Sämre betalt för sålt än för köpt

Då hände det till slut. Juni-18 var första månaden då jag fick sämre betalt för en såld kWh än vad jag fick betala för en köpt. 1.55kr resp 1.51kr

Edit:
Fel beräknat (igen), se längre ner.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

Sjöhorvan
Vilka poster räknar du med i denna kalkyl? Summerar jag allt och även 60 öre tillbaka från staten får jag drygt 40 öre mer för den el jag säljer. Då har jag inte brytt mig om att räkna in certifikaten på Cesarkontot.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Jag räknar in allt som finns med på elräkningen, dvs även fasta avgifterna och statens 60öring.
Har inte heller räknat med EC och UG, för jag har inte lyckats sälja några än.

Det är en egenhackad excel med många kopplingar, så det är inte alls omöjligt att jag räknat fel i någon kolumn, men jag har använt samma fil i 2,5år, så om det är fel räknat så är det iaf samma fel hela tiden.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

JonteY
Det kan bli så. Statens 60 öre täcker i dagsläget inte helt moms+energiskatt+nätavgift. Detta pga högt spotpris.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Förmodligen beror det på att vi förbrukat mkt lite i juni pga semester, då slår de fastavgifterna såklart mkt hårdare mot kWh priset.
Men det här är tredje året vi har solcellerna och de två tidigare semestrarna har vi inte behövt betala mer än vad vi fått betalt, antagligen har de fasta avgifterna gått upp en del också. Men det är 3öre/kWh så jag gråter inte direkt.
Det som jag kanske börjar göra är att fundera mer på batterier, om vi tar bort de 40öre extra jag har från vattenfall och de 60öre jag har från staten, så blir det en ganska dålig affär att använda elnätet som batteri. Därmed inte sagt att batterier är bättre/billigare, men det tål att fundera/räkna på.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

JonteY
batterier är ju ljusår ifrån att vara lönsamt. Dessutom ska uttjänta batterier tas omhand. Återvinnas. Detta belastar miljön. Med ännu mer utsläpp. Nej använd elnätet som buffert, finns inget miljövänligare.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

Det blir ju orättvist och fel att ta med de fästa kostnaderna för elabbonemanget i beräkningen, ty denna avgift har du ju ändå så att säga (Även om du inte haft solceller) såvida det inte är ett extra inmatningsabbonemang enbart för solcellerna?

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Hej.

Lite orättvist är det och när jag tittar efter så drar jag faktiskt ifrån de fasta avgifterna innan jag räknar kr/kWh.
Räknar jag även med de fasta avgifterna hamnar jag på 2.58kr/kWh

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Hm, det blev lite värre den här månaden, nu köpes pris 1,94kr/kWh, säljpris 1,59kr. Nu förlorar jag alltså 35öre per såld kWh jämfört med att förbruka den direkt. Dax att ställa om förbrukningen i huset. Den stora delen av detta är elöverföringen, där jag får betala 27,2öre/kWh, men får bara 3öre när jag säljer, så det är 24,2öre förlust per såld kWh bara där.
Undrans hur mycket kostnaden eg är att föra över 1kWh från mitt hus till grannens?

Hoff, räknar jag in alla fasta avgifter också, så blir det inte mindre än 4,05kr/kWh under juli

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

tor_fransson
Det låter ju väldigt oförmånligt, och jag är lite förbryllad över de höga siffrorna både för köp och sälj?

På min elräkning såg det ut så här för juli:
49 öre el
41 öre energiskatt
14 öre överföring

Summa 104 öre/kWh, inklusive moms.

Fasta avgiften "månadsavgift 25A" 506kr!   Årsavgiften på 400kr "bjöd" de dock på eftersom jag tecknade fastpris 49 öre/kWh.

Försäljningen såg ut så här:
52 öre el (E.On betalar svindåligt, jag vet, och skall byta leverantör i framtiden)
3 öre "förlustersättning" aka "nätnytta"
60 öre skattereduktion

Summa 115 öre/kWh, 0% moms.

Vad är det för poster du tar med för att komma upp i dina siffror? Är det det som E.On kallar "månadsavgift"?

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Jag har Vattenfall och rörligt pris.
Elnätsavgifter
Abbonemang 493,96kr (ej med i kr/kWh)
Elöverföring 27,20öre/kWh
Energiskatt 23,50öre/kWh
Moms 25%
Summa 775,26 - 493,96 = 281.30kr för 249kWh = 1,13kr /kWh

Elhandel
Årsavgift 32,61 (inte med i kr/kWh
El 53,85öre/kWh
Spotpåslag 2öre /kWh
Elcert 5,91öre/kWh
Moms 25%
Summa 233kr - 32,61 = 200,39 / 249kWh = 0.80kr/kWh.

