Söker en elektriker

Göran Bergman
Hej Alla,
jag monterar för tillfället en 5kW-anläggning och behöver en elektriker för den "kritiska" inkopplingen. Jag gör allt övrigt själv.
Ja, jag söker en elektriker men det verkar inte helt enkelt att få tag på någon som antingen har tid, kan eller vill göra jobbet.
Har provat en offettjänst på nätet men inte ett svar!
Min lokala firma som har gjort "vanliga" jobb i huset svarar tvekande att han aldrig har gjort något liknande men gärna vill försöka.
Vågar jag anlita honom och i sådant fall hur mycket kan jag betala? Har någon ett "normalpris" ?
Bor i ett minder samhälle utanför Södertälje.
/Göran B

Re: Söker en elektriker

nelos
Någon gång måste vara den första.
Min elektriker hade inte heller installerad solel tidigare, men det gick bra ändå.
Jag visade följande ur elinstallationsreglerna för honom:

http://www.goteborgenergi.se/Files/dok/Smaskalig%20elprod/Anslutning%20av%20solceller.pdf

Re: Söker en elektriker

Hör med ditt nätbolag om dom har någon att rekommendera.

Re: Söker en elektriker

Hej Göran Bergman,

Om du har installerat allt självt, och även skruvat fast
växelriktaren och anslutit likströmskablar till växelriktaren.
Ja då skall en behörig elektriker endast koppla på
växelströmssidan, dvs växelriktaren mot allmänna elnätet.
En behörig elektriker har just erfarenhet av växelström
(men möjligen sämre erfarenhet vad gäller likström).
Men elektrikern skall väl i ditt fall inte göra några kopplingar
på likströmssidan?

Alltså en normal och behörig elektriker bör kunna hjälpa dig.
(det är som att koppla in en 5 kW 3-fas elmotor, bara det
att strömmen rinner på andra hållet)

Callecs tipps är också bra.

Re: Söker en elektriker

Även installationsguiden för nätanslutna solcellsanläggningar kan vara bra att visa:

http://www.solelprogrammet.se/Global/installationsguide_solceller.pdf

Re: Söker en elektriker

Anders J
Hela behörighetssituationen med "yrkesmän" och behöriga är mest av allt en fars. Naturligtvis klarar alla elektriker av att koppla in AC-sidan på en växelriktare, men de har ju totalt nollkoll på resten, krav med skyltar, krav på DC-brytares prestanda etc.

Liksom att jag tror att det är extret få "yrkesmän" eller ens behöriga som alldeles bortsett från detta med solceller ifrågasätter och kollar sådant som utlösningsvillkor, utan man sätter glatt upp 16 eller 20 A dvärgbrytare utan vidare.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Söker en elektriker

Nelos,

Den där installationsguiden är ganska gammal nu.
Den författades år 2006/2007. Borde ses över pga området
utvecklas snabbt. Dock är den fortfarande ganska bra.
Det finns ett förmodat tryckfel i den har jag sett,
nämligen på sidan 8 står det
"Modulerna bör uppfylla kraven för IEC 61214 för ...",
men det skall nog vara ""Modulerna bör uppfylla kraven för IEC 61215 för ..."
alltså fel nummer!

I samma guide sidan 6, nämns nämligen korrekt IEC 61215.

Anders J. för övrigt, var får man tag på skyltar?

Re: Söker en elektriker

Mono Wafer
Elgrossister har:

Elkopplare för produktionsanläggning.      e-nr. E 06 686 07

Varning, Dubbel matning, Produktionsanläggning.      e-nr. E 06 686 08

Finns även en som heter E 06 686 09

Min elinstallatör levererade mina skyltar (på min anmodan).

se även tråd om skyltar   http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Varnings-skyltar-td5000957.html

Re: Söker en elektriker

Re: Söker en elektriker