Skugga från grannens hus 15 sep till 15 mars, samt skorsten, optimerare?

MP

Skugga från grannens hus 15 sep till 15 mars, samt skorsten, optimerare?

MP
Hej, har läst på forumet med intresse och önskar lite input inför en solcellsinstallation om möjligt,

Har ett tak med vinkeln 40gr i sydöstligt läge 18gr från syd (162gr azimut) där jag funderar på att sätta upp 40 paneler. Dock står grannens hus (parallellt med vårat) så nära att från ca 15 sept börjar nedre delen av taket att skuggas vilket med tiden stiger upp till två rader för att sedan gå tillbaka till helt oskuggat ca 15 mars.

Har även en skorsten som kommer att skugga ca 1 panel till vä på morgonen och sen börja skugga till höger efter kl 16, solen försvinner sen bakom nocken ca kl 18.

Jag undrar hur fördelningen över dygnet ser ut, kan man säga något intervall där man bör ha oskuggat ex. att "från kl 9-17 sker 95% av den solinstrålning som ger något"?

Har funderat på fyra alternativ:

1. Vanlig inverter ex Fronius med de två övre raderna i en sträng samt ev Tigo där pga. skorstenen. De undre två raderna i en sträng vilken får påverkas av skugga sept-mars.

2. Solaredge på alla 40 i en sträng dvs ca 12 kW, man får bara ha 11,25 kw har jag läst. Delar jag det på två strängar kommer skuggan av grannhuset samt skorstenen göra att strängarna inte når de min 16 oskuggade paneler som solaredge kräver för att starta produktionen (som jag förstått det via databladen). Törs man ha 12 kW (40 x 300W) i en sträng?

3. Gå på offert från lev som bara smaskar upp allt i två strängar med en "enklare" inverter och säger att panelerna är så bra idag att skuggor inte gör så mycket?

4. Strunta i solenergi pga skuggan sep-mars samt skorstenen efter kl 16?

Vad skulle du ha gjort?

Hälsn Micke

Re: Skugga från grannens hus 15 sep till 15 mars, samt skorsten, optimerare?

Om du använder en vanlig växelriktare av god kvalitet SMA, Fronius eller Kostal eller liknande och gör två strängar med 20 paneler i varje, t.ex. de 20 översta i en och de övriga 20 panelerna i den andra, då blir det nog ganska bra. För hantering av skuggade moduler i en sträng har SMA Optitrack och Fronius har DPM(Dynamic Peak Manager). De ska alltså klara att hantera när ett par paneler skuggas.

När en panel skuggas av skorstenen i den övre strängen då förloras endast den skuggade panelens hela effekt då strängströmmen kör förbi den skuggade panelen. 19 av 20 producerar som vanligt.

Från 1 april tom den 30 september skördar du ca 85 % av årsskörden jämfört om oskuggad anläggning. Om du helt skulle förlora all produktion från 1 okt tom 31 mars har i alla fall fått 85 % av en helt oskuggad årsskörd. Samma som om du skulle stänga av anläggningen från 1 okt tom 31 mars. Men du kommer att hålla igång anläggningen hela året och det blir bättre än så. I praktiken får du därför troligen ca 92 % av möjlig årsskörd trots skuggning.

Jag skulle prova med vanlig växelriktare och se. Då har du alltid möjligheten att på skuggade moduler i efterhand komplettera med Tigo-effektoptimerare. Men det kanske kommer att bli så bra att du nöjer dig och avstår från Tigo. Det är ju också ett visst besvär att halta runt på ett tak med 40 grades lutning och lyfta på paneler.

När det gäller solljusets effekt över dygnet, kan man säga att på natten är det noll. Man ser på effektkurvan dvs effekt(kW) mot tid att det vid klart väder blir en fin sockertoppsform, se bifogad bild.

Den är från igår den 11 maj 2019, då helt klart väder. Det står fel i bilden, ska vara 16 kWp anläggning och växelriktaren har märkeffekten 12,5 kW.

Dina frågor här hör egentligen bättre hemma under rubrik "frågor och svar".
MP

Re: Skugga från grannens hus 15 sep till 15 mars, samt skorsten, optimerare?

MP
Tack för ett välskrivet svar!

Hade inte tänkt på alternativet att prova utan optimerare först och sen eventuellt komplettera, även om man säkert inte kommer tycka det är roligt att eftermontera, som du säger.

Hade på känn att det är viktigast att ha full produktion sommarmånaderna, skulle man nå över 85 % av årsproduktionen är det ju helt ok med tanke på omständigheterna, inte lika deppigt längre hehe. Förmodligen får jag ingen skugga på de två övre raderna sen höst och tidig vår, så länge solen står över 12 gr kommer solen åt de två övre raderna även om grannens hus är i vägen, vid 22gr nås alla rader.

Har använt https://www.suncalc.org för att kolla solvinklar vid olika tider, där kan man växla till satellitvy samt se skugglängder etc (om någon inte kände till den). Trycker man på "T" på kartan får man fram reglaget för datum också.

Flytta gärna tråden till Frågor och svar om du har möjlighet.

Re: Skugga från grannens hus 15 sep till 15 mars, samt skorsten, optimerare?

Arne
Bara du eller moderatorn kan flytta ditt inlägg.
Tryck på "fler" längs upp till höger vid ditt första inlägg och välj "flytta inlägget"