Solar Edge har ingen internetuppkoppling

Solar Edge har ingen internetuppkoppling

Per A
Hej

Jag är i färd med få en anläggning installerad på min villa. Mitt problem är växelriktaren Solar Edge (den utan display). De tekniker som varit här kan få SE "connected to wifi" men SE har ingen internetuppkoppling vilket den måste ha?
Jag vill i möjligaste mån köra det trådlöst.
Teknikerna är inte kunniga i nätverk så de säger att det är mitt ansvar att lösa.
Så min frågeställning är om det är någon annan som haft samma problem och hur ni löste detta.

Jag har flyttat routern närmare, jag har enbart bokstäver och siffror i lösenord och nätverksnamn.
Jag har ändrat kanalbredd till det lägsta. Jag har stängt av brandväggen och tagit bort lösenordskravet.

Jag har en asus RT-N56U som router och den är inköpt 2016. Routern har senaste versionen installerad.
Alla andra enheter funkar klanderfritt såsom mobiler, datorer, tv.

Jag har laddat ner appen SetApp och kör med view only.
Dra internetkabel kan jag inte testa än eftersom Svea Solar måste öppna upp SE (försäkringar/garanti antar jag).

Re: Solar Edge har ingen internetuppkoppling

Din SolarEdge-anläggning(eller rättare växelriktarens serienummer) måste anmälas till SolarEdge och SolarEdge registrerar den manuellt. Det kan ta några dagar för dem att registrera den. Innan dess kan du inte se din anläggning i SolarEdge-portalen.

Men ditt problem nu är att växelriktaren inte kan tala med ditt internetmodem via trådlös kommunikation.

Den nya SolarEdge-växelriktarna av Typ N4-setup(de som inte har någon display), de har standardmässigt WiFi-kort. Men WiFi når bara några meter, t.ex. till en mobiltelefonen som den har som konfigurerar växelriktaren vid första start. Ska dess WiFi nå längre än ca 3 meter, då behövs en yttre antenn och finns som tillbehör, vet jag. Detta står väl i manualen? Men detta måste din solcellsfirma veta och det är förvånade att de inte känner till det.

Vi har en äldre SolarEdgeväxelriktaren SE12.5k som har display och köptes år 2015 och då fick man köpa ett WiFi-instickskort + antenn. WiFi-instickskort stack man in på moderkortet inne i växelriktaren och dra en liten klen antennladd till en yttre antenn, som man fäster på kylflänsen bak på växelriktaren.

Jag gissar du har ingen yttre antenn på växelriktaren?
Du kan ju testa att ha internetmodemet alldeles bredvid växelriktaren, då kanske det funkar.

Re: Solar Edge har ingen internetuppkoppling

Per A
Hej Arne

Tack för ditt svar.
Växelriktaren har en yttre antenn samt att jag har bra täckning där växelriktaren finns, så jag tror inte det är problemet (men jag kan ju inte vara säker).

Jag får fortsätta felsöka och/eller få tag på en nätverkstekniker.

Re: Solar Edge har ingen internetuppkoppling

bitbone
Jag har likadan SE också installerad av Svea Solar. För mig är det inte något problem att själv öppna växelriktaren. Det har jag dessutom redan gjort då jag bytt från trådlös till trådbunden kommunikation då jag vill komma åt Modbus-gränssnittet. Med det sagt hade jag inga problem att köra trådlöst. Avståndet till AP var dock inte mer än 5m och nära fri sikt.

Re: Solar Edge har ingen internetuppkoppling

Anders
Jag hade ett liknande problem.
Jag var tvungen tillåta icmp ping för att den skulle starta att ladda upp data till servern.
När jag tittar på status visar den avbockat grönt på alla rader utom internet link som är kryssad röd, men det fungerar, märkligt.

Re: Solar Edge har ingen internetuppkoppling

andreas
modus-gränssnittet funkar inte det med wi-fi?