Sätta upp solceller

Vilhelm
Hej!

Jag är fullkomlig novis på ämnet och undrar således om ni kunde hjälpa mig att räta ut några frågetecken. Har tankar om att solel är det nya som gäller, och något som framförallt kan bära frukt i länder söder om Sahara. Har några korta frågor - om man smäller upp lite solceller, hur får man rent faktiskt tag i strömmen som alstras från dessa? Går det in i ett batteri som fylls upp och som kan kopplas till ett enkelt eluttag där man plugga in t.ex. ett kylskåp? Hur mycket el kommer från solceller som man kan sätta upp på ett tag? (Tänk här en billig anordning). Vad behöver man för att lösa så att elen från solcellerna enkelt ska kunna användas i ett dagligt liv ett enkelt hus. Transformator? Jag kan ingenting, men ska lära mig. Tacksam för svar!

Re: Sätta upp solceller

Det finns trådar i detta forum, som bra beskriver till och med med bilder ett helt projekt över installation av en solcellsanläggning på ett enfamiljshus.
T.ex. vår tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html
Se och lär litet där.

Sådana grundliggande basfrågor som du ställer nämns kanske inte så mycket i den tråden.
Men du ser vad för prylar som behövs och vad de kostar.

Om du tror att det endast är lönt att installera solceller söder om Saharaöknen, så tror du möjligen fel. Enbart i Tyskland, tror jag att de har ca 2 miljoner solcellsanläggningar på privata enfamiljshus. Jag tror de producerar lika mycket som 7 till 10 kärnkraftverk. Har tysken fel? Vi har själva en solcellsanläggning med installerad effekt 16,3 kWp på vårt enfamiljshus, som ger ca 14000 kWh per år, och detta i Sverige (vårt hus ligger alltså inte i Saharaöknen). Du har klart rätt i att om vårt hus låge i Saharaöknen, så skulle vi klart skörda fler kWh per år, kanske 25000 kWh. Men vi vägrar flytta huset dit, och nöjer oss med 14000 kWh/år.

1. "om man smäller upp lite solceller, hur får man rent faktiskt tag i strömmen som alstras från dessa?"
Har man i huset redan el indragen, så skaffar man en växelriktare för elnätsanslutning. Solcellsmodulerna kopplas till denna växelriktare, som omvandlar likströmmen från solcellsmodulerna till användbar växelström tre-fas, 230 Volt, alltså precis sådan ström man har i alla hus. Saknar huset indragen el, t.ex. en sommarstuga på landet, då kan man skaffa batterier, men de är ganska dyra och kräver ofta underhåll. En annan typ av växelriktare behövs då som som omvandlar likströmmen från solcellerna istället till t.ex. 48 volt likström, som laddar batterierna. Man kan då ha ett elnät på 24 volt i huset. Eller klart en spänningsomvandlare för att omvandla 24 Volt till 230 Volt.

2. "Hur mycket el kommer från solceller som man kan sätta upp på ett tag?"
En solcellsmodul med märkeffekten 250 Wp, dvs 250 Watt, som har storleken ca 1640 x 992 mm ger per år energimängden ca 250 kWh. Den ger endast sin märkeffekt 250 W vid midsommar kring kl. 12:00. Annan tid ger den betydligt lägre effekt. På natten ger den 0 Watt.

3. "Vad behöver man för att lösa så att elen från solcellerna enkelt ska kunna användas i ett dagligt liv ett enkelt hus. Transformator?"
Enklast är om huset har indragen el och att använda en elnätsansluten växelriktare. Du behöver en  AC-brytare till växelriktaren, några solcellsamoduler, litet solarkabel ca 6 mm2, kanske en likströmsbrytare. Du får inte själv koppla in växelriktaren till elnätet, utan det måste en behörig elfima göra. Du måste även föranmäla att du avser att koppla in en växelriktare på din elnätsägares elnät. Det är alltså inte bara att sticka in en stickpropp i ett vägguttag och sedan klart.

Alla dina frågor besvaras nog under tiden du läser trådar på detta forum. Men ibland behöver man veta litet grunder, som du förhoppningsvis fick nu.
Jag kan nämna prisexempel vad det kan kosta, säg en liten elnätsansluten anläggning på 3 kWp:

12 st solcellsmoduler, varje med märkeffekt 250 Wp, kostar ca 2000 kr/st = 24000 kr.
1 st montagematerial för takmontage solcellsmoduler, kostar ca 5000 kr.
1 st 3-fas växelriktare märkeffekt 3  kW, kostar ca 15000 kr
50 m solarkabel, kostar ca 750 kr.
övrigt ca 5000 kr.
elektrikerkostnad, ca 5000 kr.

Alltså total ca 55 000 kr, inkl. moms, dvs ca 18 250 kr per installerad kWp.
Detta alltså om du monterar själv. Skall en firma montera, kostar det nog ytterligare ca 25000 kr, inkl. moms.

Det är dock en ganska liten anläggning. Ett modernt nybyggt enfamiljshus, förbrukar väl 4 personer ca 6000 kWh per år i ren ström, oräknat ev. värmepump, varmvatten och uppvärmning av huset. Alltså ca 6000 bara för belysning, spis och apparater och hushållsel.

Re: Sätta upp solceller

Jag såg en riktigt bra förklaring på hur mycket ström du kan få ur solcellerna.
"1st 250W solpanel genererar lika mycket ström under ett år som ett A++ klassat kombinerat kyl/frysskåp gör av med på ett år".
Nu är det svårt att få ut strömmen ur en enstaka panel, så räkna med minst 4st (1kWp), det går att använda enstaka också med en mikroväxelriktare, men enligt vad jag läser så är dom inte så effektiva (jag antar att du har ström i huset).

Hur mycket ström får du ut? Det beror på var i landet du bor. Du kan räkna med att varje installerad kWp genererar mellan 850 och 1000kWh / år.

Vad är kWp? kiloWattpeak, dvs den teoretiska maxeffekten, det är i den enheten anläggningen (panelerna) köps, men det är väldigt sällan som den kommer upp i den effekten. Hur mycket beror på ett flertal faktorer. Du kan nog kallt höfta till med 85-90% i praktiskt max utbyte.

Länk till en principskiss på hur det kopplas in:
http://solarregion.se/wp-content/uploads/sites/13/2015/02/Solcellssystem2-1024x670.jpg

Re: Sätta upp solceller

bygger man istället en lite större anläggning på ex 7-8kwp så sjunker totalkostnaden en hel del/kwp installerad effekt, inte alls ovanligt att man då hamnar på runt 12000kr/kwp eller lägre.

Re: Sätta upp solceller

Vilhelm
Tack så mycket för svar.

Jag tvivlar inte på att solceller kan vara tillräckligt elgivande även i Sverige. Min idé är att, med ny teknik (som att trycka upp solceller på plast som det forskas på) kunna starta upp ett projekt där detta görs hos människor i sydöstra Afrika. Detta är enbart en tanke, men kan förhoppningsvis bli verklighet i framtiden. Därför undersöker jag möjligheterna att göra detta både billigt och enkelt.