Snötäckta paneler

callec
Mina paneler är helt snötäckta, ca 2-3cm snö.
När det har ljusnat på morgonen vid ca 9 tiden är det full spänning in till invertern men ingen amp.
Sedan någon gång vid 11 tiden så börjar det produceras iof väldigt lite.

Jag gick upp och sopade rent 4-5 paneler, men det blev ingen skillnad.

Hur är det hos er när panelerna är snötäckta?

Re: Snötäckta paneler

Jag ser att din anl. startat direkt på 48 W.
Båda mina SMA invertrar hade fel inställt värde för max frekvenser.
Inställt värde var 50,05 Hz får (bör) var 51,0 Hz. Problemet visade sig på morgnarna så tydligen är
frekvensen som högst då. Försök kolla upp vilket värde din inverter har för max frekvensen.
Om du kollar pvoutput.org för min anl. Så kan du se på kurvan när jag tog bort snön strax efter lunch i dag, hade klar sol hela förmiddagen.

Fick inloggningsuppgifter av leverantör så jag fixade det själv.
Om du kollar under mitt projekt så har jag beskrivit problemet lite där.

Nu är ju frågan hur många SMA invertrar har felaktiga värde för max frekvensen.
Båda mina invertrar levererades med ett års mellanrum.

Re: Snötäckta paneler

Har 2-3dm snö på panelerna, men känns inte så lönt att ta bort när det ändå ger så lite, knappt nåt, börjar ge lite för mig runt Mars/April.

Jag har ställt min SMA enligt ÅF instruktion, och det borde väl vara rätt?

Re: Snötäckta paneler

DrivMedEl
För att läsa inställda värden måste man använda en PC med blåtand och "Sunny  Explorer" och en "grid guard cod", coden är 10 tecken.
Är egentligen bara för installatörer.

Re: Snötäckta paneler

Har tittat på ditt projekt men inte hittat något.
Kollade min anläggnings startnivåer och de varierar från 12w till långt över 100w.
Tror inte att jag har något problem med det.
Är mest förvånad över att man får något överhuvudtaget när allt är snötäckt.

Re. Norrlandssol
Nej det är ingen mening att anstränga sig nu, bättre vänta in bättre väder.

Re: Snötäckta paneler

DrivMedEl
Ursäkta! Det ligger på drift och underhåll i mitt projekt sidan 1 i slutet, upptäckte problemet då spänningen varit tillräcklig hög under längre tid några förmiddagar utan att invertern gick igång.

Re: Snötäckta paneler

Konstigt att den inte alltid startar från MIN, min SMA kickar så gott som alltid igång på 12-24W

Re: Snötäckta paneler

nelos
Kostal Piko:n startar bara det finns någon enstaka Watt effekt tillgänglig:

Re: Snötäckta paneler

BengtK
Det har legat  4 - 5 cm snö på panelerna. Sol igår , 1 -  2 timmar , samt lite idag , gjorde att nästan all snö gled ner och lade sig i en liten sträng framför huset. Nu är det fritt fram för panelerna att börja jobba - bara solen tittar fram. Lutningen 27 gr ( mot calles 33 ) är väl helt ok för att snön skall glida ner efter lite solsken.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Snötäckta paneler

Är det nätbolaget som har den tiosiffriga koden?
Jag har hittat ett ställe där det står Hz 50,05, är det där det ska ändras?

Re: Snötäckta paneler

DrivMedEl
Det är SMA som lämnar ut koden till "godkända servis personal" man kan äventyra funktioner om man lyckas ändra andra parametrar.

Re: Snötäckta paneler

callec
Hur skrev du till sma för att få koden?

Re: Snötäckta paneler

Lunken

Re: Snötäckta paneler

Det borde vara leverantören av växelriktaren som ställer om parametrarna så de stämmer överens med svenska regler.

Den som är återförsäljare av växelriktare ska kunna få tillgång till att ställa om parametrar i växelriktaren.

Enligt SS-EN 50438 TK 8 är tillåtet frekvensintervall 47 till 51 Hz.

Se exempelvis här, överfrekvens respektive underfrekvens:
https://www.eon.se/upload/dokument/Eln%C3%A4t/mikroproduktion/tekniska%20villkor%20eln%C3%A4t.pdf

Re: Snötäckta paneler

Jag har läst mig fram på smas sidor att man skickar in enligt vad Lunken länkade.
Frågan är vad skillnaden för mig blir om jag ändrar, har det någon stor betydelse?
Eller kan jag låta det vara som det är?

Re: Snötäckta paneler

nelos
I dagsläget skulle du få lite mer energi tidigt på morgonen, även om det troligen är ganska små mängder.

Men elnätet ändras över tiden och både förbrukare och producenter tillkommer och försvinner.

Det skulle kunna bli så att nätet i framtiden ligger på en högre frekvens en större del av tiden och då kan det vara betydligt mer energi det handlar om för din del.
Och eftersom elnätsbolaget håller sig inom sina fastställda gränser så kommer de inte att anse sig tvingade att göra någon förändring så länge de håller sig inom sina frekensramar.

Re: Snötäckta paneler

Förstår inte riktigt problemet? När jag startade upp min SMA, så ställde jag det 3 rattarna efter de som ÅF sa, med rätt frekvens mm för just Sverige, har ni gjort annorlunda?

För mig funkar det som det skall, tror jag, snö på panelerna och ändå effekt idag, gled ned lite på em så ökade lite..

Re: Snötäckta paneler

DrivMedEl
Då det gäller max och min frekvensen för att tillåta inkoppling på nätet är det nog inte något som är landsunikt då den nominella  frekvensen är 50 Hz.
Att SMA levererat med inställningen max 50,05 Hz är nog ett misstag.

Re: Snötäckta paneler

Norrlandssol.
Styrs annars frekvensen efter de 3 "rattarna" som sitter bakom kåpan?

Re: Snötäckta paneler

magneten
Nej,  för att ändra frekvenserna måste man in med kod i Sunny Explorer.  Rattarna  bestämmer nätstandard, språk och bluetooth på.

Angående nätstandard EN 50438 så ändrades den för något år sedan i sverige och nu tillåts bla lite högre överspänning om jag inte missminner mig. Så med en lite äldre riktare finns det risk att man har de gamla värdena.