Sol/vind projekt

Patrik
Hej,

Vi ligger i planeringsfasen för att komma igång med ett litet sol/vind projekt.
Har läst på en del och varit runt och kollat priser både i Europa och i Sverige.
Har tak som klarar en anläggning på 12KW (16,5*6m)och har tänkt att utnyttja hela taket när vi ändå är igång.

Skulle vilja komplettera med en vindsnurra typ http://www.windforce.se/vindkraft-windstar3000.php

Ett solcellspaket jag fastnat för rent prismässigt är http://soleldalby.se/solenergi/solcellspaket-for-villa/solcellspaket-for-tegeltak/solcellspaket-for-tegeltak-12.48kW-3-Fas

Mina frågor är om det är bättre att satsa på ett färdigt paket eller ska man försöka plocka ihop ett eget?
Har hela vintern på mig att inhandla allt som behövs då jag tänkt att monteringen ska ske när vårvärmen börjar komma.

Sen undrar jag självklart vad ni tror om att komplettera med en vindsnurra?
Vindmätare kommer monteras imorgon så om några månader borde man kunna se om det är någon ide just vindmässigt.

MVH Patrik

Re: Sol/vind projekt

greger
Hej,

Angående vindkraftverket, så är det bästa om du kan kolla med några befintliga ägare om dessa verk.
Viktigt att de haft dom i några år för att få reda på driftdata och ev haverier. Det är stora påfrestningar på vindkraftverk.( Har jobbat med att serva verk i 30kW klassen)
Sedan måste de upp på höjd, räcker inte med 10m om man inte bor på en ås eller vid strandkanten.

Valde själv att satsa på solceller, inga rörliga delar...
Valde att bygga ihop mitt system själv, köpte paneler och omriktare i Tyskland.
Panelerna jag valde fick bra betyg i photons live test, det blev avgörandet för mig.

Priset på soleldalby verkar ju bra.
Jag hamnde på runt 130000 innan bidrag på min 12.75kW anl, men då har har jag gjort all installation själv.
//Greger
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg
Dan

Re: Sol/vind projekt

Dan
Hej Patrik, kul med ett lite större projekt att följa!

Måste varna för Solel Dalby Filial, Köpte min inverter där och det har bara varit strul, det är i princip omöjligt att få tag i han som driver firman efter att varorna är levererade, man får bara en massa konstiga mail från "kundtjänst", så jag har helt tappat förtroendet för denna firma, de vet att det är fel på deras produkter och ändå säljer de dem och hänvisar till tillverkaren, inte seriöst, efter samråd med konsumentvägledning här i kommunen så lutar det åt en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Får väl närmare beskriva mina upplevelser i en annan tråd här.

Så, pengar är inte allt, du skall ju leva med anläggningen under några år och då gäller det att det blir som man tänkt!

Re: Sol/vind projekt

Då varje anläggning är unik så tycker jag att du med fördel skall plocka ihop ett eget paket designad för just dina förutsättningar. Finns mycket samlad kunskap här på forumet att ta del av.

Re: Sol/vind projekt

Om det skall vara någon vits med vindkraft måste du bo på en riktigt blåsig plats. Effekten avtar drastiskt med minskad vindhastighet. (Se effektdiagramet på din länk till vindkraftverket)

Men om vindarna är de rätta är det ju ett bra komplement.

Hur/ var bor du?

Re: Sol/vind projekt

magneten
Har oxå kikat lite på småskalig vindkraft men tyckte att investeringen och riskerna med ev haverier osv var för stora i förhållande till produktionen. Då är solcellerna ett bättre alternativ, beprövad enkel och driftsäker teknik utan rörliga delar.

Tycker nog det är bättre att lägga pengarna på fler paneler om utrymme finns?

Re: Sol/vind projekt

Patrik
Tråkigt att höra om vindkraften men har monterat en vindmätare idag så vi får se vad den visar.
Huset står i Bollnäs och taket som skall hålla solcellerna är på 90m2 och betongtegel.Taket står i Söderläge.
Jag är helt novis på detta så jag behöver all hjälp som kan fås för att hitta ett paket som skulle passa in. Om ni med kunskap skulle få plocka ihop ett paket som ni skulle tycka passa, hur skulle det se ut?
Har inga problem med att handla ifrån andra EU länder. Kommer göra arbetet själv så långt det går.
Tackar på förhand. Åker till Lofoten imorgon så vet ej hur uppkoppling gen kommer vara närmsta veckan.
Bifogar en bild på taket.
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: Sol/vind projekt

nelos
Börja med solpanelerna, och välj sedan resten av paketet efter detta.
Kontrollera hur många som går in på bredden och höjden.

