SolarEdge P405 och Solar Frontier SF-170S

SolarEdge P405 och Solar Frontier SF-170S

Henke
Är detta en fungerande kombination?
I Nederländerna säljs SolarEDGE P405 + SF-170.

1st P405 till 2st SF-170S.

Vid mest extrema förhållande säg -20 skulle spänningen kanske komma upp över 125V som är MAX-spänning på P405.  Men vad händer om spänningen skulle bli lite för hög säg någonstans mellan 125-130V? Går alla optimerare sönder eller vad händer?

Datablad för SolarFrontier:
http://www.solar-frontier.com/eng/cs/groups/co_en_product/documents/document/mdaw/mdey/~edisp/c012760.pdf
SolarEdge har själva skrivit följande: http://www.solaredge.com/files/pdfs/thin_film_benefits_white_paper_nld.pdf

Gjorde test i PVSYST och där säger den att det är OK att använda denna kombination.

Företagen i Sverige vill inte sälja denna kombination till mig.
Vad säger ni inbitna entusiaster om detta?
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: SolarEdge P405 och Solar Frontier SF-170S

Henke
Har pratat med olika experter angående detta och den här kombinationen är inte OK i det svenska klimatet. -20 och du har x antal defektiva P405 - den som vill får testa.
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: SolarEdge P405 och Solar Frontier SF-170S

Hej Henke!

Observera att det finns 2 olika SolarEdge effektoptimerare P405 nämligen:
för 60- och 72-celliga solcellsmoduler(tål max. 60 V, MPPT-område 12,5 till 60 V)
och en för tunnfilm (tål max 125 V, MPPT-område 12,5 till 105 V).

Vi funderade på att ha 2 st solcellsmoduler à 310 Wp på en enda SolarEdge
effektoptimerare P600(som klara max 600 W).
De 2 solcellsmodulerna hade vi tänkt att koppla i serie till P600.
Vi tänkte som så att det är ytterst sällan som en solcellsmodul kommer upp i sin märkeffekt(310 W).
Möjligen kring kl. 12:00 midsommar och då om helt klart väder.

Vi kontaktade därför SolarEdge i Tyskland direkt.
De svarade att de vill inte att vi kopplar P600:an så,
utan att vi väljer den större och dyrare P700, som är konstruerad att klara 700 W.
SolarEdge lämnar ju 25 års garanti på sina effektoptimerare,
och jag skulle tro, att det är därför de inte kan rekommendera vårt förslag med P600.
(skulle de säga ja, ja då skulle vi ha ett bra förhandlingsargument vid ev. skada på P600.)

Vårt skäl att använda P600 istället för P700, är ekonomiskt.

Ovan är väldigt likt din diskussion.

I ditt fall: skall du fråga dig om det överhuvudtaget är möjligt att ha de 2 förhållandena samtidigt,
dvs både minus 20 grader och stark bestrålningsstyrka.
När det är kallt, är det vinter, och då är bestrålningsstyrkan låg.
(Temp. och globalstrålningsstyrka(W/m2) borde du kunna höra med SMHI.
De har till och med på sin hemsida, så att du gratis kan ladda ner verkliga uppmätta
globalstrålningsvärden(W/m2), som timmedelvärden, för olika platser i Sverige, ca 20 olika platser.
Det är 8760 värden på ett år. De gäller för en horisontal mätyta, alltså platt mot marken.
En mot solstrålarna uppvinklad yta ger en större globalstrålning än vad SMHI mäter,
om icke helt mulet under den mättimman ). Se här i forumet mitt inlägg av den 2:a juli 2015: http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11kw-takintegrerat-tp5008253.html).

När jag söker igenom alla globalstrålningsvärden under 2013 för Växjö mätstation, får jag som högst 936,75 W/m2 som var den 5 juni 2015, kl. 12:00. För hela år 2014 är den som högst 887,12 W/m2 den 14 maj, kl. 11:00. (Jag råkade nämligen ha globalstrålning för år 2013 och 2014  redan i min dator).
Då var det inte minus 20 grader ute, utan kanske 20 à 25 grader varmt. För år 2014 saknas dock 270 timmedelvärden för den mätstationen. SMHI-mätingenjörer försovit sig?

I jan. 2013 uppmättes globalstrålning som högst till 238,11 W/h, nämligen den 24 jan.,
2013 kl. 12:00, och i feb. 2013 som högst 477.91 W/m2 den 26 feb, kl 12:00.

Jag tror inte du i Sverige har minus 20 grader och samtidigt solcellsmodulens märkeffekt(eller högre).
Men, det är vad jag tror. När det är vinter orkar solen inte särskilt lång upp på himlavalvet,
och solstrålarna tvingas passera lång sträcka genom atmosfären, vilket tar kraften ur solstrålarna.

Arne