Summa köpt elnät och elhandel 1.13+0.80=1.93kr/kWh

Jag sålde 696kWh för det fick jag 665,56 för strömmen och 20,88kr för nätnyttan, summa 686,44kr av Vattenfall, det ger 686,44kr / 696kWh= 0,99kr/kWh + skatten 60öre = 1.58kr/kWh

Så om jag räknar och tänker rätt så landar jag på:
Köp för 1.93kr/kWh
Sälj för 1,58kr/kWh

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

Johan Fält
Hej.
Du har inkluderat momsen på den fasta delen av din uträkning.
Det gör nästan 50 öre/kWh på nätdelen i din beräkning.
Moms på den fasta avgiften borde tas bort för att göra din uträkning rättvis.
Mvh Johan
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Mm, det har du rätt i. Hur har jag lyckats missa det i flera år?

Rörlig elnätskostnad blir då per kWh
Elöverföring 27,20öre
Energiskatt 23,50öre
El: 53,85
Spotpåslag: 2öre
Elcert: 5,91
Summa: 112,46öre
Moms 28,12öre
Total: 140,58öre eller 1,41kr/kWh
För sålt tar jag bara hela summan och delar med antal kWh vilket då blir 1,59kr (inkl skatten)

Då ser det bättre ut igen orsaken till att jag för första gången lyckades räkna att det blir dyrare att köpa än sälja beror då antagligen på att jag köpt så få kWh den här månaden, så momsen slog hårt.

Tack, ska försöka fixa till min något yxiga excel fil igen.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

tor_fransson
Jag noterar att du har både 25% högre fast avgift *och* mer än dubbelt så hög överföringsavgift som jag har, när man räknar in momsen. Är det verkligen rimligt? Ledningarna från Harsprånget till Kiruna är ju bra mycket kortare än de är ner till Stockholm. Inte konstigt att Vattenfall Eldistribution har en vinstmarginal på 40(!!!)%

Sjukt. Hur kan detta tillåtas fortgå år efter år?

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Nej jag tycker inte det. Men det är kanske så att jag får strömmen från kärnkraften?

Sen stör det mig mycket det här med elöverföringen, varför ska min granne betala 27öre/kWh när han köper min ström som jag får 3öre för? Snacka om påslag.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Skickade frågan om nätnyttan till VF, få se om dom kommer med någonting vettigt.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Fråga till VF
Hejsan. Jag har en solcellsanläggning och säljer en del ström till Er. En sak som förbryllar mig är ersättningen för det som förr kallades "nätnytta" idag heter det "elöverföring" när jag köper och "energiersättning" när jag säljer. Hur kan det komma sig att jag får betalt 3öre / kWh när grannen sedan köper den strömmen får betala 27,20öre/kWh? Det är ett påslag på ca 900% Kan det verkligen vara rimligt?

Svar från VF
Elöverföringen betalar man för att man utnyttjar elnätet, energiersättningen som man får av mikroproduktionsavtal för att man har solceller är inte densamma som elöverföringen, även om man kan jämföra dem på någon nivå då de är förbrukningsbaserade.

Kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på, men det är inte så mkt vi som kunder kan göra - det är svårt mot ett monopol.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

tor_fransson
Om utvecklingen fortsätter i samma takt är det ju inte långt kvar till att hushåll börjar "hoppa av" elnätet. Har man uppvärmning via t.ex. fjärrvärme eller pelletspanna går ju hushållselen att lösa snart även vintertid med sol, batteripack på över 60kWh monteras nu i vanliga personbilar och med en sådan kapacitet i en "powerwall" och ytterligare prisnedgångar på paneler...

Över en anläggnings livstid på 30 år betalar jag 180.000kr i månadsavgift till nätbolaget. För vad?

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Jag började titta på batterier och med bidrag så är dom inte så attans dyra. Men jag kan inte koppla bort nätet här ändå, vi har ingen sol alls under vintern. Men hade jag bott i södra delarna, så vete tusan - då hade jag iaf räknat mer noga på det... eller låtit någon annan räkna, min matte är inte stabil

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

tor_fransson
Av och till är det företag som presenterar små generatorer som drivs på biobränsle, men jag antar att det är så liten efterfrågan eftersom tillverkning aldrig kommer igång. Dieselgenerator är ju billigt sätt att generera el offgrid men det är ju inte ett alternativ för framtiden...
Ovanför polcirkeln, vintertid är det bara vattenkraft och inskeppade bränslen som funkar tyvärr.
12