningsgateway SE1000-CCG-F

Ohio
Är det någon som har testat denna SolarEdge brandbekämpningsgateway SE1000-CCG-F?
Funderar på en sådan om man nu bygger en helt ny anläggning
Många räddnings tjänster kräver optimerare på varje solcell för att de ska arbeta säkert på tak vid brand.

Hur har ni andra gjort?

Re: SolarEdge brandbekämpningsgateway SE1000-CCG-F

Perwis
Verkar lite overkill om du redan har SolarEdge med optimerare. Själv har jag ett vanligt system utan optimerare och utan någon speciell avstängning.

Jag litar på att räddningstjänsten ändå lyckas släcka en potentiell brand. Kunskapen hos räddningstjänster är säkert varierande, men ju vanligare solceller blir så kommer de säkert bli mindre rädda.

Se MSB:s instruktion till räddningstjänsterna, där tycks det inte vara så farligt med art bekämpa brand i solceller som man kanske tror: https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27459.pdf
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.
Sol

Re: SolarEdge brandbekämpningsgateway SE1000-CCG-F

Sol
Helt meningslös. Den är till för kommersiella byggnander med brandcentraler osv
Du måste ha en arbetsbrytare(AC)utomhus om du hänger växelriktaren inne. Det räcker och blir över... dessutom finns det ljusbågedetektor inbyggt i SE:s växelriktare. (Men du måste sätta på det manuellr)