Antalet paneler och spänningarna från dem kommer då styra valet av växelriktare.

Köper du hela pallar kan det ge ett bra pris, exempelvis:
http://www.alma-solarshop.com/hyundai-solar-solar-panel/hyundai-his-m227mg.html

Kör dimensioneringsprogrammen för olika växelriktare med de paneler du valt, och jämför resultaten.

Exempelvis:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dimensioneringsverktyg-for-SMA-s-vaxelriktare-td5001749.html
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dimensioneringsverktyg-for-Kostal-vaxelriktare-td5001490.html

Re: Sol/vind projekt

kave
Trist med soleldalby. Jag hörde av mig för en dryg vecka sedan om offert och lite andra frågor men inte hört något alls. Kanske har de mycket att göra.
Jag följer denna tråd med spänning då jag starkt överväger solceller på taket själv.

Re: Sol/vind projekt

Norrlandssol.
Vindkraft är nog svårt där du bor,  då ska man bo nära havet på en blåsig plats, samt att medelvinden skall vara bra, så att inte vinden "byar" samt att verken är dyra och oftast dåliga, samt underhåll.

Solceller är enkelt att montera, och inget underhåll, eller mycket litet, hur mycket förbrukar huset?

Re: Sol/vind projekt

filip71
För flera år sedan var jag intresserad av vindkraft men för säkerhets skull gjorde jag som du: skaffade en enkel väderstation för att mäta hur mycket det egentligen blåste. Efter ett år av mätning kunde jag konstatera att jag måste bo på Sveriges blåsfriaste plats -  i mitten av Västmanland. Så det blev solceller istället. Men väderstationen har jag kvar.  http://vader.appelklyftig.com

Re: Sol/vind projekt

Henrik
Hej Patrik! Kul projekt. Har själv varit inne på detta. Var köper du vindmätaren. Skulle endast behöva själva mätaren samt logger.
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: Sol/vind projekt

filip71

Re: Sol/vind projekt

Patrik
Hej igen,

jag köpte väderstationen hos Conrad. http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=672549&channel=conrad-se&queryFromSuggest=1&refKey=IccmgtX6l

Har skickat in ansökan till Länsstyrelsen angående bidrag idag, får se vad det leder till... Hur stor chans har man?
Har börjat hålla koll på olika sidor ute i Europa på erbjudanden på solceller.
Är det någon större skillnad på celler som är 2år gamla gentemot nyproducerade?

Är det Mono eller Poly man ska satsa på?

Angående vindmätningen så kan jag bara hålla med att det verkar blåsa mycket mindre än vad man tror:(

MVH Patrik

Re: Sol/vind projekt

tror inte att det finns några pengar kvar, i VG-regionen är det sedan länge slut.
Men det kan tillföras nya av en ny regering om vi nu får någon regering.
Två år gamla har nominellt tappat 1% i produktion.
Mono är lite bättre och har oftast lite bättre verkningsgrad, skillnaderna är inte stora.
Mono ser oftast bättre ut på ett svart tak då dessa paneler är svarta och inte blå.

Betr. Vindkraft Tror alla här har tittat på det alternativet, problemet är det du säger medelvinden är oftast för dålig.
Masthöjden för att få bra vind strider både mot lagen och tyngdlagen
För småskalig produktion gäller solceller.

Re: Sol/vind projekt

När det gäller mono- respektive polykristallina så ger paneler med samma markeffekt lika mycket energi.
Dvs 1 kW mono ger över ett år lika mycket energi som 1 kW poly.

Det som skiljer är priset respektive arean.

Polykristallina paneler har normalt sett en lägre kostnad räknat per kW, dvs även räknat på utvunnen energi.
Monokristallina paneler tar mindre plats för samma effekt i kW.

Vill du maximera det ekonomiska utfallet är normalt sett polykristallina att föredra.
Men får man inte plats med en tänkt anläggning på taket gör monokristallina att man kan få in högre märkeffekt.

Sedan är det en smaksak om man föredrar blåaktiga eller svarta paneler.

Det finns även andra typer av solceller förutan de kiselbaserade mono- respektive poly.
Det finns ett antal varianter av tunnfilm exempelvis.